عواقب قانونی خیانت به همسر

  1. مشاوره خیانت
  2. خیانت همسر
  3. خیانت مرد
  4. عواقب قانونی خیانت به همسر

عواقب قانونی خیانت به همسر، شامل: مجازات‌هایی است که توسط قانون و شرع هر جامعه، برای همسران در نظر گرفته می‌شود.

امروزه و با توجه به گسترش روابط اجتماعی و فراوانی روشهای برقراری ارتباط چه از طریق حضوری و چه با استفاده از فضای مجازی، محیط وسیع تر و در دسترس‌تری در اختیار افراد برای تحقق این امر قرار دارد.

در این مقاله، سعی ما بر این است که تمامی شرایط و جوانب حکم قضایی خیانت از جمله: حکم را به زن و بلعکس را بررسی کرده و راهکارهای لازم برای اقدام برای مطالبه حقوق قانون افراد را با بیانی ساده به مخاطبان عزیز ارائه کنیم.

از جمله موضوعاتی که در این مقاله خواهید خواند موارد زیر است:

عواقب قانونی خیانت به همسر

عواقب قانونی خیانت به همسر

عواقب قانونی خیانت به همسر و همچنین عواقب روحی و روانی این قضیه، می‌تواند تا سالها فکر افراد را درگیر خود کند و زندگی مالی و موقعیت اجتماعی او را دستخوش تغییرات زیادی قرار دهد.

در برخی از کشورها، قانون‌گذار با تصویب جریمه‌های نقدی و حبس برای فرد خیانت‌کار، مجازات‌هایی را تعیین می‌کند. این قانون‌گذاری ها بنابر دین و آیین هر جامعه ممکن است متفاوت باشد.

مجازات رابطه نامشروع یکی از پیچیده‌ترین عواملی است که همواره برای صدور حکم آن به سبب وجود شرایط متفاوت باید بررسی‌های دقیق از جانب مراجع قانونی صورت گیرد.

حکم خیانت مرد به زن

خیانت، واژه‌ای با بار منفی شدید، در میان افراد یک جامعه و خصوصا در میان همسران است.

وقوع این اتفاق سبب بروز شکاف‌های عمق در کانونی‌ترین و بنیادی‌ترین گروه اجتماعی جامعه، یعنی خانواده می‌شود. اثرات منفی و تبعات شدید خیانت بازخوردهای بسیار عمیق و بلند مدتی بر روی افراد خانواده و علی الخصوص همسری که مورد خیانت قرار گرفته می‌شود.

امروزه و با توجه به قانون‌گذاری‌های منطقی و اعمال روشهای سختگیرانه در مقابله با وقوع خیانت از سوی زوجین، جوامع در جهت حفظ بنیان خانواده‌ها از طریق اعمال فشار و مجازات‌های سنگین اقدامات زیادی کرده‌اند.

در منطقی‌ترین حالت، حکم خیانت مرد به زن رسمی خود این است که زن مجاز به گرفتن طلاق حتی بدون رضایت همسر خیانتکارش است. همچنین در این صورت مهریه کامل و نیمی از اموال مرد نیز به زن تعلق می‌گیرد.

محکومیت به دریافت ۹۹ ضربه شلاق نیز از جمله عواقب قانونی خیانت به همسر از سوی مرد است.

حکم خیانت زن به مرد

همچنان که ممکن است مردی به همسر خود خیانت کند، خیانت زن به مرد نیز امری رایج و قابل شهود است.

شکایت همسران پیرامون خیانت زن یا شوهرشان به عنوان مقابله با روابط نامشروع، در قانون شناخته شده و از سوی دستگاه قضا مورد بررسی و اعمال قانون و مجازات مجرم قرار می‌گیرد.

در مواردی که برقراری رابطه نامشروع از سوی زن انجام شود و به برقراری رابطه جنسی بینجامد موجب صدور حکم سنگسار از سوی مراجع قانونی و قاضی مربوطه می‌شود.

در صورت اثبات برقراری رابطه از سوی زن شوهر دار، مرد می‌تواند به صورت سریع همسر خود را طلاق داده و امکان رجوع او پس از طلاق وجود نخواهد داشت. این قانون بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی وضع شده‌است.

