علت خیانت همسر

خیانت پدیده ای رو به افزایش است که زندگی مشترک بسیاری از زوجین را تحت تاثیر قرار می دهد.

این اشتباه بزرگ احساسی ویران کننده ایجاد کرده و پایه های زندگی مشترک را سست می کند. با این حال یافتن علت خیانت همسر آسان نیست.

معمولا فردی که مورد خیانت همسر خود قرار می گیرد بعد از احساس غم و عصبانیت به دنبال یک سوال است: چرا همسرم به من خیانت کرد؟ اما برخلاف تصور شما، پاسخ دادن به این سوال آنقدر هم آسان نیست زیرا تصورات غلط درباره خیانت بسیار زیاد هستند.

ممکن است دلایل ظاهری خیانت همسر را توجیه کند، اما دلایل اصلی اغلب در پشت ماسک عوامل ظاهری پنهان می شوند.

در این مقاله می خواهیم علل خیانت زوجین را ریشه یابی کنیم. خیانت در روابط گوناگون علل متفاوتی دارد، اما در این مقاله سعی کردیم رایج ترین دلایل این اشتباه را دسته بندی کرده و در اختیار شما قرار دهیم.

با ما همراه باشید.

در ادامه خواهید خواند

آیا انگیزه های خیانت در زن و مرد متفاوت است؟

قبل از یافتن علت خیانت همسر جالب است بدانید در بسیاری از موارد انگیزه زن و مرد از خیانت یکسان نیست.

مردان بیشتر از زنان به خیانت جنسی می پردازند. در واقع رابطه های خارج زناشویی مرد اغلب به هدف سکس و رابطه جنسی اتفاق می افتد.

مردان معمولا کلمات احساسی مناسب برای بیان عشق به همسر پیدا نکرده و ابراز عشق را به کمک رابطه جنسی دنبال می کنند.‌ در واقع معنای سکس از نظر مرد دوست داشتن و علاقه است.

این در حالی است که اگر روابط جنسی در زندگی مشترک کاهش یافته یا رضایت جنسی در مرد وجود نداشته باشد ، احساس می کند همسرش او را دوست ندارد. احساس نا امنی و طرد شدن، مرد را درگیر افکار خیانت و این اشتباه خواهد کرد.

اما در زنان علت خیانت در واقع یک خلا عاطفی است. بی توجهی و احساس نادیده گرفته شدن توسط همسر و در نهایت کاهش صمیمیت عاطفی رابطه زناشویی، زنان را درگیر روابط دیگر می کند.

در اغلب موارد زمانی که زن خواهان پایان یافتن یک رابطه بوده و نتواند با خلا عاطفی کنار بیاید، خیانت می کند. خیانت زنان در بشتر موارد نشان از ترک زندگی مشترک دارد.‌

این نتایج حاصل از یک تحقیق روانشناسی است که افراد به طور تصادفی در آن شرکت کردند؛ اما نمی توان آن را به کل افراد هر جوامعی تعمیم داد. درنتیجه روانشناسی تنها قادر است رایج ترین علل خیانت را مشخص کند.

عوامل فردی و شخصیتی موثر در خیانت چیست؟

علت خیانت همسر در رابطه زناشویی همیشه به مشکلات زندگی مشترک مربوط نیست.

گاهی برخی عوامل شخصی و سابقه کودکی افراد آن ها را درگیر افکار وسوسه انگیز خیانت می کند.

در این بخش با مهم ترین عوامل فردی موثر در خیانت آشنا می شویم:

1.     اعتیاد

مسائل مربوط به سو استفاده مواد مخدر، اعتیاد به الکل، قمار و یا هر چیز دیگری که فرد آن را اولویت اصلی زندگی قرار داده، از جمله عواملی است که ممکن است به خیانت فرد منجر شود.

در واقع زمانی که افراد دچار وابستگی اعتیاد گونه به چیزی شوند، سطح هوشیاری پایین تر آمده و نمی توانند به صورت منطقی راجع به زندگی زناشویی خود تفکر کنند. در نتیجه اگر فرصت خیانت اتفاق بیفتد، از خط قرمز رابطه زناشویی به سادگی عبور می کنند.

2.     عزت نفس پایین

علت خیانت همسرانی که عزت نفس پایینی دارند، احساسات خوشایندی است که در اثر رابطه خارج زناشویی نصیب آن ها می شود.

