اختلال تماشاگری جنسی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

  1. مشاوره خیانت
  2. خیانت همسر
  3. شک به خیانت
  4. اختلال تماشاگری جنسی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

اختلال تماشاگری جنسی چیست ؟ تماشاگری جنسی و تمایل برای مشاهده تصاویر و صحنه هایی که فرد مجاز به دیدن آن ها نیست یکی از مشکلاتی است که در جریان زندگی مشترک سبب بروز اختلافات و سوء تفاهمات زیادی میان همسران می شود.

اختلال تماشاگری جنسی و یا چشم چرانی همسر یکی از مشکلاتی است که در دسته های متفاوتی از جمله مشکلات رفتاری و یا عدم کنترل صحیح تمایلات جنسی تقسیم بندی می شود.

در ذهن کسانی که دچار این عارضه هستند همواره نیرویی سعی بر مشاهده و دیدن تصاویری دارد که این تصاویر شامل روابط جنسی و یا مشاهده جذابیت های ظاهری جنس مخالف است.

برقراری ارتباط با افرادی که شاهد زیبایی های ظاهری آن ها بوده اند از جمله اهداف کسانی که دچار مشکلات تماشاگری جنسی هستند نیست و تنها کسب لذت از طریق مشاهده کفایت می کند.

در این مقاله قصد داریم تا پاسخ کاملی به سوال اختلال تماشاگری جنسی چیست ؟ بدهیم و ابعاد مختلف چشم چرانی همسر و نحوه کنترل آن و درمان چشم چرانی چیست را به شما معرفی کنیم. در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

اختلال تماشاگری جنسی

تعریف اختلال تماشاگری جنسی از دید روانشناسان

واژه ی scopophilia به معنای دید زدن غیر قانونی و غیر اخلاقی، ارتباط مستقیمی با اختلال تماشاگری جنسی در فرهنگ های دیگر دارد.

کسانی که دچار اختلال تماشاگری جنسی هستند به طرز نا معمول و بیش از حدی تمایل به نگاه کردن و تماشای تصاویر و فیلم هایی دارند که در آن ها عمل برقراری روابط جنسی و یا نمایش اندام های افراد در اختیار بینندگان قرار می گیرد.

منشا اصلی اختلال تماشاگری جنسی مربوط به مشکلات رفتاری و روانشناختی است. از جمله ویژگی های کسانی که به اختلال تماشاگری جنسی مبتلا هستند موارد زیر است:

  • برآورده شدن نیاز های جنسی در این افراد به شدت سرکوب شده است.
  • این افراد دارای اختلالات رفتاری هستند.
  • پس از برطرف شدن مشکلات روانشناختی تماشاگری جنسی، افراد درمان می شوند.
  • این اختلال قبل از ۱۳ سالگی آغاز و تا پایان عمر زندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
  • در اکثر موارد انحرافات جنسی در جریان زندگی مشترک ناشی از اختلال تماشاگری جنسی است.
  • تمایل به برقراری رابطه با فردی که شاهد رفتارهای جنسی او بوده اند در این افراد وجود ندارد.
  • با بروز محرومیت های اقتصادی و فشارهای فرهنگی چشم چرانی جنسی در افراد تشدید می شود.

مراحل شکل گیری اختلال تماشاگری جنسی

به طور کلی می توان ایجاد و بروز اختلال تماشاگری جنسی را در افراد از سنین بسیار کم در نظر گرفت.

زمانی که کودکان در معرض تماشای تصاویر و یا رفتارهای جنسی قرار می گیرند به سبب جذابیت و نوآوری هایی که قبلا در این سری از مشاهدات خود ندیده اند، دچار وسواس و میل زیاد برای تداوم دیدن این تصاویر می شوند.

عموما تربیت نادرست و آزادی بیش از حد از جمله مواردی است که پس از زمینه سازی غلط تربیتی، سبب تقویت این عارضه در کودکان می شود.

تداوم تمایل به تماشاگری جنسی و عدم کنترل صحیح این رفتار در کودکان سبب می شود تا در سنین بعدی و در زمان بزرگسالی اختلالات رفتاری و مشکلات بسیار شدیدی در زمینه چشم چرانی و عدم دستیابی به برقراری ارتباط صحیح با همسر در این افراد شکل گیرد.

شک به خیانت همسر از جمله آثار سوئی است که افراد دارای این اختلال پس از ازدواج نیز با آن روبرو هستند. از جمله رایج ترین مراحل شکل گیری اختلال تماشاگری جنسی در افراد موارد زیر است:

  • مشاهده تصاویر غیر مجاز در کودکی
  • در دسترس بودن زمینه برای رشد تماشاگری جنسی
  • تقویت و تکرار رفتار در نوجوانی
  • عادت و ایجاد اختلال دائمی چشم چرانی جنسی در جوانی
  • عدم درمان صحیح و تداوم این عارضه تا پایان عمر

اختلال تماشاگری جنسی

علل ایجاد چشم چرانی همسر

برخی از زوجینی که به مشاوران خانواده برای درمان مشکلات زناشویی مراجعه می کنند همواره از حواسپرتی و تمرکز بیجای همسرشان در مکان هایی که جنس مخالف وجود دارد گله مند هستند.