همچنین در صورتی که زن شوهر دار اقدام به خیانت کند و این خیانت شامل برقراری رابطه جنسی نباشد، از سوی دستگاه قضا به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود و شوهر او می‌تواند در سریعترین زمان همسر خود را بدون هیچ مرحله اضافه‌ای طلاق دهد.

انواع خیانت از دیدگاه قانون

به طور کلی، خیانت لزوما با برقراری رابطه جنسی تعریف نمی‌شود بلکه خیانت دارای انواع مختلفی است. خیانت ممکن است تنها به صورت روحی و روانی باشد.

حکم خیانت مرد به زن در صورتی که منجر به زنا شود، در کشور ما و بر طبق قانون‌گذاری‌های اسلامی، سنگسار است. انواع خیانت شامل دو دسته زیر می‌شود:

  • رابطه نامشروع: برقراری ارتباط کلامی و دیداری با افراد غیر مجاز و بدون اقدام به برقراری رابطه جنسی
  • زنا: همانطور که گفته شد، همسری که در رابطه نامشروع خود اقدام به زنا کند، از سوی مراجع قانونی محکوم به سنگسار و یا مجازات های جایگزین می‌شود.

حکم زنا از نظر قانون

انجام زنا امری کاملا ناپسند و غیر منطقی از سوی تمامی جوامع بشری است.

در کشور ما و بر اساس ماده ۶۳ قانون مجازات اسلامی، انجام زنا کاملا حرام تشخیص داده شده و زنانی که اقدام به این عمل ناشایست می‌کنند مورد سنگسار و مردان مورد اعدام و یا قوانین جایگزین قرار می‌گیرند.

زنا به دسته های مختلفی تقسیم می‌شود که مهمترین آنها موارد زیر است:

  • زنای محصنه
  • زنای به عنف
  • زنای غیر محصنه

در صورتی که فردی به صورت مغرضانه و نه از روی حقیقت اقدام به زدن تهمت زنا به همسر خود کند و نتواند با استفاده از ادله و مدارک لازم ادعای خود را ثابت کند شامل اجرای حکم قذف می ‌شود.

قذف شامل ۸۰ ضربه شلاق است که بر روی کسی که اتهام زنا و لواط به ناحق به کسی زده می‌شود از سوی فقه اسلامی، تعیین و توسط قانون‌گذار اعمال خواهد شد.

نحوه صدور رای برای مجرمین به خیانت و زنا

از جمله انواع مجازات و عواقب قانونی خیانت به همسر و حکم خیانت مرد به زن موارد زیر است:

  • قانون حد: قانون حد از سوی شرع و بر اساس حکم خدا و مجریان قانونی دین برای فرد خیانتکار در نظر گرفته می‌شود و کاملا مشخص و غیر قابل تغییر است.
  • قانون تعزیر: تعیین قانون تعزیر از سوی قانون‌گذار دولت ها و بر اساس نیاز جامعه و شدت مقابله با وقوع جرم خیانت تعیین می‌شود و در این قانون باید جرم و مجرم کاملا شناسایی و شناخته شده باشند.

اقدامات لازم در جهت شکایت علیه همسر خائن

اگر فردی متوجه خیانت همسر خود شود و تصمیم بر اقدام قانونی علیه او بگیرد باید مراحل زیر را انجام دهد:

  • مراجعه به دادگاه خانواده: در شهرستان ها فرد برای شکایت از همسر خائن خود، باید به دادگاه و دادسرای خانواده رجوع کند ولی در تهران این امکان برای شهروندان فراهم شده که می‌توانند کلیه اقدامات شکایتی خود را از طریق دادسرای ارشاد انجام دهند.
  • ارائه دادخواست حقوقی و یا شکایت کیفری: تنظیم مدارک و پر کردن فرم‌های مربوط به شکایت و انجام مراحل باطل کردن تمبر در این مرحله از سوی مدعی لازم است.
  • حضور در دادگاه در زمان تعیین شده: به منظور انجام برخی بازپرسی ها برای تکمیل پرونده جاری، حضور شاکی در دادگاه در زمانهای تعیین شده لازم و ضروری است.
  • اقدام به انجام امور و یا ارائه مدارک خواسته شده از سوی قاضی: اقرار، شهادت، دلایل و مدارک، اماره و علم قاضی از جمله مواردی است که در زمان حضور شخص مدعی در دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد.

