احساس پشیمانی بعد از ازدواج

  1. مشاوره خیانت
  2. سیاست ها و مشکلات زندگی مشترک
  3. احساس پشیمانی بعد از ازدواج

احساس پشیمانی بعد از ازدواج، یکی از اتفاقاتی است که برخی از همسران با آن روبرو می شوند. علت این امر شامل طیف وسیعی از عوامل است که متناسب با نوع اهمیت و شدت آن در ذهن هر فرد سبب پافشاری و اطمینان از پشیمانی آن ها از این ازدواج می شود. اتفاقات و سوء تفاهم های موجود در رابطه به عنوان اصلی ترین علل پشیمانی افراد پس از ازدواج مورد بررسی قرار می گیرند.

در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با جوانب مختلف مشکلات موجود در رابطه پس از ازدواج آشنا کنیم و روش های کنترل احساس پشیمانی بعد از ازدواج و علت آن را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

چرایی احساس پشیمانی بعد از ازدواج

مهمترین علت پشیمانی از ازدواج چیست؟

رایج ترین دلایل پشیمانی از ازدواج از نظر روانشناسان

نشانه های پشیمانی بعد از ازدواج

روش های درمان نارضایتی از ازدواج

اقدامات لازم در زمان پشیمانی از ازدواج

روش های جلوگیری از پشیمانی بعد از ازدواج

احساس پشیمانی بعد از ازدواجچرایی احساس پشیمانی بعد از ازدواج   

نداشتن احساس تعلق خاطر به همسر بلافاصله پس از ازدواج یکی از معضلاتی است که برخی از زوجین با آن روبرو می شوند. فشار های روانی و روحی زیادی که بر اثر این احساسات به فرد منتقل می شود گاهی آنقدر زیاد است که فرد از ادامه زندگی ناتوان می شود و تمایل شدیدی برای اتمام آن دارد.

شتابزدگی برای اتمام رابطه با همسر می تواند نشآت گرفته از این فشار های روحی باشد و متعاقبا بعدها سبب پشیمانی و سرخوردگی از این تصمیم شود. در زیر می توانید شرایط فرد در مواجهه با پشیمانی بعد از ازدواج را مشاهده فرمایید:

  • فردی که از زندگی با همسرش پشیمان شده به دلیل عمر کوتاه رابطه اش دارای فشارهای روانی بسیار بیشتری نسبت به سایرین است.
  • دخالت اطرافیان با دیدن پشیمانی فرد بعد از ازدواج سبب سردرگمی و پیچیدگی بیشتر در رابطه می شود.
  • تفکر نسبت به هزینه های زمانی و مالی که در جریان ازدواج روی داده می تواند افراد را بیشتر تحت فشار قرار دهد.

مهمترین علت پشیمانی از ازدواج چیست

بسیاری از روانشناسان روزانه با طیف وسیعی از افرادی سر و کار دارند که پس از ازدواج بلافاصله از همسر خود سرخورده شده اند و تمایلی برای ادامه زندگی با او ندارند. این امر می تواند علل مختلفی داشته باشد که کمال گرایی و یا عدم توانمندی برای کنترل زندگی می تواند از اصلی ترین علل آن باشد.

به طور کلی کسانی که همواره دارای تزلزل در روابط عادی خود با دیگران هستند و یا توانمندی برای نگهداری رابطه و در نظر گرفتن هزینه های مادی و معنوی برای آن ندارند، نمی توانند روی زندگی مشترکشان سرمایه گذاری کنند و این عامل سبب پشیمانی آن ها بلافاصله پس از ازدواج می شود.

پس به جرات می توان گفت مهمترین علت پشیمانی از ازدواج که سبب ناپایدار شدن زندگی مشترک بلافاصله پس از شروع می شود، نابسامانی فکری و شخصیتی افراد در مواجهه با مسئولیت ها و مشکلات موجود در این شرایط است.

