توهم خیانت همسر

  1. مشاوره خیانت
  2. خیانت همسر
  3. شک به خیانت
  4. توهم خیانت همسر

توهم خیانت همسر رفتاری است که افراد را در دراز مدت با آسیب ها و عوارض بسیار زیادی مواجه می کند. به همین منظور درمان توهم خیانت همسر و جلوگیری از مواجه شدن با آن اقدامی است که هر فرد می بایست در جریان زندگی مشترک خود اهمیت خاصی برای آن قائل شود.

برخی از افراد بدون داشتن دلیل محکم و تنها بر اساس تخیلات و شکاکیت بیش از حد خود، اتهام خیانت به همسرشان می زنند که این اقدام در دراز مدت عوارض سوء روحی و جسمی زیادی برای خودشان و اطرافیانشان ایجاد خواهد کرد.

در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با شک بی مورد به همسر و نحوه جلوگیری از این توهمات آشنا کنیم و پیرامون موضوعات زیر اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم:

توهم خیانت همسر

منشاء بروز توهم خیانت همسر

پیدایش تفکرات منفی پیرامون خیانت همسر که اصل و اساس درستی ندارد، ممکن است برای هر زوجی پیش بیاید. این تفکرات عمدتا با دیدن برخی از نشانه ها و یا ناملایماتی که افراد در جریان زندگی مشترک تجربه می کنند پدید می آید.

هنگامی که یکی از زوجین شاهد بی توجهی های همسرش است و یا متوجه برخی از رفتارهای غیر عادی او در ارتباط با دیگران است، این تفکر در او ایجاد می شود که ممکن است همسرم در مسیر خیانت باشد.

دیدن تاخیر های مداوم همسر در مراجعه به منزل و یا عدم تمایل او برای برقراری رابطه جنسی اولین تصوری که در ذهن همسر ایجاد می کند، وقوع خیانت است.

از جمله رایج ترین علل ایجاد توهم خیانت همسران موارد زیر است:

  • تجربه خیانت از سوی همسر و ترس از تکرار آن: در این مورد فرد خیانت دیده همواره ترس از دست دادن همسر خود را دارد.
  • افسردگی و بیماری های روحی: برخی از همسران بواسطه داشتن زمینه های نامناسبی از روحیات و اخلاقیات همواره به همسر خود شک دارند و این عامل سبب آزار دادن خود و همسرشان می شود.
    کسانی که در ذهنشان همیشه همسر خود را خطا کار می پندارند و یا جامعه را محیط نامناسبی برای حضور همسرشان می دانند در معرض شک دائمی به خیانت همسر هستند.
  • دوری عاطفی: یکی دیگر از مواردی که سبب تقویت شک به همسر و وفاداری او است، روابط سرد عاطفی و فاصله روحی میان زوجین است.
    همسری که توجه کافی و محبت لازم نسبت به همسر خود ندارد، مورد شک بیشتری برای انجام خیانت از سوی همسرش قرار می گیرد تا فردی که همیشه محبت و علاقه و توجه خود را نسبت به همسرش ابراز می کند.
  • نداشتن اعتماد به نفس: برخی از افراد به دلیل مشاهده توانمندی های بیشتری که همسر خود نسبت به خودشان دارند، همسرشان را مستعد برقراری ارتباط با کسانی می دانند که در سطح خود هستند.
    این اندیشه سبب می شود تا توهم شک به خیانت همسر در فرد ایجاد شود. نداشتن اعتماد به نفس در بسیاری از موارد سبب بروز مشکلات زناشویی میان زوجین می شود.

روش های درمان شک به خیانت همسر

با ریشه یابی و علت سنجی شکل گیری تصور خیانت همسر می توان راه درمانی را مطابق با نوع علت ایجاد شده تعیین کرد.

برخی از افراد با صحبت در این خصوص و شفاف سازی پیرامون علت نوع رفتار همسر، به راحتی توهمات خود را کنار می گذارند و با اعتماد بقیه لحظات زندگی خود را سپری می کنند.