 در واقع فردی که اعتماد به نفس ندارد اما موفق می شود یک رابطه جدید را آغاز کند، احساس قدرت و جذابیت کرده و به کمک خیانت به دنبال بالا بردن عزت نفس خود می گردد.

بسیاری از افرادی که عزت نفس پایینی دارند شریک زندگی مهربان و دلسوزی را در کنار خود می پذیرند؛ با این حال ممکن است گاهی برای به دست آوردن ارزش خیانت کنند.

 در واقع خیانت در این افراد برای مبارزه با احساس نا امنی درونی اتفاق می افتد.

3.     سوابق کودکی فرد

اگر فرد در دوران کودکی تجربه تروما یا آسیب های دردناک داشته باشد، خیانت اتفاقی است که در اثر ترس های درونی او در آینده اتفاق می افتد.

 گاهی سو استفاده های جسمی، جنسی و عاطفی در دوران کودکی تاثیر جبران ناپذیری بر فرد گذاشته و او را در بزرگسالی دچار مشکلات رفتاری می کند.

در صورتی که فرد برای درمان مشکلات و ترس های درونی خود اقدام نکرده باشد، خاطرات تلخ کودکی علت خیانت همسر در دوران بزرگسالی خواهد بود.

4.     تجربه خیانت والدین

احتمال خیانت کودکی که در گذشته در معرض خیانت والدین قرار گرفته در بزرگسالی بیشتر است.

افرادی که در دوران کودکی خیانت والدین را تجربه کرده اند، دچار احساس نا امنی در روابط بوده و نمی توانند به رابطه خود پایبند و متعهد باشند.

این افراد باید به کمک روانشناسان ترس ها و نا امنی هایی که از کودکی به همراه دارند واکاوی کرده و با برطرف کردن آن ها علت خیانت خود را از بین ببرند.

5.     بیماری های مربوط به روان

برخی اختلالات و بیماری های روانی از جمله اختلال شخصیت دو قطبی احتمال خیانت فرد را بیشتر می کند.

افرادی که از اختلالات روانشناسی رنج می برند باید تحت نظر روانشناسان روابط خود را مدیریت کنند.

6.     مشکلات روانشناختی

اختلالات مربوط به شخصیت ممکن است علت خیانت همسران باشد.

به عنوان مثال:

 افرادی که دچار اختلال خودشیفتگی هستند به دنبال تایید از سایر افراد بوده و برای احساس تایید دیگران ممکن است دست به خیانت بزنند.

علاوه بر این افراد خود محور نیز از احساس همدلی اندکی برخوردار بوده و از ارزش های زندگی زناشویی و همسر خود قدردانی نمی کنند.

 سایر اختلالات شخصیتی و روانشناسی که بر رفتار افراد تاثیر دارد ممکن است احتمال خیانت در روابط زناشویی را افزایش دهد.

7.     اعتیاد جنسی

مطالعات نشان داده احتمال خیانت افرادی که در روابط قبلی خود خیانت کرده اند بسیار بیشتر از افراد دیگر است. در واقع زمانی که فرد یک بار خیانت می کند، این اشتباه به امری طبیعی تبدیل می شود.

علاوه بر این:

 بیماری اعتیاد به رابطه جنسی نیز یکی از علل خیانت محسوب می شود. فردی که به اعتیاد جنسی دچار است به رابطه جنسی با همسر رضایت نداده و آن را در همه افراد جستجو می کند. این افراد لازم است به کمک روانشناسان تحت درمان قرار گیرند.

علت خیانت همسر با ریشه مشکلات رابطه زناشویی

در بیشتر موارد خیانت به دلیل مشکلات مربوط به رابطه زناشویی اتفاق می افتد.

در واقع ممکن است ترکیبی از دلایل فردی و رابطه ای منجر به خیانت یکی از زوجین شود؛ با این حال مسائل مربوط به زندگی مشترک و رابطه سهم بیشتری از علت خیانت همسر را به خود اختصاص می دهد.

روابط زناشویی ممکن است درگیر مشکلات فراوانی باشد. در ادامه سعی کردیم رایج ترین مسائلی که در خیانت زوجین تاثیر دارد، معرفی کنیم:

1. خشونت خانگی و سوء استفاده عاطفی

متاسفانه بسیاری از افراد درگیر روابط اشتباه شده و به دلیل هزینه های طلاق و خشونت های دیگر مجبور به ادامه زندگی با همسر هستند.