رایج ترین دلایل پشیمانی از ازدواج از نظر روانشناسان

علاوه بر تزلزل شخصیتی برخی دیگر از عوامل نیز می توانند زمینه ساز دلسردی و دلزدگی از رابطه با همسر پس از ازدواج شوند. این دلایل عمدتا اهمیت بالایی مانند تزلزل شخصیتی ندارند و با جمع آنان و قرار گرفتن در کنار سایر پارامترها می توانند سبب پشیمانی فرد از ازدواج خود شوند. رایج ترین دلایل پشیمانی از ازدواج از نظر روانشناسان موارد زیر است:

کمال گرایی

این عامل به عنوان یکی از مخرب ترین فاکتورها در روابط مورد بررسی قرار می گیرد و می تواند منشاء‌ بروز بسیاری از جدایی ها در زندگی مشترک تلقی شود. یک زن و یا شوهر کمال گرا با ورود به زندگی مشترک و دیدن ضعف های همسرش از نزدیک، ممکن است این رابطه را یک اشتباه قلمداد کند و به سرعت از شروع و ادامه آن سرباز زند.

احساس پشیمانی بعد از ازدواجعدم حس مسئولیت پذیری

از دیگر عواملی که سبب پشیمانی افراد از ازدواج در همان ابتدای شروع می شود، نداشتن مسئولیت نسبت به زندگی از سوی زن و یا شوهر است. مردی که نیازهای مادی زندگی را تامین نکند و زنی که نتواند تاثیر گذاری کافی بر روی زندگی و رفع خواسته های همسرش داشته باشد، سبب بروز این احساسات در همسرش می شود.

ازدواج به عنوان تنوع

برخی از افراد با قرار گرفتن در شرایط سخت و یا غیر مطلوب دست به تصمیمات عجولانه ای مانند ازدواج می زنند. عدم بررسی صلاحیت های افراد در مقام همسر و تعجیل در ورود به زندگی مشترکی که شناخت کافی و مهارت لازم پیرامون آن ندارند سبب شکست زودرس و احساس پشیمانی بعد از وقوع ازدواج می شود.

شکاکیت

از دیگر پارامترهای تاثیر گذار در بروز پشیمانی در افراد پس از ازدواج، شک داشتن همسران نسبت به یکدیگر و اجرای قوانین محدودگرانه برای هم است. همسری که دارای ذهنیت بد بینی نسبت به همسرش است، زمینه ساز بروز مشکلات بسیار زیاد در رابطه می شود و آن را با خطر پشیمانی و اتمام روبرو می سازد.

نشانه های پشیمانی بعد از ازدواج

در صورتی که شما هم پس از ازدواج به سرعت از انتخاب و اقدام خود پشیمان شده اید، عمدتا شاهد برخی از احساسات و نشانه ها در خود خواهید بود. این نشانه ها گاهی به صورت کاملا آشکار بروز پیدا می کنند و گاهی با مراجعه به روانشناس و بررسی و ارزیابی سطح کیفی زندگی مشترک مورد شناسایی قرار می گیرند. از جمله نشانه های پشیمانی بعد از ازدواج موارد زیر است:

  • زوجینی که از ازدواج خود سرخورده شده اند عمدتا تمایلی به شروع گفتگو با همسر خود ندارند.
  • فاصله میان زوجین به دلیل از بین رفتن عواطف و احساسات هر روز بیشتر از روز قبل می شود.
  • تمایل به گذراندن زمان با دیگران و عدم صرف وقت کافی با همسر نشانه پشیمانی از ازدواج است.
  • خیالپردازی در ذهن و زندگی با کس دیگری به دور از چشم همسر و اطلاع او از جوانب پشیمانی فرد از انتخاب خود است.
  • فردی که از زندگی مشترک خود سرخورده شده تلاشی برای ادامه یا کسب پیشرفت در کنار همسرش نمی کند.
  • تعریف و تمجید از دیگران به عمد می تواند از نشانه های دلزدگی فرد از همسر در زندگی مشترک باشد.

روش های درمان نارضایتی از ازدواج

انجام برخی از اقدامات و به کارگیری برخی از راهکار ها می تواند به مثابه تلاشی برای از بین بردن حس پشیمانی در فرد پس از ازدواج باشد. زوجینی که علی رغم پشیمانی خود اصرار بر حفظ و نگهداری رابطه شان دارند، می بایست تحت توصیه های روانشناسی زیر سعی بر بازسازی رابطه و رفع مشکلات موجود در آن کنند:

  • بر روی پارامترهای مثبت و تاثیر گذار همسرتان تمرکز کرده و نقاط ضعف او را نادیده بگیرید.
  • همسرتان را به صورت غیر مستقیم تشویق کنید تا رفتارهای متناسب با نیاز شما را از خود نشان دهد.
  • بر روی خطاها و سوء‌تفاهمات موجود در زندگی سرپوش بگذارید و حساسیت ها را کاهش دهید.
  • کمال گرایی را محدود کنید و با افرادی که دارای تعادل در روابط و انتخاب های خود هستند روابط دوستانه برقرار کیند.
  • به گذشته نیندیشید و آن را به همان گذشته واگذارید.

