جلوگیری از دخالت خانواده همسر

  1. مشاوره خیانت
  2. سیاست ها و مشکلات زندگی مشترک
  3. جلوگیری از دخالت خانواده همسر

جلوگیری از دخالت خانواده همسر در زندگی مشترک یکی از اقداماتی است که بر هر زوج جوانی که تازه زندگی خود را شروع کرده اند و یا سایر همسرانی که سال هاست از این وضعیت رنج می برند، لازم و ضروری است. در این اقدام زوجین باید بدانند که چگونه می توانند در کمال احترام و به صورت دوستانه، دخالت خانواده همسرشان را در زندگی شخصی خود، کمتر کرده و یا به کل قطع کنند.

دخالت های بی جای خانواده همسر در زندگی مشترک ،افراد می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر روی روابط زن و شوهر داشته باشد. در این این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با جوانب مختلف جلوگیری از خالت خانواده همسر آشنا کنیم و پیرامون نشانه های دخالت آنان و مشکلاتی که ممکن است به این دلیل روی دهد، اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم. در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

حدود وظیفه والدین همسر بعد از ازدواج فرزند

چرایی دخالت خانواده همسر در زندگی فرزندان

نشانه های احتمال دخالت خانواده همسر در زندگی مشترک پیش از شروع

روش های جلوگیری از دخالت خانواده همسر

تکنیک های کاهش میزان دخالت خانواده همسر در زندگی مشترک

ارتباط صمیمیت زوجین و دخالت خانواده ها

جلوگیری از دخالت خانواده همسرحدود وظیفه والدین همسر بعد از ازدواج فرزند

بسیاری از والدین بعد از ازدواج فرزندشان، درصدد حمایت او از جنبه های مختلف عاطفی و اقتصادی بر می آیند. بسیاری از انواع طلاق به دلیل دخالت خانواده همسر بر اثر همین موضوع شکل می گیرد.

والدین حامی و دلسوز سبب می شوند که با اقدامات افراط یا تفریط گونه خود، زندگی فرزندانشان از هم متلاشی شود و کدورت ها و سوء تفاهمات جای خود را به امنیت و آرامشی که مد نظرشان بود، بدهد. از نظر علم روانشناسی حدود وظیفه والدین همسر بعد از ازدواج شامل موارد زیر است و بهتر است خارج از این چهارچوب، حمایت ها تحت نظر مشاوران و کارشناسان خانواده انجام شود:

  • بر عهده پدر و مادر است که فرزند خود را در کمال ادب تربیت کنند و مهارت های اجتماعی را به او بیاموزند.
  • والدین موظفند در زمان بلوغ زمینه های رشد هیجانی و شخصیتی فرزندشان را به درستی هموار کنند.
  • در زمان انتخاب همسر می بایست نظر و سلیقه فرزند ملاک تصمیم گیری باشد.
  • قبل از ازدواج فرزند باید بتواند استقلال خود را پیرامون جنبه های شخصیتی و مادی اثبات کند.
  • پس از ازدواج تنها در صورت نیاز و درخواست فرزند و همسرش، کمک ها و حمایت ها از سوی والدین می بایست ارائه شود.
  • والدین می بایست کنترل گری ها و محدودیت های افراطی را در جریان زندگی مشترک برای فرزند ایجاد نکنند.

چرایی دخالت خانواده همسر در زندگی فرزندان

در بسیاری از موارد دخالت خانواده همسر، از دیدگاه خودشان به منزله حمایت و برای رفع نگرانی پیرامون تصمیمات مهمی است که زن و شوهر می گیرند. بسیاری از خانواده ها به دلیل این که هنوز فرزند خود را متعلق به خانواده خود می دانند و رسمیتی برای زندگی مشترک او قائل نشده اند، اقدام به کنترل او و تصمیماتش می کنند. یکی از این رویکرد ها درخواست زندگی با خانواده همسر از سوی والدین او است. همچنین عوامل زیر می توانند به عنوان علت دخالت خانواده همسر در زندگی زوجین مورد بررسی قرار گیرند:

حمایت

یکی از علل مهمی که سبب دخالت های همیشگی خانواده همسر در زندگی مشترک زوجین می شود، نقش حامی گری و تکیه گاهی است که پدر و مادر همسر برای فرد ایفا می کنند. استفاده از امکانات پدر و مادر همسر و درخواست برای حمایت او برای گذران زندگی می تواند سبب دخالت آنان در نحوه تصمیم گیری ها بواسطه ارائه خدمات مالی و حمایتی به او باشد.

مهربانی

دلسوزی بیش از حد خانواده همسر و تلاش برای جلوگیری از بروز وقایع ناخوشایند در زندگی آنان منجر به کنترل گری بیش از حد و دخالت می شود. دخالت در تربیت فرزندان و حمایت ها و دلسوزی های بی جا ممکن است مشکلات بسیار زیادی را برای زوجین ایجاد کند.

نشانه های احتمال دخالت خانواده همسر در زندگی مشترک پیش از شروع

وجود برخی از رفتارها و برخوردها پیش از ازدواج از سوی خانواده همسر نشانگر سلامت اجتماعی و رفتاری خانوادگی است و در برابر آن برخی دیگر از واکنش ها می تواند به عنوان پارامترهای به خطر انداختن عمر زندگی مشترک فرزند از سوی خانواده همسر پس از ازدواج باشد.