سو استفاده های عاطفی یا رفتارهای خشونت آمیز همسر یکی از دلایل خیانت است که به خصوص در مواردی که فرد قادر به ترک زندگی مشترک نیست، بیشتر دیده می شود.

بهتر است افرادی که درگیر زندگی های خشونت آمیز هستند از طریق مشاوره و مسائل حقوقی مشکل خود را پیگیری کنند؛ چرا که خیانت در این شرایط معمولا اوضاع خانه را وخیم تر می کند.

2. قطع ارتباط عاطفی یا جسمی

در صورتی که زوجین به هر دلیلی صمیمیت جسمی و عاطفی را کنار بگذارند یکی از دلایل خیانت را در خودد تقویت کرده اند.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، خلا های عاطفی مهم ترین دلیل خیانت زنان و نیازهای جنسی سرکوب شده علت خیانت مردان متاهل است.

بنابراین در صورتی که مشکل خاصی زوجین را از روابط عاطفی و جنسی منع می کند، لازم است آن را به کمک روانشناسان پیگیری کرده و برطرف کنند.

3. فشارهای مالی

گاهی فشار مالی و مسائل اقتصادی افراد را مجبور به خیانت می کند. فشارهای مالی خانواده ممکن است فرد را درگیر رابطه با فردی مرفه کرده و انتظار کمک از او داشته باشد.

 خیانت به دلیل فشارهای مالی تاثیر منفی شدیدی بر روابط زناشویی گذاشته و نمی توان زندگی مشترک را با هزینه رابطه ای نامشروع حفظ کرد.

4. کمبود ارتباطات

مهارت ارتباط مهم ترین مهارتی است که زوجین باید پیش از ازدواج بیاموزند. متاسفانه بیشتر افراد جامعه نه تنها این مهارت را نمی شناسند؛ بلکه تلاشی برای یادگیری آن نیز نمی کنند.

مهارت ارتباط به زوجین می آموزد چگونه به یکدیگر گوش دهند و چطور نیازها، خواسته ها و تفکرات خود را به روشی اصولی بیان کنند. اما بیشتر زوجین بعد از تلاش برای فهماندن حرف به یکدیگر خسته شده و ارتباط بین آن ها بسیار محدود می شود.

محدودیت ارتباط بین زوجین صمیمیت عاطفی و عشق را از بین برده؛ درنتیجه منجر به علت خیانت همسر در روابط زناشویی می شود.

5. فقدان احترام

در روابطی که زوجین احترامی برای یکدیگر قائل نبوده و کلمات خود را به شکلی رکیک و تحقیرآمیز بیان می کنند، جایی برای عشق و عاطفه باقی نمی ماند.

از بین رفتن صمیمیت عاطفی زوجین را درگیر تنهایی کرده و پر کردن انزوا به کمک رابطه ای دیگر تنها چاره ای است که به ذهن فرد خطور می کند.

6. سازگاری کم (افرادی که به دلایل اشتباه ازدواج کرده اند)

ممکن است زوجین به دلایل اشتباهی ازدواج کرده و زندگی مشترک آن ها آنچه تصور می کردند نباشد.

ازدواج های اشتباه به خصوص در برخی مناطق که افراد به اجبار خانواده تن به ازدواج می دهند بیشتر دیده می شود. این ازدواج ها معمولا با عشق و صمیمیت همراه نیست؛ در نتیجه ناسازگاری در آن ها می تواند علت خیانت همسران شود.

7. نارضایتی

عدم رضایت از زندگی زناشویی که ممکن است از نظر عاطفی یا جنسی وجود داشته باشد از دلایل خیانت در روابط زناشویی است.

دلایل نارضایتی افراد از زندگی زناشویی ممکن است ریشه در رفتارهای مختلفی داشته باشد. اما مهم تر از هزچیزی آموزش زوجین برای بیان نارضایتی ها است.

 تا زمانی که زوجین مشکلات رابطه را به شیوه ای درست بیان نکنند، نارضایتی همچنان باقی خواهد ماند.

8. احساس بی توجهی

احساس کم ارزشی یا بی توجهی در رابطه زناشویی را دلیل دیگری برای خیانت زوجین می توان دانست. این احساس به خصوص در زنان بیشتر دیده می شود.