احساس پشیمانی بعد از ازدواجاقدامات لازم در زمان پشیمانی از ازدواج

اگر فردی پس از ورود به زندگی مشترک دارای احساسات متناقض نسبت به همسرش شد    می تواند با انجام تکنیک های زیر از فروپاشی زندگی مشترکش جلوگیری کرده و روابط را مطابق با انتظار و ذهنیت های مثبت ایجاد شده بازسازی کند. از جمله این اقدامات موارد زیر است:

  • مشکلات زندگی مشترک را به صورت دوتایی و همزمان حل کنید.
  • با همسرتان پیرامون احساساتتان به صورت دوستانه و در قالب کمک گرفتن از او برای رفع این کدورت ها گفتگو کنید.
  • زندگی بدون همسرتان را تصور کنید و سعی بر به یاد آوری از خودگذشتگی ها و مهربانی های او داشته باشید.
  • از مشاوران آگاه و روانشناسان با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.
  • قبل از علنی کردن تصمیمتان برای جدایی و خاتمه زندگی با افراد صاحب نظر در این زمینه گفتگو کنید.

روش های جلوگیری از پشیمانی بعد از ازدواج

برای جلوگیری از بروز مشکلات بغرنج در رابطه پس از ازدواج، در نظر گرفتن پارامترهای زیر از سوی هر دو همسر لازم و ضروری است:

  • برای رویارویی با مشکلات زندگی مشترک به صورت همزمان اقدام کنید.
  • پیش از ورود به زندگی مشترک با همسرتان پیرامون روحیات و شخصیت او به صورت دقیق تحقیق کنید.
  • میزان تعامل و تعادل با همسرتان را پیش از شروع زندگی مشترک مورد بررسی قرار دهید.
  • پس از ازدواج بر روی نواقص و اشتباهات همسرتان چشمتان را ببندید.
  • همواره تایید گر و حامل او در راه تلاش برای بهبود زندگی مشترک باشید.
  • نقاط تمرکز خود را بر روی عوامل و پارامترهای رفتاری مثبت همسرتان قرار دهید.

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با جوانب بروز احساس پشیمانی بعد از ازدواج آشنا کنیم و پیرامون روش های درمان آن و جلوگیری از بروز این مشکلات در رابطه اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

در صورتی که در مورد موارد فوق دچار ابهام و یا سوالی هستید و یا نیازمند به دریافت مشاوره های تخصصی در این زمینه اید به شما پیشنهاد می کنیم با مشاوران ما در مرکز همدل مشاور تماس حاصل فرمایید.

همدل مشاور پایگاه امن و اطلاع رسان دقیقی است که شما عزیزان را در دستیابی به موفقیت های مورد نظرتان در زندگی مشترک حمایت و هدایت می کند.

شماره تماش

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • من چهره همسرم رو دوس ندارم قبل از ازدواج هم دوست نداشتم ولی توجهی نکردم و اینکه چهره هامونم اصلا به هم نمیاد.هیچوقت تمایلی به داشتن رابطه باهاش ندارم ولی هر لحظه و هر ثانیه میخواد با من باشه واقعا دیگه خسته شدم من اشتباه بزرگی کردم گاهی حس میکنم انگار ازدواج اجباری کردم در حالی که این تصمیم خودم بود شاید بخاطر اینکه حس میکردم خودمم به اندازه کافی زیبا نیستم و به دل هر کسی نمیشینم ولی واقعا همسرم به دل من نشست و گفتم مهم اینه که اون عاشق منه.همین

    پاسخ
  • من احساس میکنم خیلی آدم هوس بازی هستم به محض اینکه نیاز جنسیم شدید میشه عاشق پارتنرم میشم ولی وقتی سیرم میکنه خسته میشم و دلم میخواد تنها باشم حتی بعضی وقتا دیگه روی دیدنش رو هم ندارم و این حس خیلی ظالمانس

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس با همدل مشاور