اعتیاد به خیانت چیست و چگونه میتوان فهمید که فردی معتاد به خیانت است؟

  1. مشاوره خیانت
  2. خیانت همسر
  3. انواع خیانت
  4. اعتیاد به خیانت چیست و چگونه میتوان فهمید که فردی معتاد به خیانت است؟

متاسفانه این روزها خانواده‌های بسیاری را دیده‌ایم که به‌ دلیل اعتیاد به خیانت از هم پاشیده‌اند.

برخی همسران با وجود زندگی در کنار یکدیگر، در خفا با فرد دیگری به‌صورت حقیقی یا مجازی ارتباط دارند.

خیانت عمدتاً به‌صورت ناگهانی رخ نمی‌دهد و در گذر زمان و با شکل‌گیری شکاف عاطفی و اخلاقی میان زن و شوهر، بروز می‌یابد.

دلایل زیادی سبب بروز خیانت همسر می‌شوند اما گاهی خیانت به یک بیماری تبدیل می‌شود.

حتماً می‌دانید که:

اعتیاد نوعی بیماری تلقی می‌شود که فرد طی آن عزم لازم جهت کناره‌گیری از فعل نادرست را ندارد!

افراد معتاد به خیانت بارها و بارها تلاش می‌کنند که رفتار غلط خود را ترک کنند، اما پس از گذشت مدت‌زمان کوتاهی دوباره مرتکب همان اشتباهات گذشته می‌شوند.

در طول مقاله پیش‌رو قصد داریم که اعتیاد به خیانت کردن را از جوانب مختلفی بررسی کنیم.

اعتیاد به خیانت

آیا اعتیاد به خیانت یک بیماری است؟

این نوع از اعتیاد نیز درست مانند سایر بیماری‌های روانشناختی همچون افسردگی در پی بروز اتفاقات و دلایل خاصی در افراد رخ می‌دهد.

فرد مبتلا به اعتیاد هرچند که تلاش زیادی را در رهاسازی رفتار اشتباه داشته باشد، برخی اختلالات داخلی و هورمونی آن‌ها را تحت فشارهای شدیدی قرار می‌دهد و درنهایت عزم خود را کنار می‌گذارند.

نوع دیگری از اعتیاد وجود دارد که به دلایل مختلفی ممکن‌ است در افراد رخ دهد.

برخی از دلایل عبارتند از تنوع طلبی و عادت به آن، اعتیاد به روابط جنسی متنوع و حتی برخی سبک‌های نادرست زندگی که عمدتاً در ایام مجردی اتفاق می‌افتد.

درواقع افراد معتاد دارای روش‌ها و سبک‌های نادرستی هستند که ممکن‌است به‌صورت ارادی شکل گرفته باشند، اما حالا به یک عادت و به‌نوعی اعتیاد تبدیل شده باشند.

 افرادی که به تعهدات اخلاقی در دوران مجردی خود اعتقادی ندارند، روحیه خود را درگیر تنوع طلبی می‌کنند که در آینده به اعتیاد آن‌ها منجر می‌شود!

گاهی درمان برخی از عادت‌ها و اعتیادها تنها با مراجعه به روانشناس و روانکاو حل می‌شود.

اعتیاد مخرب به خیانت چگونه بروز می‌یابد؟

تمام ریشه‌هایی که در پیدایش چنین اعتیادی موثر است، کاملاً روانی هستند!

بنابراین:

گاهی اعتیاد جنسی از دوران کودکی به دلیل رشد در محیط ناسالم شکل می‌گیرد و در زمان بزرگسالی خود را نشان می‌دهد. گاهی نیز سبک زندگی نادرست افراد در بروز چنین اعتیادی موثر است.

سیکل ناقص اعتیاد جنسی از یک افسردگی ریشه‌ای آغاز می‌شود که منجر به روابط خارج از اخلاق می‌شود. درنهایت با احساس عذاب وجدان و پشیمانی خاتمه می‌یابد.

دوره معیوب بارها و بارها در زندگی فرد مبتلا رخ می‌دهد. برخی دلایل اعتیاد به خیانت کردن عبارتند از:

  • افسردگی و اضطراب‌های شدید
  • وسواس‌های جنسی که از والدین به ارث می‌رسند.
  • تنوع طلبی‌های افراطی جنسی که مربوط به سبک زندگی می‌شود.
  • عدم مدیریت و هدایت هیجان در جوامع بشری

چه اتفاقاتی در بدن افراد معتاد به خیانت رخ می‌دهد؟

آشنایی با فرد جذابی باعث ترشح هورمون‌هایی به‌نام دوپامین و سروتونین در افراد می‌شود که درواقع همان عاملی است که باعث می‌شود، احساس عشق یا علاقه به کسی داشته باشیم.