زنان خانه دار که به کارهای خانه و بچه داری مشغول می شوند انتظار قدردانی و با ارزش جلوه داده شدن دارند. درحالی که مردان معمولا به ابراز کلامی عشق اهمیتی نمی دهند.

در این شرایط زنان تصور می کنند توجهی به آن ها و زحماتشان نشده است؛ در صورت ادامه این رفتار از سوی مرد، زن در رابطه ای دیگر نیازهای عاطفی خود را می جوید.

9. عدم تعهد زوجین

تعهد اندیشه ای درونی در افراد است. ازدواج به معنای تعهدی دو طرفه به رابطه زناشویی است؛ اما این تعهد ممکن است در یکی از زوجین کم رنگ تر از دیگری باشد.

مطالعات اخیر نشان داده احتمال خیانت افرادی که تعهد کمتری به روابط خود دارند، بیشتر است.

10. خستگی از رابطه زناشویی

خستگی از رابطه زناشویی و بی حوصلگی نسبت به شریک زندگی شاید جزئی به نظر برسد؛ اما دلیل برخی از خیانت ها در دنیای مدرن امروزه محسوب می شود.

طبق گفته رواشناسان:

 بیشتر روابط زناشویی از دوره های بی حوصلگی رنج برده و اغلب واکنشی غیر منطقی در برابر آن دارند.

برخی افراد به شور و هیجان عشق در اوایل رابطه اعتیاد دارند و همیشه به دنبال ماجراجویی های عاشقانه می گردند.

این افراد در برابر کسالت و خستگی زندگی زناشویی به جای تلاش برای تغییر زندگی، به دنبال رابطه ای جایگزین می گردند. این افراد در واقع همسر خود را نیز عمیقا دوست دارند و همواره از خود و مشاوران ما سوال می کنند که چرا به کسی که دوستش داریم خیانت می کنیم؟

11. تصویر ذهنی از بدن

این موضوع به خصوص با بالا رفتن سن در روابط زناشویی دیده می شود.

 زمانی که زوجین به میانسالی و پیری می رسند تصور دارند به اندازه جوانی زیبا و جذاب هستند. برای اثبات این مفهوم ذهنی و کسب جایگاه بالاتر برای خود، تصمیم به برقراری رابطه با افراد جوان می گیرند.

12. تلافی خیانت

گاهی خشم یا انتقام جویی علت خیانت همسر می شود؛ زمانی که یکی از زوجین رابطه ای پنهان داشته باشد و این موضوع فاش شود، همسر برای تلافی و انتقام جویی خیانت می کند.

متاسفانه خیانت در این شرایط نتایج مثبتی نداشته و نه تنها موجب بهبود رابطه زناشویی نمی شود، بلکه فرد را درگیر مشکلاتی همچون افسردگی و سردرگمی می کند.

دلایل ثانویه خیانت کدام است؟

در جامعه پیچیده امروز که روابط بسیار گسترده از گذشته دنبال می شود و تکنولوژی سبک زندگی افراد را تغییر داده، علت خیانت همسر ممکن است عوامل خارجی باشد.

 گاهی عوامل ثانویه خارجی موقعیت هایی را فراهم می کند که در آن ها فرد دچار روابط خارج زناشویی و خیانت خواهد شد.

شناختن عوامل ثانویه خیانت به شما کمک می کند آن ها را جدی گرفته و چارچوب های مشخصی برای آن ها تعریف کنید. در ادامه مهم ترین تاثیرات زندگی مدرن بر خیانت آورده شده است:

1.     اینترنت

با ظهور اینترنت و افزایش دسترسی به آن، ارتباطات مفاهیم جدیدی پیدا کرده است.

 تعاریف خیانت آنلاین بعد از گسترش فضای مجازی شنیده شد؛ خیانتی که در آن شاید افراد یکدیگر را از نزدیک نبینند، اما به دلیل تجربه واقعیت های روانشناختی کامل ممکن است به ارضا جنسی نیز برسند.‌

خیانت های آنلاین به دلیل سادگی دسترسی به معشوقه مجازی و ارتباطی بدون دردسر امروزه بیش از پیش روابط زناشویی را تحت تاثیر قرار می دهند.

در واقع مرزبندی ارتباطات در این فضا به سادگی دنیای بیرون نبوده و در بیشتر موارد صحبت ها حول موارد جنسی می چرخد.

