احساس تنهایی بعد از ازدواج

  1. مشاوره خیانت
  2. سیاست ها و مشکلات زندگی مشترک
  3. احساس تنهایی بعد از ازدواج

احساس تنهایی بعد از ازدواج یکی از رایج ترین احساساتی است که در میان بانوان و یا آقایان دیده می شود. از دست دادن دوستان و یا کم شدن توجه همسر از جمله عللی است که سبب تجربه این احساسات می شود.

به همین منظور داشتن اطلاعات کافی پیرامون نحوه مقابله با این احساسات و کنترل میزان اندوه و غم ناشی از آن می تواند کمک موثری در این زمینه به فرد کند. یافتن راه هایی که سبب کاهش میزان تنهایی در افراد شود و احساس دلتنگی را کاهش دهد از جمله توانمندی هایی است که سعی داریم در این مقاله به آن ها بپردازیم.

احساس تنهایی بعد از ازدواج موضوع نگران کننده و غیر قابل حلی نیست و تنها نیاز به آموزش ها و ایجاد مهارت هایی در افراد دارد. برای اطلاع از مهارت ها در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

احساس تنهایی چیست؟

دلایل احساس تنهایی بعد از ازدواج

نشانه های تنهایی پس از ازدواج

احساس دلتنگی دائمی برای همسر چه تاثیری بر روابط افراد دارد؟

روش های رفع دلتنگی برای همسر پس از ازدواج

روش های جلوگیری از حس تنهایی بعد از ازدواج

احساس تنهایی بعد از ازدواجاحساس تنهایی چیست؟

یکی از احساسات منطقی و ناخوشایندی که در برخی از افراد به دلایل مختلف وجود دارد، حس تنهایی است. در این شرایط فرد همواره به دلیل نداشتن دوستان و یا اطرافیانی در کنار خود که تعلق خاطر به آن ها دارد، دچار احساسات منفی می شود.

احساس به حضور افراد دلسوز و همزبان در کنار ما، نیازی اصلی و روحی است که در صورت عدم برآورده شدن آن، مشکلاتی از جمله استرس و اضطراب و نگرانی های حل نشده در ما ایجاد می شود. از ویژگی های اصلی احساس تنهایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیاز به داشتن یک دوست صمیمی یا همسر از جمله نیازهای اجتماعی افراد در یک جامعه است.
  • برآورده شدن نیازهای روحی و عاطفی افراد در جریان تعامل آنان با دیگران امکان پذیر است.
  • نیاز به دوست داشته شدن و دوست داشتن یک انسان دیگر برای گریز از تنهایی است.
  • داشتن مهارت برقراری ارتباط با دیگران و جلب احساسات مثبت همسر می تواند در کاهش تنهایی و رفع دلتنگی موثر واقع شود.

دلایل احساس تنهایی بعد از ازدواج

پس از ازدواج افراد عمدتا شاهد دور شدن از همسری هستند که تا قبل از ورود به زندگی مشترک با او، وابستگی های زیادی میانشان بود. این امر سبب بروز احساس تنهایی در هر یک از زوجین می شود. علت احساس تنهایی بعد از ازدواج معمولا شامل شکوفایی نقاط اختلاف و عدم اطلاع از انتظارات طرف مقابل است.

همچنین موضع گیری و عادی شدن روابط نیز می تواند بر این عامل تاثیرات زیادی داشته باشد. از رایج ترین علل احساس تنهایی پس از ازدواج موارد زیر است:

نداشتن تفاهم

از مهمترین علل ایجاد احساسات تنهایی در افراد پس از ازدواج از بین رفتن تفاهمات در جریان زندگی مشترک است. زمانی که زوجین درک متقابل خود از یکدیگر را متوقف می کنند و یا این امر با گذشت زمان به کلی از بین می رود، اختلافات بروز پیدا می کنند. وجود اختلافات و از بین رفتن تفاهم سبب دور شدن آن ها از یکدیگر و تجربه احساس تنهایی می شود.