این افراد اقرار می کنند که همسرشان توجه زیادی به افراد غیر مجاز دارد و با دقت مشغول بررسی ظاهر دیگران می شود. چشم چرانی و اختلال تماشاگری جنسی در مردان بیشتر از زنان است و این به دلیل ساختار فیزیولوژیک جسمی مردان و تقویت بیشتر توانایی های بصری در ایشان است.

مردان تمایل زیادی برای تماشای همه چیز دارند و قدرت بینایی شان فعال تر از زنان است. در برابر مردان چشم چران، زنانی نیز وجود دارند که بواسطه روحیات کنترل نشده تمایل شدید به برانداز کردن جنس مخالف در شرایطی که همسرشان نیز حضور دارد، دارند.

علل اصلی ایجاد چشم چرانی را می توان در موارد زیر گنجاند:

  • کنجکاوی و تمایل به بررسی زیبایی های ظاهری افراد
  • لذت بردن از زیبایی های ظاهری
  • اختلالات عدم تمرکز روی موضوعات بواسطه فعال بودن قوای بصری
  • عدم درک صحیح از احساسات همسر و دلخوری او در این شرایط
  • ناتوانی در کنترل افکار
  • اختلالات اخلاقی و روحی

نحوه درمان اختلال تماشاگری جنسی

روش های مختلفی برای درمان اختلال تماشاگری جنسی وجود دارد که انتخاب بهترین روش توسط مشاوران و متخصصان روانشناسی و بر حسب بررسی روحیات و شرایط افراد باید انجام شود.

به طور کلی بررسی علل ایجاد اختلال تماشاگری جنسی و منشا بروز آن از جمله مهمترین اقداماتی است که در فرآیند درمان این اختلال باید مد نظر قرار گیرد.

طی تحقیقات انجام شده یکی از مهمترین روش های جلوگیری از خیانت همسر درمان به موقع و صحیح اختلالات تماشاگری های جنسی است.

یک متخصص آگاه در ابتدای روند درمان اختلال تماشاگری جنسی به جستجو پیرامون گذشته فرد و شرایطی که سبب ایجاد و تقویت این عادت غلط در فرد شده می پردازد و از یکی از روش های زیر اقدام به درمان این عارضه می کند:

  • الکتروشوک درمانی: در این روش درمانی فرد تحت درمان هایی قرار می گیرد با تاثیر مستقیم اشعه ها بر روی مغز و با هدف کاهش اختلالات روانی جنسی صورت می گیرد.
    درصد موفقیت در این روش به نسبت سایر روش ها کمتر است و در مراتب آخر درمان اختلال تماشاگری جنسی مورد نظر پزشکان قرار می گیرد.
  • روانکاوی: بررسی گذشته فرد و شناسایی و یافتن علت ایجاد این اختلال در افراد اصلی ترین فعالیتی است که در روش روانکاوی برای درمان اختلال تماشاگری جنسی مد نظر قرار می گیرد.
    کاهش تاثیرات سوء گذشته ای که سبب ایجاد این اختلال در فرد شده در مدت زمان معینی سبب بهبود وضعیت در این افراد و کاهش تمایل برای تکرار تماشاگری جنسی می شود.
  • هدایتگری: هنگامی که از روش هایی که در زمینه درمان اختلال تماشاگری جنسی وجود دارد استفاده شود و نتیجه ی مثبتی در بر نداشته باشد متخصصان با هدف گرایش فرد به تماشای فیلم های جنسی و پورنو سعی می کنند تا توجه او را از تماشای صحنه های واقعی جنسی به فانتزی های غیر واقعی هدایت کنند.
    این امر شاید ماهیت این اختلال را از بین نبرد اما تبعات تماشای واقعی رفتارهای جنسی دیگران و احتمال بروز مشکلات قانونی و عرفی را تا حدودی کاهش می دهد.
  • دارو درمانی: استفاده از داروهایی که سبب کنترل هیجانات و تمایلات غیر مطلوب در فرد می شود نیز راهکار دیگری برای درمان اختلال تماشاگری جنسی و کاهش آثار سوء آن است.
    داروهای ضد افسردگی از رایج ترین داروهایی هستند که متخصصان برای افراد دارای اختلال تماشاگری جنسی تجویز می کنند.

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با ابعاد مختلف اختلالات تماشاگری جنسی آشنا سازیم و پاسخ کاملی به اختلال تماشاگری جنسی چیست و نحوه درمان آن به چه صورتی است بدهیم.

در صورتی که نیاز دارید تا به صورت تخصصی و در شرایط کاملا امن به بررسی این اختلالات بپردازید و از خدمات درمان مرحله به مرحله این اختلال بهره مند شوید می توانید با متخصصان ما در همدل مشاور تماس حاصل فرمایید و از راهنمایی های ایشان بهره مند شوید.

متخصصان و روانشناسان ما در همدل مشاور آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان و شروع فرآیند درمان اختلال تماشاگری جنسی هستند. همدل مشاور پایگاه امن و معتبریست که با هدف تقویت روابط زناشویی در حال ارائه خدمات به شما عزیزان است.
شماره تماش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس با همدل مشاور