در جامعه امروز نمی توان اینترنت را از زندگی حذف کرد. بنابراین توصیه می شود زوجین با حفظ صمیمیت عاطفی از پنهان کاری های آنلاین خودداری کرده و برای استفاده از اینترنت به قوانین مشترکی برسند تا زندگی مشترک لطمه ای نبیند.

2.     فرصت های پیش بینی نشده

موقعیت هایی که در اثر غیبت همسر ایجاد می شود می تواند افکار وسوسه انگیز خیانت را در فرد تقویت کرده و او را درگیر تجربه ای ناخوشایند. معمولا مهمانی ها، سفرهای کاری، ارتباطات خارج از چارچوب با همکاران و موقعیت های مشابه، افکار خیانت را در فرد بیشتر کرده و را درگیر خیانت می کند.

3.     پورنوگرافی

پورنوگرافی که در سال های دسترسی به آن از طریق صفحات اینستاگرامی و کانال های تلگرامی به شدت افزایش داشته، از عواملی است که منجر به خیانت در روابط زناشویی می شود.

متاسفانه افراد با تماشای فیلم های مستهجن و پورنوگرافی فانتزی های توهم گونه ای پیدا کرده و توقعات غیر واقعی از همسر دارند.

محتواهای جنسی و نامناسب، تعاریف ذهنی افراد را از روابط سالم، بدن زیبا و بسیاری از موارد دیگر تغییر داده و فرد را به دنبال فانتزی های غیر واقعی ذهنی می فرستد. در حالی که این فانتزی ها در دنیای واقعی وجود ندارند.

تماشای پورنوگرافی و فیلم های مبتذل موجب رواج فساد و کمرنگ شدن خطوط قرمز روابط زناشویی شده و افراد را در گردابی از افکار جنسی و خیانت غرق می کند.

یافتن علت خیانت همسر و حفظ زندگی مشترک به کمک مشاور

مشاوره زناشویی پیش از ازدواج به زوجین کمک می کند درک عمیق تری از جنسیت ها و نیازهای متفاوت آن ها به دست آورند.

بسیاری از افراد توجهی به تفاوت زن و مرد نداشته و به همین دلیل در زندگی مشترک دچار سو تفاهم های بسیار می شوند.

مراجعه به مشاور پیش از ازدواج علاوه بر شناخت عمیق تر زوجین به یکدیگر، مهارت های ارتباطی را به آن ها آموخته و مشکلات مربوط به رابطه را به حداقل می رساند

. زمانی که زوجین بدانند چگونه نیازها و خواسته های خود را بیان کرده؛ چگونه عشق بورزند و چه رفتارهای در برابر چالش های زندگی داشته باشند، مشکلات زندگی زناشویی به حداقل می رسد.

علاوه بر این، جلسات مشاوره خانواده را بعد از ازدواج نیز می توان دنبال کرد. معمولا زوجین تصور درستی از ازدواج و چالش های آن ندارند و مشکلات زندگی تاثیر زیادی بر روابط و شخصیت آن ها می گذارد. در حالی که مشاوره خانواده به آن ها کمک می کند آمادگی چالش های مختلف را داشته باشند.

مراجعه منظم و مشورت با مشاورین به زوجین کمک می کند درگیر افکار وسوسه انگیز خیانت به عنوان راه حل مشکلات رابطه نشده و یاد بگیرند به جای پناه بردن به رابطه ای دیگر؛ مشکلات زندگی زناشویی را در خانه خود برطرف کنند.

کلام آخر

زندگی مشترک بعد از خیانت یکی از زوجین ویران شده و لازم است از نو ساخته شود. بازسازی رابطه بعد از خیانت پروسه ای طولانی است که تنها به کمک روانشناسان و مشاورین این حوزه ممکن می شود.

برای ترمیم اعتماد از دست رفته، بخشیدن خیانت یا فراموش کردن آن، هر دو طرف باید آماده تغییر بوده و برای بهتر شدن تلاش کنند. تا زمانی که یکی از زوجین تمایلی به ترمیم زندگی زناشویی نداشته باشد، تلاش برای این کار بیهوده است.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاورین ما تماس بگیرید.

HamdelCallBanner (1)

فهرست
Call Now Buttonتماس با همدل مشاور