عدم توجه به همسر

پس از ازدواج به دلایل مختلفی زوجین رفتارهای متفاوتی از همسر خود می بینند. این رفتارها ممکن است از روی اختیار و عمدی باشد و یا این که بر اثر بی توجهی و غفلت از فرد سر بزند. برطرف شدن انتظارات و خواسته های زن و مرد در ارتباط با همسرشان یکی از نیازهای مهمی است که می بایست در زندگی مشترک به آن توجه شود. زمانی که یکی از همسران نسبت به این نیاز بی توجهی کنند، زمینه برای بروز اختلافات میان همسران ایجاد می شود.

احساس تنهایی بعد از ازدواجمعمولی شدن روابط

پس از شروع زندگی مشترک ممکن است ارتباط میان افراد در طول زمان دستخوش یکنواختی قرار گیرد. این امر به دلیل عدم تلاش افراد برای ساختن اوقاتی مهیج و متنوع در زندگی است. همچنین درگیر زندگی شدن و بروز مسئولیت های مختلف نیز می تواند به عنوان یک فاکتور تاثیر گذار در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد.

بروز سوء تفاهمات

همانطور که به آن اشاره کردیم بروز اختلاف نظر هایی که میان زن و شوهر ایجاد می شود، سبب دور شدن آن ها از یکدیگر پس از ازدواج می شود. زوجینی که پس از ازدواج درگیر سوء تفاهمات حل نشده می شوند و برای برطرف شدن دلخوری ها تلاشی نمی کنند دوری ازهمسر را تجربه می کنند.

نداشتن پایبندی به زندگی مشترک

یکی دیگر از مشکلاتی که همواره سبب جدایی عاطفی و یا حس تنهایی در زوجین پس از ازدواج می شود، عدم مسئولیت پذیری و یا پایبندی به زندگی مشترک از سوی یک و یا هر دو زوجین است. زن و مردی که نسبت به تامین نیازهای همسرشان بی توجهی می کنند و وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند سبب دلزدگی همسرشان شده و حس تنهایی را به او القا می کنند.

مشغله های کاری

سرگرم شدن به کارهای اجتماعی و نادیده گرفتن همسر و نداشتن وقت کافی برای تعامل با او نیز می تواند به عنوان پارامتر موثر دیگری در زمینه بروز احساس تنهایی بعد از ازدواج مورد بررسی قرار گیرد. رنجش و تنهایی در همسرانی که طرف مقابلشان به امور اجتماعی و شغلی شان بیشتر از او اهمیت می دهند و زمان کافی برای گذراندن وقت با او ندارند رفتاری رایج است.

آمدن فرزند

با آمدن فرزند و بچه دار شدن یکی از مهمترین موضوعاتی که ممکن است زندگی زوجین را به خود درگیر کند، نداشتن وقت کافی برای همسر و یا بروز اختلافات در جریان تربیت و رشد فرزند است. این خستگی های ناشی از پرورش و نگهداری از کودکان می تواند سبب فراموش شدن همسر از سوی زن شود و موجبات تنهایی و دلتنگی را در او ایجاد کند.

احساس تنهایی بعد از ازدواجنداشتن تفریحات مشترک

بسیاری از زوجین جوان در همان ابتدای آشنایی زمان زیادی را برای تفریحات و فعالیت های مشترک در نظر می گیرند و تمایل زیادی برای این کار دارند. اما با مرور زمان و وارد شدن به حیطه زندگی مشترک، این تفریحات دو نفره نیز کمتر شده و فراموش می شوند. نداشتن زمان و یا علاقه برای بودن در کنار همسر سبب دوری عاطفی آن ها از یکدیگر می شود.

توقعات بی جا

داشتن توقعات بیش از حد از همسر سبب درگیر کردن ذهن او به مشغله های دیگر می شود و زمینه برای بروز تنهایی در فرد ایجاد می شود. داشتن انتظارات بزرگ مالی و یا مسئولیت های زیاد در جریان زندگی می تواند پارامتر تاثیر گذاری بر بروز حس تنهایی در افراد شود.