یکی از این موارد رفت و آمد با خانواده همسر و زیاده روی و یا کوتاهی در این زمینه است. والدینی که پیرامون موارد زیر واکنش های غیر معقولی نشان می دهند، ممکن است پس از ازدواج نیز سبب بروز مشکلاتی برای فرزند و همسرش شوند:

  • حمایت افراطی و زیاده از حد برای فرزند
  • کنترل گری بیش از حد پیرامون رفتارها و ارتباطات
  • نظر دادن و تصمیم گیری های همه جانبه پیرامون وضعیت کنونی فرزند
  • عدم برخورداری فرزند ازاحترام و توجه از سوی پدر و مادر
  • جبهه گیری های غیر منطقی از فرزند و یا وابستگان پدری و مادری او
  • سرد بودن روابط و عدم دخالت همه جانبه پدر و مادر همسر

جلوگیری از دخالت خانواده همسرروش های جلوگیری از دخالت خانواده همسر

یکی از سوالات رایجی که مراجعان ما پیرامون دخالت خانواده همسرشان می پرسند این است که با دخالت خانواده همسر چه کنیم؟ این سوال نشآت گرفته از رفتارهای ناصحیح خانواده همسر و دخالت های بی مورد آنان در زندگی مشترک است.

برخی از رفتارهای غلط فرزندان در برابر خانواده ها و همسرانشان در برابر پدر و مادر خودشان سبب بروز دخالت های آنان در مراحلی از زندگی می شود. برای جلوگیری از این دخالت ها هر زوج می بایست نسبت به رعایت پارامترهای زیر توجه و تلاش خود را بکارگیرند:

برخورداری از جرآت و جسارت در تصمیم گیری ها

زوجین باید بتوانند پیرامون موضوعاتی که در زندگی مشترکشان وجود دارد، تصمیمات درست و شخصی بگیرند. در صورتی که از همان ابتدای ازدواج وظیفه تصمیم گیری ها به خانواده همسر سپرده شود، ممکن است سال های سال این وضعیت استمرار یابد و دخالت ها در زندگی مشترک سبب بروز اختلاف نظر ها شود.

تسلط به مهارت حل مسئله

از دیگر ویژگی هایی که هر زوج می بایست نسبت به آن توجه کافی داشته باشند، حل اختلافات شخصی در محیط خانه و عدم بروز آن به والدین و بستگان است. بر این اساس هنگامی که اختلافی میان زوجین ایجاد شود، مهارت حل آن می تواند احترام و منزلت اجتماعی آنان را حفظ کند و دخالت های اطرافیان را محدود کند.

حفظ صمیمیت

مهمترین پارامتری که به عنوان سلامت یک رابطه از زوجین انتظار می رود، حفظ سلامت و روابط دوستانه ای است که آن ها با یکدیگر در برابر دیگران از خود نشان می دهند. زوجین می بایست با هر میزان دلخوری و ناراحتی که از همسرشان دارند، جوانب حفظ شخصیت رابطه زناشویی خود را در برابر دیگران حفظ کرده و با این امر از دخالت های دیگران در زندگی مشترکشان جلوگیری کنند.

تکنیک های کاهش میزان دخالت خانواده همسر در زندگی مشترک

مهمترین موضوعی که بر اثر دخالت های دیگران در زندگی مشترک یک زوج وجود دارد این است که چگونه از دخالت دیگران جلوگیری کنیم؟ برای جلوگیری از دخالت دیگران در زندگی مشترک  می بایست هر زوج برخی از جوانب رفتاری را در برابر دیگران مبنای عمل قرار دهند. از جمله این تکنیک ها موارد زیر است:

  • حفظ احترام و شخصیت همسر در برابر دیگران
  • پرسیدن نظر همسر پیش از گرفتن تصمیم در جمع خانوادگی
  • برآورده کردن نیازهای همسر و در اولویت قرار دادن آن نسبت به سایر امور
  • احترام به شخصیت فرزندان در برابر دیگران

جلوگیری از دخالت خانواده همسرارتباط صمیمیت زوجین و دخالت خانواده ها

همانطور که به آن اشاره کردیم، نحوه رفتار زوجین و زن و شوهر با یکدیگر و ارتباطات آن ها با هم بیانگر استقلال زندگیشان است و افراد پیرامون با دیدن ارتباط وابسته و معقولانه زن و شوهر حدود دخالت های خود در زندگی زناشویی آن ها را کنترل و محدود می کنند.

دانستن نحوه رفتار با خانواده شوهر و ارتباط با خانواده زن، از تکنیک های نوین روانشناسی است که با دانستن آن ها، تضمین بیشتری برای حفظ زندگی مشترک در جریان سال ها ارتباط و تعامل دائمی وجود دارد. در زیر می توانید تاثیر ارتباطات میان زن و شوهر با دخالت خانواده ها را مشاهده فرمایید:

  • در صورتی که بین زن و شوهر اختلافاتی وجود داشته باشد که در جمع نمایان شود، افراد و وابستگان اجازه دخالت برای رفع مشکل پیش آمده را به خود می دهند.
  • زن و شوهری که تمامی جوانب اخلاقی را در رفتارهای خود رعایت می کنند، زمینه را برای دخالت اطرافیان بر هم می زنند.
  • آموختن مهارت های زناشویی از جمله دخالت هایی است که اطرافیان در مواقع بروز مشکل میان همسران بکار می گیرند.

 

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با جوانب دخالت والدین در زندگی فرزندان آشنا کنیم و تکنیک های جلوگیری از دخالت خانواده همسر در زندگی مشترک را به شما عزیزان معرفی کنیم.

در صورتی که پیرامون موارد فوق دچار ابهام و یا سوالی هستید و یا نیازمند به دریافت مشاوره های تخصصی در این زمینه اید می توانید با مشاوران ما در مرکز همدل مشاور تماس حاصل فرمایید.

همدل مشاور پایگاه امن و اطلاع رسان دقیقی است که شما عزیزان را در دستیابی به سطح مطلوبی از آرامش و شادی در زندگی مشترک حمایت و هدایت می کند.

 

شماره تماش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس با همدل مشاور