هورمون‌ها در تمام افراد ترشح می‌شود و تا مدت‌ها اثرات خود را حفظ می‌کند. اما در افراد معتاد به خیانت، سطح هورمون‌ها پس از سه یا چهار ماه به‌شدت کاهش می‌یابد و باعث سردی بیش‌از حدی به فرد مقابل می‌شود.

درنتیجه افراد معتاد متمایل به ترک طرف مقابل و آغاز رابطه با نفر دیگری هستند! دوباره فرایند مذکور از آغاز رابطه با فرد جدید تکرار می‌شود.

 سیکل کاملاً معیوب است و فرد مبتلا به یک بیماری روانشناختی شده‌است که می بایست حتماً تحت درمان قرار بگیرد!

آیا اعتیاد به خیانت به طرف مقابل بستگی دارد؟

این امر کاملاً نسبی است! بیماری ممکن‌ است حتی برای یک فرد مجرد و بدون روابط عاطفی رخ دهد! عمده دلایلی که باعث شکل‌گیری چنین اعتیادی می‌شود، بیشتر به خود فرد و مشکلات وی بستگی دارد.

 بنابراین:

 حتی اگر همسر فرد خائن، کامل‌ترین رفتارها را بروز دهد و به تمام وظایف همسر داری خود عمل کند، بازهم خیانت می‌بیند. زیرا فرد با مشکلات دیگری دست‌وپنجه نرم می‌کند که نیاز به کمک یک متخصص دارد!

اما رفتارهای طرف مقابل همچون بی‌توجهی، سرکوب‌ها و رفتارهای نادرست در تشدید علایم و نشانه‌های بیماری یا بدترشدن وضعیت موثر است!

گاهی اختلال بسیار محدود است که با یک رابطه صحیح و سالم پس از ازدواج به‌مرور زمان اصلاح می‌شود. اما اگر وضعیت اعتیاد فرد شدید باشد یا روابطه جنسی، عاطفی و اخلاقی پس از ازدواج کامل نباشد، در وخیم‌شدن اوضاع تاثیرگذار است.

تنوع طلبی، شروع اعتیاد به خیانت

درواقع تنوع‌طلبی نقطه عطفی در ایجاد اعتیاد به انواع خیانت محسوب می‌شود! به این صورت که فرد همواره در ذهن خود تصاویر بی‌عیب و نقصی را با شریک جنسی خود مقایسه می‌کند.

تصاویر در نهایت باعث سرخوردگی و احساس یاس از ایجاد یک رابطه کامل می‌شود. اگرچه در ابتدا تصورات تاثیرات کمی دارند، اما با تکرار همیشگی فرایندهای مذکور، اثرات روانی و جسمی طولانی‌مدتی را ایجاد می‌کند!

پس از مدتی فرد تمایل به ایجاد روابط متعدد و متنوع با افرادی که در نگاه اول جذاب‌تر و کامل‌تر از همسر خود به‌نظر می‌آیند، دارد!

با تکرار خیانت ، عادت رخ می‌دهد! اگر دقت کنید تمام مراحل اعتیاد و معتاد شدن یک نفر در این پروسه نیز رخ می‌دهد و زمانی فرد متوجه خطاهای پی‌درپی خود می‌شود که دست‌کشیدن از خطا و اشتباه برایش سخت و دشوار است.

فردی که به تنوع طلبی دچار می‌شود، به‌سختی به شرایط پیشین خود باز می‌گردد و همواره حتی در صورت برقراری روابط جنسی متعدد و متنوع نیز امکان برطرف‌کردن سرخوردگی رخ‌داده را ندارد!

گاهی حتی اختلالاتی که در تعادل هورمون‌های دوپامین و سروتونین اتفاق می‌افتد نیز برحسب عادت‌های غلط و رفتارهای نادرست تکرارشونده بروز می‌یابد.

بنابراین هنگامی که با فیلم‌ها و تصاویر در حال شکل‌دادن زندگی خود هستید، باید به انتهای مسیری که طی می‌کنید، بیاندیشید!