نشانه های تنهایی پس از ازدواج

زمانی که زوجین با فراهم کردن زمینه های بروز احساسات تنهایی در طرف مقابلشان، سبب رنجش او می شوند،‌ برخی از رفتارها و عملکرد ها را از سوی همسرشان مشاهده می کنند. بروز احساسات ضد و نقیضی که در افراد نسبت به همسر ایجاد می شود و گاها خیانت همسر از جمله نشانه های تنهایی پس از ازدواج است. در زیر می توانید این نشانه ها را مشاهده فرمایید:

  • عدم تمایل زوجین برای ایجاد گفتگو با همسر پیرامون وقایع روزمره و احساسات درونی شان
  • فراموش کردن سالروز ها و اتفاقات خاص هر ساله و عدم تمایل برای جشن گرفتن و یا به خاطر آوری آن ها
  • نداشتن تمایل برای برقراری ارتباط جنسی با همسر
  • قائل نبودن ارزش برای احساسات همسر
  • تمایل به گذراندن وقت با دیگران

احساس دلتنگی دائمی برای همسر چه تاثیری بر روابط افراد دارد

داشتن احساس دلتنگی دائمی در یک فرد برای همسرش می تواند ابعاد وسیعی از زندگی او را دستخوش تغییر قرار دهد. زمانی که یک فرد همواره درگیر احساسات نامطلوب در ارتباط با همسرش است، تاثیرات مختلفی از این احساس را در زندگی خود شاهد خواهد بود. در برخی از مورد بروز احساس پشیمانی بعد از ازدواج بواسطه دلزدگی های زیاد ایجاد می شود.  از جمله دیگر احساسات ناشی از تنهایی و تاثیر آن ها بر روابط میان همسران موارد زیر است:

تاثیرات تنهایی پس از ازدواج از بعد جسمانی

 در این بعد افراد همواره به دلیل تجربه بیش از حد تنهایی، شاهد بیماری ها و مشکلات جسمی خواهند بود که زمینه های آزار و اذیت آنان را فراهم می کند. ابتلا به بیماری هایی با منشاء نامعلوم و بروز برخی از بیماری های جسمی مانند بیماری های قلبی و عروقی از این جمله است.

تاثیرات تنهایی بعد از ازدواج از بعد روحی

 همانطور که تنهایی و دلتنگی برای همسر سبب بروز بیماری های جسمی می شود، این احساسات سبب بیماری های روحی نظیر استرس و اضطراب و دلخوری و تنش های ذهنی نیز خواهد شد. زمانی که یک همسر از نظر روحی از سوی همسرش به آرامش و رضایت نرسد، موجبات بیماری های روحی در او ایجاد می شود.

احساس تنهایی بعد از ازدواجتاثیرات دلتنگی بعد از ازدواج از بعد ارتباطی

 نداشتن تمایل برای تعامل با همسر و بروز دلخوری های شدید در این رابطه می تواند از موجبات تجربه شدید احساس تنهایی در زندگی مشترک باشد. همچنین روی آوردن به دیگران و برقراری ارتباطات مخرب و نامطلوب با اطرافیان، بروز خیانت زن و یا خیانت مرد به دلیل فراموش کردن مشکلات ارتباطی با همسر از مضرات تجربه حس دلتنگی در افراد پس از ازدواج است.

روش های رفع دلتنگی برای همسر پس از ازدواج

برای رفع احساسات نامطلوبی نظیر دلتنگی و تنهایی پس از ازدواج و حل کردن مشکلات و سیاست های زندگی مشتکر هر فرد می بایست در ابتدا بر روی پارامترهای رفتاری خود تمرکز کرده و نهایتا با جوانب خاص و تحت تاثیر روش های مشخصی، اقدام به تغییر رفتار در همسرش کند. راهکار های عملی فراوانی در این زمینه وجود دارد که از جمله آن ها موارد زیر است:

بررسی رفتار های خود به عنوان عامل اصلی

 بسیاری از همسران با انجام برخی از کارها و رفتار ها در برابر همسرشان، سبب ناراحتی و دور شدن او از خودشان می شوند. این رفتارها ممکن است به صورت غیر عمدی و ناآگاهانه باشد که لازم است پیرامون آن ها تجدید نظر انجام شود. همچنین با بررسی نحوه عملکرد و خرج احساسات برای همسر، هر فرد به این نتیجه برسد که کوتاهی اولیه از سوی خود او بوده و عامل اصلی بروز این احساسات خودش است.

