آیا ازدواج موقت خیانت به همسر است؟

  1. مشاوره خیانت
  2. خیانت همسر
  3. انواع خیانت
  4. آیا ازدواج موقت خیانت به همسر است؟

آیا ازدواج موقت خیانت به همسر است؟ این سوالی است که بسیاری از افراد در مواجهه با آگاهی از ازدواج موقت کسی در صورت داشتن همسر دائمی از کارشناسان ما می پرسند.

امروزه و با توجه به شرایط کلی جامعه، تمایل افراد برای اختیار کردن همسر موقت بیش از پیش رایج شده است. بالا رفتن سن ازدواج و پرهیز از وابستگی ها و قید و بندهای قانونی و قضایی سبب محبوبیت این نوع از روابط زن و شوهری شده است.

با مشاهده افزایش ۱۰ درصدی آمار ازدواج های موقت این مسئله بیان می شود که کسانی که علاوه بر داشتن همسر دائمی اقدام به ازدواج موقت می کنند چه شرایطی را از نظر قانونی و عرفی متوجه خود خواهند کرد.

در این مقاله قصد داریم تا به سوال آیا ازدواج موقت خیانت به همسر است؟

و خیانت در ازدواج موقت چه حکمی دارد؟

از دید روانشناسان و سران قضایی پاسخ کاملی بدهیم و علل تمایل افراد به انجام ازدواج موقت و شرایط زندگی به این سبک را مورد بررسی قرار دهیم.

در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

آیا ازدواج موقت خیانت به همسر است؟شرایط ازدواج موقت با وجود همسر دائمی از نظر قانونی

وجود چند همسری برای مردان در قانون اساسی ایران امری رایج و معمولی است. این بدان معناست که یک مرد می تواند اقدام به اخذ همسرانی کند که این همسران می توانند به صورت دائمی و یا موقت همسر وی باشند.

در مواد قانونی ۹۰۰ و ۹۴۲ علنا این موضوع از نظر عرفی ثابت شده و این اختیار به مردان برای گرفتن همسر یا همسران موقت و یا دائمی داده شده است. اما این پدیده با گذشت زمان و عبور افراد از مراحل مختلف و دوره های متفاوت اجتماعی رنگ و بوی دیگری گرفته است. امروزه وجود چند همسری برای یک مرد امری ناپسند و مذموم است.

این عامل با عنوان بی وفایی و خیانت نزد افراد شناخته می شود و کسی که اقدام به گرفتن همسر موقت در صورت داشتن همسر دائمی می کند، از نظر اطرافیان فردی بی مسئولیت و خیانتکار شناخته می شود.

اگر ازدواج موقت بدون اجازه همسر دائمی باشد چه شرایطی دارد

در جریان ازدواج موقت بدون اجازه همسر، علاوه بر مطرح شدن مسئله خیانت مرد، عامل دیگری نیز مورد توجه قرار می گیرد که در صورتی که فردی بدون اجازه همسر اول این اقدام را انجام دهد، مستوجب چه قوانین شرعی و موارد اخلاقی خواهد شد؟

در قانون اساسی کشور ما، مسئله چند همسری طبق مواد گفته شده، برای مردان امکان پذیر است. اما این عامل تنها زمانی قانونی و شرعی است که اجازه همسر اول نیز در حین انجام این اقدامات وجود داشته باشد.

شرایط کلی ازدواج موقت بدون اجازه همسر دائمی شامل موارد زیر است:

  • طبق قانون ماده ۵ نکاح شرعی، مرد در هنگام اقدام برای گرفتن همسر دائمی مجدد، می بایست رضایت همسر اول خود را جلب کرده باشد.
  • در صورتی که زندگی در کنار همسر اول، مرد را دچار سختی و عدم آرامش کرده باشد، مرد در صورت وجود توانایی مالی می تواند همسر دوم اختیار کند.
  • مردانی که بدون اجازه همسر اقدام به ازدواج دائمی می کنند از ۶ تا ۲۴ ماه زندانی و حبس را شامل حال خود خواهند کرد.
  • تمامی شرایط گفته شده در صورت بروز ازدواج موقت از سوی مرد منتفی است و شامل اقدامات قانونی نمی شود.
  • در صورتی که همسر اول بتواند ازدواج موقت همسر خود را ثابت کند می تواند حق طلاق و مهریه خود را مطالبه کند.