دفاع مشروع چیست و آیا این عمل قانونی است؟

دفاع مشروع یکی از عواقب قانونی خیانت به همسر است که از سوی قانون و به جهت مقابله با قبح گناه، تعیین شده است.

بر طبق این قانون، اگر مردی همسر خود را با مرد دیگری در حالت ارتکاب زنا مشاهده کند، می‌تواند هر دوی آنها را مورد قتل قرار دهد.

اگر این اقدام سبب صدمه‌ای غیر از مرگ باشد، فردی که اقدام به دفاع مشروع کرده باید متناسب با صدمه‌ای که وارد کرده مورد مجازات قرار گیرد.

مدارک لازم برای اثبات جرم خیانت همسر

از جمله مدارک لازم برای اثبات جرم خیانت همسر موارد زیر است:

  • شهادت شهود
  • اقرار متهم
  • امارت و قسم
  • اسناد کتبی
  • پیامک‌ها و تماس‌های تلفنی
  • نوع مکالمات و مدت و تکرار آن ها

باید توجه داشته باشید که:

راه های اثبات خیانت ساده نیست و ممکن است حتی با داشتن ادله نتوانید آن را اثبات نمایید. در ضمن پیامک و تماس تفنی در بسیاری از موارد قابل قبول نمی باشد.

مجازات رابطه نامشروع

از جمله مواردی که برای مجازات رابطه نامشروع در نظر گرفته شده، این است که در ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی هر گونه ابراز محبتی از سوی دو جنس مخالف به صورت غیر مشروع و در انظار عمومی سبب ۱۰ روز تا ۲ ماه حبس و همچنین ۷۴ ضربه شلاق می‌شود.

حکم قضایی خیانت در شرع اسلام

در شرع مقدس اسلام، خیانت فعلی کاملا حرام تلقی می‌شود و کسی که مرتکب آن شده است باید کیفر و جزای بسیار سنگینی را شرع بر دوش او بگذارد.

این جبهه گیری شدید در برابر خیانت در فرهنگ‌ و دین‌های دیگر جوامع نیز عمومیت دارد و بسیاری از دولت ها با تبعیت از شرایطی که دین و آیین شان در مواجهه با این اتفاق در نظر می‌گیرد، اقدام به مجازات مجرمان می‌کنند.

برخورد قانونی و روانی با فرد خائن، از دیرباز و حتی در زمانهای بسیار دور در جوامع بشری وجود داشته تا جایی که در قوانین حمورابی همسران خیانتکار را برای مدت‌های زیادی زندانی می‌کرده اند و در برخی از موارد حتی حکم به تبعید آنان به سرزمین های فاقد امکانات لازم برای امنیت و معاش می‌داده اند.

در بدترین حالت ممکن، شرع و دین دستور بر مرگ همسر را صادر می‌کرد. نوع و شکل مجازات فرد خائن بر اساس میزان گناهکاری فرد تعیین می‌شد ولی این اعمال قانون در تمامی برهه‌های زمانی و مکانی بشری و با هر دین و آیینی رواج داشت.

خیانت از تخیل تا واقعیت

در جریان بسیاری از موارد خیانت، مشاوران و محققان اجتماعی خانواده شاهد رویارویی با جریاناتی بوده‌اند که از سوی یکی از زوجه به منزله خیانت تلقی می‌شده و از سوی فرد دیگر به عنوان معامله و کلاشی تعیین شده است.

به بیانی دیگر، مشاوران و وکیلان با تجربه قبل از اقدام به دفاع یا محکومیت یک خیانت به بررسی جوانب و شرایط آن به صورت کاملا دقیق و حساب‌شده می‌پردازند تا با وجود بروز خیانت از سوی هر یک از زوجین  دلایل اصلی خیانت و شرایطی که سبب این اتفاق شده و صحت و سقم آن را بررسی کنند.

در مواردی مشاهده شده که مرد به دلیل نارضایتی از همسرش او را در شرایط خیانت با مردی دیگر قرار داده و از جریان خیانت آنان مدارکی تهیه کرده و با تهدید زن اقدام به گرفتن پول و یا مطالبه خواسته‌های دیگر و عدم ارائه مهریه به او برای جدایی اش شده است.

اما در تمامی این موارد و حتی با اثبات خیانت زن به دادگاه، هیچ کدام از این عوامل مانع از احقاق حق و طلب مهریه و منتفی شدن آن از سوی قانون نمی‌شود.