مطرح کردن مشکلات ارتباطی با همسر

 در جریان گذاشتن همسر پیرامون آشفتگی های روحی و دلتنگی های موجود در رابطه از سوی هر یک از زوجین می تواند به شفاف شدن وضعیت موجود منجر شود و موجبات رفع سوء تفاهمات و برطرف شدن کدورت ها را فراهم کند. تلاش برای در جریان گذاشتن همسر از دلتنگی ها و احساساتی که سبب رنجش فرد می شود، راهکار بسیار موثری در این زمینه است.

رفع موانع ارتباطی میان زوجین

 بسیاری از پارامترهایی که به آن ها اشاره کردیم سبب دوری و فاصله همسران از یکدیگر می شود. شناسایی و تلاش برای رفع این مشکلات یکی از مهمترین اقداماتی است که می توان برای رفع دلتنگی برای همسر پس از ازدواج انجام داد.

روش های جلوگیری از حس تنهایی بعد از ازدواج

با انجام برخی از کارها و تمرکز بر روی برخی از احساسات و فعالیت ها می توان از بروز حس دلتنگی نسبت به همسر پس از ازدواج جلوگیری کرد. عمدتا این راهکارها سلیقه ای و متناسب با نوع زندگی هر فرد تعیین می شوند. اما به طور کلی می توان گفت اقدامات زیر می تواند از بروز و یا گسترش آن ها جلوگیری کند:

  • داشتن اهداف شخصی و تعیین زمان برای رسیدن به این اهداف
  • عدم صرف زمان بیش از حد برای تفکر پیرامون تنهایی ها و فاصله ها از همسر
  • داشتن دوستان صمیمی و گذراندن وقت با آن ها
  • داشتن سرگرمی های شخصی و فعالیت های ورزشی

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با عواملی که سبب احساس تنهایی بعد از ازدواج  می شود آشنا کنیم و پیرامون روش های رسیدگی و رفع آن ها راهکارهای مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

در صورتی که دارای سوالات و یا ابهاماتی هستید و نیازمند به دریافت مشاوره های تخصصی در این زمینه اید می توانید با مشاوران ما در مرکز همدل مشاور تماس حاصل فرمایید.

همدل مشاور پایگاه امن و اطلاع رسان دقیقی است که شما عزیزان را در دستیابی به سطح مطلوبی از آرامش و شادی در زندگی مشترک حمایت و هدایت می کند.

 

شماره تماش

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • در راه مانده
    می 25, 2023 21:52

    عمر ۱۴ ساله ی ازدواجم
    تصحیح بفرمایید لطفا

    پاسخ
  • در راه مانده
    می 25, 2023 21:50

    سلام ، خدا قوت
    مطلب بی نظیر بود ، چند بار بخشهایی از اون رو مطالعه کردم و با اتفاقاتی که گریبانگیر من و همسرم و زندگیمان شده است، مقایسه کردم. در طول عمر ۱۴ ساله ی زندگی خود، اتفاقات تلخ و شکست ها و دلتنگیها و … و فراموش شدنهای زیادی رو تجربه کردم و فکر میکنم تلاش لازم رو انجام دادم برای درست پیش رفتن ولی متاسفانه الان دیگه به جایی رسیدم که با وجود اینکه میدونم چقدر شرایط سختی پیش رو خواهم داشت، فرزندی دارم که به شددددت نگران شرایطش هستم و دلم برای زندگی ای که موهایم را در آن سپید کردم، میسوزد و قطعااا تنگ میشود ، امااا دیگر نای جنگیدن و ناز کشیدن و سرزنش کردن و سرزنش شنیدن . دیدن و به زبان نیاووردن مواردی که خیییلییی مرا آزار میده …. را ندارم.
    به شدت خواهان این هستم که حداقل مدتی را تنها باشم ، خارج از این ازدواج ، آنگاه با حس بهتری و آگاهانه تر و دور از اجبار و … تصمیم قطعی و واضح خود را برای اینکه بار دیگر وارد زندگی بشوم یا نشنوم …

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس با همدل مشاور