زندگی با خانواده همسر

  1. مشاوره خیانت
  2. سیاست ها و مشکلات زندگی مشترک
  3. زندگی با خانواده همسر

زندگی با خانواده همسر و سهیم شدن در یکی از طبقات و یا منزل خانواده همسر یکی از روندهایی است که امروزه متناسب با نوع تفکرات و فرهنگ جامعه به نسبت قبل بسیار کاهش یافته است.

در این رویکرد هم زوج جوان تمایلی به همخانگی با خانواده شوهر و یا زن خود ندارد و هم خانواده ها برای جدا شدن فرزندشان پس از ازدواج تمایل بیشتری دارند. اما با وجود این تغییرات نگرشی، باز هم متناسب با نوع فرهنگ برخی از خانواده ها و یا عدم توانمندی مرد برای تامین مسکن مستقل، شاهد همخانه شدن برخی از زوجین با خانواده های خود هستیم.

در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با شرایط زندگی با خانواده همسر و مزایا و معایب زندگی با خانواده همسر آشنا کنیم و نکات مفیدی را پیرامون حفظ حد و حدود و حریم مناسب میان افراد به شما عزیزان ارائه دهیم. در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

زندگی با خانواده همسر

عوامل موثر در همخانه شدن زوجین با خانواده همسر

در ابتدای تشکیل زندگی مشترک بسیاری از جوانان به دلیل عدم توانایی و تمکن مالی برای تهیه مسکن مستقل، چاره ای به جز زندگی با خانواده خود ندارند.

زندگی در خانه پدری به همراه همسر و یا یکی از واحد های یک آپارتمان در یک مجموعه می تواند برخی از محدودیت ها و یا شرایطی را به همراه داشته باشد.

داشتن اطلاعات کافی پیرامون رفت و آمد با خانواده همسر می تواند سبب ایجاد آرامش میان زوجین و خانواده های آنان شود. این اطلاعات با عنوان سیاست های زندگی در مقاله ای مجزا به شما عزیزان ارائه شده است.

علاوه بر عدم تمکن مالی علل دیگری نیز سبب می شوند تا افراد زندگی در کنار خانواده خود و یا خانواده همسر را از همان ابتدای ازدواج و یا پس از آن انتخاب کنند. این علل شامل موارد زیر است:

  • داشتن ذهنیت قدیمی پیرامون حضور پسر در خانه پدری حتی پس از ازدواج
  • وابستگی شدید همسران به خانواده های خود
  • داشتن شرایط خاص شغلی که منجر به غیبت طولانی مدت همسر شود
  • برخورداری از حمایت های فیزیکی و مالی خانواده همسر

مشکلات رایج زندگی با خانواده همسر

زندگی با خانواده شوهر می تواند در صورت نداشتن هماهنگی و تفاهم های لازم، منجر به بروز مشکلات و سوء تفاهمات عمده شود. این مشکلات در دراز مدت بر روی کیفیت ارتباط زن و شوهر و زندگی مستقل آنان تاثیرات زیادی می گذارد.

بسیاری از اختلافات میان همسران و تمایل شدید اولیه آن ها برای جدایی، پیرامون عدم اطلاع افراد در مواجهه و نحوه رفتار با خانواده شوهر و یا زن است.

از رایج ترین مشکلات رایج زندگی با خانواده همسر موارد زیر است:

  • دخالت های دائمی و مکرر خانواده ها پیرامون نحوه زندگی زوجین
  • کنترل های شدید ارتباطی روی زوجین
  • دلسوزی های بی جا برای کنترل اوضاع زندگی فرزند
  • وابستگی های شدید زوجین به خانواده ها
  • بی توجهی به همسر و فرزندان در طولانی مدت
  • عدم رشد و پیشرفت مالی در زندگی مستقل

علل ایجاد ناراحتی ها در جریان زندگی با خانواده همسر

بسیاری از اختلافاتی که میان افراد و خانواده هایشان در جریان زندگی به صورت یکجا و همخانه بودن پدید می آید به دلیل عدم داشتن اطلاعات و تجربیات کافی در مورد کنترل ارتباطات و رفتار با والدین خود و یا همسر است.

بسیاری از افراد از مشاوران ما می پرسند که چگونه با خانواده شوهر رفتار کنیم؟ این سوال می تواند ناشی از بی تجربگی و نداشتن اطلاعات لازم در این زمینه باشد و ترس از بروز مشکلات در نزدیک شدن زیاد به خانواده همسر پدید آید.

بسیاری از والدین با داشتن این ذهنیت که آوردن فرزند خود به خانه و همخانه شدن با او و عروسشان پس از ازدواج امری لازم و ضروری در جهت رشد و پیشرفت مالی فرزند و برخورداری از حمایت های عاطفی خانواده است.

داشتن این تفکر که هر فرد پس از ازدواج می بایست با تمامی شرایطی که برای ایجاد آنان قول و قرار هایی با همسرش گذاشته است، در همخانه شدن با والدین از بین می رود و والدین تکیه گاه محکمی برای فرزند خود حتی پس از ازدواج باقی خواهند ماند.

زندگی با خانواده همسر

تکنیک های مفید برای زندگی با خانواده شوهر

با وجود تمامی مشکلات موجود میان همخانه شدن با خانواده شوهر و یا زن پس از ازدواج، بسیاری از روانشناسان معتقدند می توان با رعایت برخی از پارامترهای رفتاری و رعایت حد و حدود رابطه با خانواده همسر از بسیاری از این مشکلات کاست.