 

حکم خیانت زن به مرد چیست؟
حکم خیانت مرد به زن چیست؟
راه های اثبات خیانت همسر چیست؟
انواع خیانت در قانون چیست؟
حکم خیانت زن به مرد چیست؟

در صورت اثبات برقراری رابطه از سوی زن شوهر دار، مرد می‌تواند به صورت سریع همسر خود را طلاق داده و امکان رجوع او پس از طلاق وجود نخواهد داشت. این قانون بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی وضع شده‌است.

حکم خیانت مرد به زن چیست؟

حکم خیانت مرد به زن رسمی خود این است که زن مجاز به گرفتن طلاق حتی بدون رضایت همسر خیانتکارش است. همچنین در این صورت، مهریه کامل و نیمی از اموال مرد نیز به زن تعلق می‌گیرد.

محکومیت به دریافت ۹۹ ضربه شلاق نیز از جمله عواقب قانونی خیانت به همسر از سوی مرد است.

راه های اثبات خیانت همسر چیست؟
  • شهادت شهود
  • اقرار متهم
  • امارت و قسم
  • اسناد کتبی
  • پیامک‌ها و تماس‌های تلفنی
انواع خیانت در قانون چیست؟
  • رابطه نامشروع: برقراری ارتباط کلامی و دیداری با افراد غیر مجاز و بدون اقدام به برقراری رابطه جنسی
  • زنا: همانطور که گفته شد، همسری که در رابطه نامشروع خود اقدام به زنا کند، از سوی مراجع قانونی محکوم به سنگسار و یا مجازاتهای جایگزین می‌شود.

در این مقاله سعی ما بر این بود تا تمامی جوانب و عواقب قانونی خیانت به همسر را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم.

توجه داشته باشید که در مواردی تنها نباید به عواقب قانونی فکر کرد. گاهی اوقات روابط نامشروع می توانند باعث به دنیا آمدن فرزندی شوند و متاسفانه همه ما می دانیم که فرزندان نامشروع پس از خیانت با وجود بی گناهی مشکلات فراوانی را تجربه خواهند کرد.در این مورد توصیه ما این است که قبل از اقدام به هر کاری تمامی جوانب آن را بسنجید و سپس اقدام کنید.

در صورتی که در هر قسمت از این مقاله در مورد مجازات رابطه نامشروع دچار ابهام شدید و یا پاسخ سوال خود را نیافتید می توانید با شماره‌های درج شده در سایت همدل مشاور تماس حاصل کنید و از مشاوران و کارشناسان با تجربه ما پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

کارشناسان خانواده همدل مشاور بهترین مرجع پاسخگویی به سوالات و ارائه راهنمایی‌های مفید و راه گشا برای زوجین در چنین شرایطی هستند.

شماره تماش

4 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • همسرم با یکی از مشتریای مغازمون بهم خیانت میکرده و پس از بر ملا شدن و طرح دعوی به دادگاه ارشاد و اثبات و سپس طرح لایحه جهت طلاق و حکم به طلاق از سوی دادگاه خانواده هیچ حق و حقوقی دریافت نکردم و نهایتا طلاق گرفتم
    ایا بازهم امکان گرفتن حق و حقوقم بعداز طلاق وجوددارد؟؟

    پاسخ
  • افسانه
    می 16, 2021 11:40

    با سلام
    همسر خواهر من با همکار زن متاهلش رابطه داشته پیامک و صداشونم ظبط شده آیا امکان شکایت هست ضمنا ایشان دائم تهدید به گرفتن فرزند نوزادشون میکنن سنشونم 46 سال هست. ممنوم میشم راهنمایی کنید.

    پاسخ
    • تحریریه همدل مشاور
      می 23, 2021 08:42

      سلام
      حضانت فرزند چه دختر چه پسر تا ٧ سالگي با مادر ميباشد
      در مورد رابطه ي اين دو نفر نيز در واقع شما نسبت زناي محسنه را ميدهيد كه بايد دلايل كافي براي اثبات آن داشته باشيد كه اگر چنين است بله امكان طرح دعوي وجود دارد

      پاسخ
  • با سلام ممنون از این مقاله جامع و کامل. خیلی عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس با همدل مشاور