سوگ عاطفی چیست

  1. مشاوره خیانت
  2. خیانت همسر
  3. بعد از خیانت همسر چه کنیم
  4. سوگ عاطفی چیست

سوگ عاطفی چیست ؟ این سوال یکی از پرسش هایی است که برخی از افراد پس از مراجعه به روانشناس و تشخیص نوع مشکلات رفتاری خود و یا عزیزانشان در ذهن دارند.

سوگ عاطفی به مجموعه احساسات ناخوشایند و دردناکی گفته می شود که فرد به دلایل مختلف مانند از دست دادن عزیزان و یا جدایی از پارتنر عشقی خود تجربه می کند.

نبودن و محروم ماندن از وجود افرادی که برای انسان عزیز هستند می تواند سبب ایجاد سوگ و ناراحتی های عاطفی شود.

در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با ابعاد مختلف سوگ عاطفی و دلایل و نشانه های آن آشنا کنیم و پیرامون موضوعات زیر اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم:

سوگ عاطفی چیستمعرفی سوگ عاطفی

سوگ عاطفی به مجموعه واکنش ها و احساساتی گفته می شود که فرد به دلیل جدا شدن از فردی و یا از دست دادن عزیزی از خود نشان می دهد.

سوگ عاطفی معمولا به همراه افسردگی و انزوا طلبی بروز می کند و در مراحل شدید تر به تمایل به خودکشی و یا دیگر کشی می انجامد.

وجود خاطرات زیاد از فردی که او را از دست داده ایم سبب می شود تا میزان زیادی از وقت و احساسات ما درگیر فرد مورد نظر شود. این شرایط و عدم توانایی برای برطرف کردن دلتنگی برای فرد مذکور، در دراز مدت سبب خشم های فروخورده و بیماری های روحی می شود.

سوگ عاطفی معمولا زمانی شدت می گیرد که فرد نتواند تعادل مناسبی میان شرایط موجود و احساسات خود برقرار کند. برخی از افراد همواره از خود می پرسند که شکست عاطفی چیست و چطور می توان از آن به راحتی عبور کرد.

در پاسخ به این سوال می توان گفت شکست عاطفی یا سوگ عاطفی روندی طبیعی است که هر فرد در اثر مورد دوری قرار گرفتن از عزیزان خود در بازه زمانی معینی به آن دچار می شوند.

مراحل مختلف سوگ عاطفی چیست ؟

سوگ عاطفی معمولا دارای مراحل و شدت های مختلفی است. بسیاری از افراد زمانی پی به وجود سوگ و شکست عاطفی در خود می برند که از انجام بسیاری از امور روزمره ناتوان شده و تمایلی به ادامه زندگی ندارند.

این افراد دچار ناراحتی های روحی و جسمی شدیدی می شوند که آرامش و شادی را در سراسر زندگیشان نشانه گرفته است. از جمله رایج ترین مراحل مختلف سوگ عاطفی از نظر روانشناسان سه مرحله زیر است:

  • مرحله ابتدایی: در این مرحله فرد دچار شوک روحی می شود. این شوک در جریان خود سبب ایجاد افکار و احساسات تکانشی زیادی می شود که با بررسی و زیر نظر گرفتن افراد می توان آن را تشخیص داد.
    در این مرحله فرد تلاشی برای عوض کردن حالات غم و انزوا طلبی خود نمی کند و به غصه خوردن و حسرت کشیدن تمایل بیشتری نشان می دهد.
  • مرحله میانی: در این مرحله که واکنش های عصبی شدیدتری نسبت به قبلی از سوی فرد ظاهر می شود، فرد توانایی انجام هر گونه رفتار پر خطر و غیر قابل کنترلی را دارد.
    عصبانیت های مکرر و شدید و عواطف غیر منطقی و افراطی از جمله ویژگی های مرحله میانی سوگ عاطفی در افراد است.
  • مرحله پایانی: در این مرحله هم همانند مراحل قبلی فرد احساسات منفی بسیاری را به دوش می کشد.
    در صورت بهبودی و پیشروی در مسیر درمان، فرد شاهد تغییر شرایط و تمایل به انجام آن خواهد بود و می تواند با انجام تکنیک های خاص و بهره گیری از راهنمایی مشاوران، دوران سوگ عاطفی را به اتمام برساند.

دلایل ایجاد سوگ عاطفی در افراد

علل و عوامل مختلفی سبب ایجاد سوگ عاطفی در افراد می شود. این علل می تواند به سبب از دست دادن برخی از افراد و شکست های متعدد در برقراری ارتباطات عاطفی با سایرین اتفاق بیفتد.