همچنین با قرار گرفتن در چنین وضعیتی می توان از حمایت های خانواده ها مبنی بر نگهداری از فرزند و یا کمک های عاطفی و مالی برخوردار شد. تکنیک های مفید برای زندگی با خانواده شوهر و یا زن شامل موارد زیر است:

شناسایی رفتارهای خانواده همسر

داشتن زمینه های ذهنی لازم پیرامون نحوه نگرش و ذهنیت خانواده همسر می تواند نوع رفتار و برخورد همسران را پیرامون والدین همسر خود تغییر دهد.

تغییر رفتارها متناسب با نوع نیاز و انتظار خانواده همسر امریست که اگر به صورت صحیح و درست انجام شود، منجر به ایجاد صمیمیت و علاقه میان افراد موجود در یک خانه می شود.

رعایت احترام

بسیاری از والدین تنها انتظاری که از فرزندشان و همسر او دارند، رعایت احترام است. محترم واقع شدن افراد از سوی سایرین سبب ایجاد سدهای محکمی می شود که از بروز رفتارهای غیر منطقی و خودخواهانه جلوگیری می کند.

پرهیز از ایده آل گرایی

رفتار کردن مبتنی بر کامل بودن همسران در اوایل ازدواج و تاکید شدید آن ها بر عدم تمایل به دریافت راهنمایی و مشاوره از والدین همسرشان می تواند ضربات زیادی به بنیان های خانوادگی شان وارد کند.

بسیاری از افراد با داشتن این ذهنیت که خودشان بهترین تصمیم گیرنده برای زندگی مشترکشان هستند از دخالت و نظر خواهی والدین همسرشان جلوگیری می کنند و این امر در دراز مدت سبب بروز ضرر های مالی و احساسی زیادی برای زوجین می شود.

علاوه بر این دیدن چنین رفتاری از سوی فرزندان و همسرانشان برای والدین بسیار ناراحت کننده و غیر قابل درک است.

پایبندی به ارزش های خود

‌در برخی از موارد افراد می بایست نسبت به بعضی از تصمیمات و توافقات خود با همسرشان در جریان زندگی با خانواده همسر پایبندی و استواری کامل داشته باشند.

این توافقات پیرامون تربیت فرزند و نوع رفت و آمد با والدین و اطرافیان است. همچنین در نحوه مدیریت زندگی و تامینات مالی نیز می بایست چهارچوب هایی با همسر برقرار شود که از بروز دخالت های بی جای اطرافیان جلوگیری شود.

تغییر دیدگاه ها

بسیاری از افراد هنگامی که در جریان زندگی با والدین همسر خود قرار می گیرند، تعصبات بیشتری بر روی نظرات خود اعمال می کنند و از راه یافتن تصمیمات و راهنمایی های والدین همسرشان به شدت دوری می کنند.

این امر سبب می شود تا احساسات منفی پیرامون این رفتار در والدین همسر شکل گیرد. تغییر برخی از دیدگاه ها و تفکر پیرامون راه حل هایی که دیگران در اختیار زوجین قرار می دهد می تواند سبب بهتر شدن اوضاع و پیشرفت در زندگی مشترک شود.

رازداری

از دیگر پارامترهای اساسی که می بایست در جریان زندگی با خانواده شوهر و یا زن مد نظر قرار گیرد، رازداری و پایبندی به حفظ پنهانی برخی از وقایع زندگی زناشویی است.

این امر می تواند چهارچوب های زندگی مشترک را تقویت کند و از دخالت های بیجای اطرافیان بکاهد.

زندگی با خانواده همسر

تقویت اعتماد به نفس

داشتن اعتماد به نفس کافی از جمله مواردی است که سبب عدم دلخوری و یا برداشت های سوء از سوی والدین همسر می شود.

فردی که اطمینان کامل از توانمندی های خود دارد می تواند بهترین رفتار را در برخوردهای دیگران داشته باشد و سبب عدم ایجاد سوء تفاهمات و زودرنجی هایی شود که نهایتا به دلخوری از همسر می انجامد.

پرهیز از کنجکاوی

عدم دخالت در زندگی دیگران و پرهیز از کنجکاوی پیرامون وقایعی که در خانه والدین همسر اتفاق می افتد می تواند ضامن آرامش و شادی در زندگی مشترک باشد.

ناشنیده گرفتن و نادیده انگاری برخی از وقایع در جریان زندگی مشترک از سوی افراد باهوش و منطقی سبب می شود تا علاوه بر پیشبرد زندگی به روش حساب شده و اصولی، محبوبیت فرد نزد پدر و مادر همسرش نیز حفظ شود.

در این مقاله سعی کردیم تا پیرامون نحوه درست زندگی با خانواده همسر و مزایا و معایب آن اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

در صورتی که راجب هر یک از موارد فوق دچار ابهام و یا سوالی هستید و یا نیازمند به دریافت مشاوره های تخصصی پیرامون بهتر شدن روابط میان خود و خانواده همسرتان هستید می توانید با مشاوران و متخصصان ما در مرکز همدل مشاور تماس حاصل فرمایید.

همدل مشاور پایگاه امن و مطمئنیست که شما عزیزان را در دستیابی به سطح مطلوبی از آرامش و شادی حمایت و هدایت می کند.

شماره تماش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس با همدل مشاور