آیا صیغه خیانت به همسر است

هنگامی که افراد اقدام به گرفتن همسر موقت و تلاش برای برقراری ارتباط با زن دیگری به جز همسر خود می کنند، این مورد با عنوان خیانت همسر شناخته می شود.

این بدان معناست که در صورت وجود ارتباط عاطفی صحیح و رعایت تعهدات تعیین شده در هنگام شروع زندگی، هیچ فردی تمایلی به برقراری ارتباط و گرفتن همسر موقت دیگر نخواهد داشت.

رعایت برخی از رفتار ها و عکس العمل ها نسبت به وجود همسر در زندگی مشترک چه از سوی مرد و چه از سوی زن سبب می شود که افراد از اقدام برای ایجاد ارتباط با افراد دیگر خودداری کنند.

در افکار عمومی صیغه کردن نوعی خیانت به همسر اول است که میتواند زمینه ساز جدایی و پیگیری علل و عوامل ایجاد آن از سوی همسر اول باشد.

مهمترین دلایل تمایل فرد به ازدواج موقت در صورت وجود همسر

برای شروع یک ارتباط جدید میان فردی که همسر دائمی دارد با دیگران، همواره علل و عوامل مهمی باید وجود داشته باشد. این دلایل تمایل فرد به ازدواج موقت با وجود همسر دائم، عمدتا مرتبط با شرایط کلی رابطه و خلاء ها و نیازهای سرکوب شده ای است که در جریان زندگی با همسر اول خود تجربه آن را داشته است.

همچنین بروز برخی عوامل دیگر مانند عدم توانایی همسر برای باروری و نقوص جسمی و مشکلات روحی نیز می تواند عامل تحریک فرد در این مورد باشد.

از مهمترین عواملی که سبب تمایل فرد برای انجام ازدواج موقت با وجود همسر دائمی می شود موارد زیر است:

  • بی توجهی همسر اول نسبت به شوهر خود و عدم پاسخگویی نیاز های او
  • بیماری های جسمی و روحی که سبب آزار و اذیت همسر می شوند.
  • عدم برقراری ارتباط صحیح عاطفی میان همسران
  • تنوع طلبی مرد و بروز مشکلات روانی عدم کنترل احساسات
  • نداشتن انگیزه ابتدایی برای ازدواج
  • عدم پایبندی به مرز های قانونی و عاطفی

چه عواملی سبب جلوگیری از تمایل فرد برای ازدواج موقت می شود

برای جلوگیری از بروز خیانت به همسر از سوی افراد، روانشناسان تکنیک ها و راهکارهای متفاوتی را به افراد معرفی می کنند. این راهکارها و نحوه برخورد با همسر سبب جلوگیری از تمایل فرد برای ازدواج موقت و یا صیغه زنان دیگر می شود.

از مهمترین عوامل پیشگیری کننده بروز ازدواج های موقت از سوی مردان در زندگی مشترک موارد زیر است:

  • تقویت ارتباطات صحیح میان زنان و شوهران در جریان زندگی مشترک
  • توجه کافی به نیازهای مهم و اساسی همسر
  • رفع کلیه نیازهای او چه در روابط عاطفی و چه در روابط جنسی
  • انجام فعالیت های مشترک و وقت گذرانی تفریحی با همدیگر
  • شریک شدن در مشکلات و توجه به روحیات همسر
  • ایجاد تنوع در زندگی مشترک و اختصاص زمان برای تفریح و سفر
  • اهمیت و احترام قائل شدن برای خانواده همسر
  • رعایت احترام همسر در جمع های دوستانه و نزد فرزندان

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را پیرامون ازدواج موقت همسر با وجود داشتن همسر دائمی و شرایط آن آشنا کنیم و به سوال آیا ازدواج موقت خیانت به همسر است؟ پاسخ کاملی بدهیم.

در صورتی که پیرامون هر یک از موارد فوق دچار ابهام و یا سوالی هستید و یا نیازمند به دریافت مشاوره های تخصصی و مرحله به مرحله برای رفع مشکلات زندگی مشترک تان هستید به شما پیشنهاد می کنیم با مشاوران و کارشناسان ما در مرکز همدل مشاور تماس حاصل فرمایید و از نظرات و راهنمایی های این عزیزان بهره مند شوید.

همدل مشاور پایگاه امن و اطلاع رسان دقیقی است که شما عزیزان را برای اصلاح مشکلات زندگی زناشویی و دستیابی به سطح مطلوبی از آرامش و شادی در جریان زندگی مشترک همراهی و هدایت می کند.شماره تماش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس با همدل مشاور