اما روش های دیگری برای درمان شک به خیانت همسر به روش های اصولی وجود دارد که از نظر روانشناسان شامل موارد زیر است:

  • برطرف کردن جایگاه های شک: همانطور که اشاره کردیم با برطرف شدن رفتارهایی که همسران را دچار شک به خیانت همسر خود می کند می تواند این سری از توهمات را از بین برد.
    همچنین با توضیح و شفاف سازی می توان سوء تفاهمات و سوء ظن ها را از جانب خود دور کرد.
  • کشف ریشه ها: در این مورد تمامی عواملی که سبب شک و توهم به خیانت همسر شده است مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد.
    تجربیات تلخ گذشته و یا رفتارهای آزار دهنده ای که از سوی همسران نسبت به همسر خود ارائه می شود می بایست به دقت مورد بررسی قرار گیرند و تک به تک رفع اتهام شوند.
  • جلب اعتماد: با برخی از کارهای ساده مانند تماس گرفتن های در طول روز و یا صحبت در مورد وقایع روزانه برای همسر می توان از میزان توهمات او نسبت به خیانت خود کاست.
  • اختصاص زمان برای انجام فعالیت های مشترک: انجام فعالیت های مشترک و لذت بردن از زمان هایی که همسران در کنار هم هستند می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر روی کاهش افکار نادرست پیرامون احتمال خیانت از سوی همسر داشته باشد.
  • تعریف و تمجید: گفتن و به زبان آوردن توانایی های همسری که دچار شک به خیانت طرف مقابل خود است می تواند عزت نفس را در او تقویت کرده و سبب کاهش تنش های ناشی از توهمات پیرامون خیانت همسر شود.

توهم خیانت همسر

تکنیک های جلوگیری از شک بی مورد به همسر

برای کاهش میزان شک بی مورد به همسر و یا جلوگیری از خیانت همسر به صورت واقعی می توان برخی از تکنیک های روانشناسی را بکار گرفت.

این تکنیک ها همواره از سوی تمامی متخصصان در این زمینه تایید شده اند و تاثیرات بسیار مطلوبی بر تقویت روابط عاطفی و کاهش تنش های ناشی از بی اعتمادی در زندگی مشترک دارند.

این تکنیک ها شامل موارد زیر هستند:

  • یاد آوری از خود گذشتگی های همسر در جریان زندگی مشترک
  • کاهش روابط با کسانی که سبب ایجاد ذهنیت منفی نسبت به خیانت همسر می شوند.
  • انجام فعالیت های شخصی و تفریحی
  • اختصاص زمان برای تقویت عزت نفس و ارتقاء اعتماد به نفس
  • صحبت کردن و توضیح دادن برنامه ها و اهداف شخصی برای همسر و نظر خواهی از او
  • اختصاص زمانی برای سفر و تفریح به صورت مشترک

لزوم بهره گیری از مشاوران خانواده برای درمان توهم خیانت همسر

توهم خیانت همسر مسئله ای است که همواره سبب آزار و اذیت فرد درگیر و همسر او و حتی اطرافیان می شود.

در روانشناسی خیانت تمامی روانشناسان به این اصل معتقدند که با شفاف سازی و ریشه یابی می توان به سرعت منشاء این توهمات را شناسایی کرده و نسبت به رفع آن ها اقدام کرد.

بنابراین زیر نظر یک کارشناس خانواده می توان به طور کلی و بدون هیچ سوء تفاهم و یا دلخوری اقدام به درمان این سری از توهمات کرد.

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با علت ایجاد توهم خیانت همسر و روش های درمان آن آشنا کنیم و اطلاعات مفیدی را پیرامون تکنیک های رفع این توهمات جلوگیری از خیانت همسر آشنا کنیم.

در صورتی که پیرامون هر یک از موارد فوق دچار ابهام و یا سوالی هستید و یا نیاز به دریافت راهنمایی های بیشتر و مرحله به مرحله در این خصوصید می توانید با مشاوران با تجربه ما در مرکز همدل مشاور تماس حاصل فرمایید.

همدل مشاور یاریگر امین شما برای دستیابی به سطح مطلوبی از آرامش در زندگی مشترک است.

 

شماره تماش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس با همدل مشاور