همچنین جدایی از کسی که فرد با او خاطرات مشترک عشقی و عاطفی دارد نیز سبب سوگ عاطفی در افراد می شود. بسیاری از روانشناسان معتقدند زمانی که برای یک فرد شکست عاطفی و یا بحران های احساسی اتفاق می افتد می بایست فرصت لازم برای گذشتن از مراحل مختلف آن به فرد داده شود و در صورتی که این زمان طولانی تر از حد معمول شود، اقدامات لازم برای درمان سوگ عاطفی انجام شود.

از رایج ترین دلایل ایجاد سوگ عاطفی در افراد موارد زیر است:

  • جدایی از پارتنر عشقی
  • از دست دادن عزیزان
  • شکست های مکرر در برقراری ارتباط با دیگران
  • ناتوانی در بروز احساسات

سوگ عاطفی چیست

نشانه های دچار شدن به سوگ عاطفی

بسیاری از افراد هنگامی که در شرایط سوگ و شکست عاطفی قرار می گیرند برخی از رفتارها را از خود بروز می دهند. این رفتارها عمدتا شامل انزوا طلبی و افسردگی است.

در مراحل مختلف این واقعه ممکن است هر فرد متناسب با فشار روحی که تجربه می کند، برخی دیگر از واکنش ها را از خود نشان دهد. از رایج ترین نشانه های دچار شدن به سوگ عاطفی موارد زیر است:

  • انکار احساسات منفی
  • عصبانیت و بروز رفتارهای تکانشی
  • فرو رفتن در غم و ناراحتی
  • افسردگی و گوشه گیری
  • ناتوانی در کنترل احساسات
  • تغییرات ناگهانی احساسات
  • عدم تحمل شرایط سخت

درمان سوگ عاطفی

سوگ عاطفی را می توان دورانی طبیعی پس از تجربه شکست های عاطفی دانست. در این دوران فرد احساسات و عواطف مختلفی را تجربه می کند و ابعاد مختلفی از شخصیت خود را به اطرافیان بروز می دهد.

مشاوران و متخصصان در این زمینه بر این عقیده اند که می توان با ایجاد شرایط مناسب و آرام کردن محیط، مراحل بروز احساسات مختلف به سبب شکست عاطفی را به صورت طبیعی برای فرد ایجاد کرد و سریع تر به مراحل نهایی و اتمام این واقعه نزدیک شد.

اما مهمترین کمکی که اطرافیان به فرد دچار شونده می توانند کنند تا این شرایط به صورت نرمال و طبیعی بگذرد موارد زیر است:

  • صحبت کردن با فرد در صورت تمایل
  • غمخواری و همدلی پیرامون واقعه دردناک
  • عدم مقابله و انکار احساسات فرد
  • ایجاد تنوع و شادی با فراهم کردن شرایط تفریحی
  • ارائه پیشنهادات مفرح و انجام سفرهای کوتاه

پیشگیری از مورد سوگ احساسی و عاطفی واقع شدن

همه ما انسان ها در جریان وابستگی های عاطفی خود به دیگران، ممکن است با از دست دادن فرد مورد نظرمان دچار سوگ عاطفی شویم.

این اتفاق می تواند تا مدت ها ذهن و احساسات ما را تحت الشعاع قرار دهد. اما داشتن آگاهی های لازم پیرامون مراحل و روش های مقابله با سوگ و شکست عاطفی سبب می شود تا این زمان به شدت کاهش یابد و شرایط بهتری برای فرد در جهت بازگشت به زندگی عادی ایجاد شود.

از مهمترین پارامترهای پیشگیری از مورد سوگ عاطفی قرار گرفتن موارد زیر است:

  • شناخت ابعاد وجودی خود
  • تقویت روحیه و ایجاد انگیزه های قدرت
  • توجه به نقاط مثبت زندگی و مانور بر روی آن ها
  • ایجاد شرایط مساعد برای گفتگو با دوستان
  • بروز احساسات و عدم تلاش برای کتمان آن ها

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با ابعاد مختلف شکست روحی آشنا کنیم و پاسخ کاملی به سوال سوگ عاطفی چیست بدهیم.

در صورتی که احساس می کنید با دریافت مشاوره و راهنمایی های مرحله به مرحله و تخصصی از روانشناسان و کارشناسان ما می توانید این دوران را به راحتی بگذرانید، این امکان برای شما عزیزان با برقراری ارتباطات تلفنی ایجاد شده است.

روانشناسان با تجربه ما در مرکز همدل مشاور آماده خدمات رسانی به شما عزیزان برای گذر کردن از دوران شکست عاطفی و برقراری ارتباطات مجدد هستند. همدل مشاور پایگاه امن و مطمئن شما برای دستیابی به سطح مطلوبی از آرامش و شادی در زندگی است.

 

شماره تماش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس با همدل مشاور