اعتیاد به خیانت

نشانه‌های اعتیاد به خیانت

اگرچه ظاهر اعتیاد همچون باطن آن کاملاً اشتباه و غلط است، اما همچون یک بیماری باعث بروز اختلالاتی در زندگی افراد مبتلا می‌شود و تعادل رایج را به‌هم می‌ریزد! یک فرد معتاد به رابطه جنسی نادرست:

  • فشارهای روحی و جسمی زیادی را تحمل می‌کند. زیرا رابطه جنسی نیز همانند تمام نیازها و خواسته‌های انسان باید در تعادل باشد. زمانی کمتر یا بیشتر از حد لازم برآورده شود، به یک نقص در روح و جسم بدل می‌شود.
  • تمرکز لازم جهت انجام امور عادی زندگی خود را ندارد. فرد معتاد به خیانت به اندازه‌ای درگیر می‌شود که در محیط کار، تحصیل و خانه با اختلالات جدی روبرو می‌شود!
  • به روابط عاطفی خود با همسر، خانواده و دیگران آسیب‌های جدی وارد می‌کند.
  • کنترل و مدیریتی روی عطش ناتمام جنسی خود ندارد!
  • تمایل به برقراری روابط متعدد، متنوع و عمدتاً نیمه‌کاره دارد. اعتیاد به خیانت کردن سبب می‌شود که فرد بدون داشتن دلایل روانشناختی، به‌راحتی و به تعدد خیانت کند! گاهی شدت فشارهای روحی به‌اندازه‌ای است که در کنار روابط متعدد، فرد به خودارضایی نیز روی می‌آورد.
  • دچار خودشیفتگی می‌شوند و رفتارهای هیجان‌زده زیادی از خود بروز می‌دهند.

نکته مهم!

نیاز فرد سیری‌ناپذیر است و پس از برقراری روابط متعدد، نه‌تنها خواسته جنسی برآورده نمی‌شود، بلکه فرد حریص‌تر است!

 همچون فرد معتادی که با مصرف دوز بالاتر مواد مخدر، بیشتر گرفتار می شود، فرد معتاد به خیانت نیز با برقراری هر رابطه اعتیاد بیشتری پیدا می‌کند.

روش‌های درمان اعتیاد به خیانت

از آن‌جایی که این نوع از اعتیاد نوعی بیماری روانشناختی به‌حساب می‌آید، کاملاً قابل‌درمان است! اما مهم‌ترین نکته در این خصوص، آگاهی فرد و همسرش از بیماری است.

درصورتی‌که بیماری ناشناخته باقی بماند و زوجین شناختی از اختلال نداشته باشند، معضل اعتیاد تا همیشه در فرد و روابط او باقی می‌ماند.

با توجه به آثار ناراحت‌کننده‌ای که خیانت در خود فرد و همسرش به‌جای می‌گذارد، طبیعی است که افراد به‌سختی متوجه چنین اختلالاتی می‌شوند و معمولاً زندگی‌های بسیاری به‌دلیل همین ناآگاهی از هم می‌پاشند.

غالباً همسر فرد معتاد تصور ناخوشایندی از عملکرد نامناسب خود دارد و به‌سختی با مساله کنار می‌آید.

 توجه داشته باشید که:

علاوه بر مشاوره‌های طولانی‌مدت روان‌درمانی، فرد معتاد به دارودرمانی نیز نیاز زیادی دارد. زیرا هورمون‌های فرد کاملاً نامنظم شده‌اند و باید به‌خوبی فرایند درمان صورت بگیرد!

روان‌درمانی

روش‌های درمانی که روانکاو و پزشک متخصص در دارودرمانی انجام می‌دهند، شیوه‌های مختلف درمان نیستند و هر دو یکدیگر را کامل می‌کنند! بنابراین فرد معتاد باید هردو روش را به‌صورت موازی سپری کند.

نقش همسر در طی دوره درمانی، تاثیر مضاعفی در شرایط روحی و جسمی هر دو طرف خواهد داشت.

گاهی برخی افراد پس از گذراندن دوره‌های دارودرمانی و برطرف شدن مشکل دیگر جهت انجام روان‌درمانی مراجعه نمی‌کنند که در این صورت عواقب ناشی از فشارهای روحی در طولانی‌مدت آثاری را در پی دارد.

دارو درمانی

پزشک متخصص در طول دوره دارو درمانی، علاوه بر بازگرداندن تعادل از دست رفته، به‌خوبی از حفظ تمایل جنسی فرد نیز مراقبت می‌کند! زیرا پس از طول دوره اولیه درمانی، مرحله احیا روابط زناشویی فرد با همسرش اجرایی می‌شود.

 بنابراین:

فرد با جایگزینی روابط درست و متعادل در طولانی‌مدت، جراحات روحی و جسمی ناشی از روابط خارج از چارچوب را مرمت می‌کند.

آنچه درباره اعتیاد به خیانت آموختیم …

این نوع از اعتیاد نیز همچون دیگر نمونه‌ها پروسه مشابهی را طی می‌کنند.

از یک وسواس فکری، سبک زندگی نادرست همچون ایجاد تنوع طلبی جنسی، افسردگی که بنا به دلایل مختلفی رخ می‌دهد، آغاز می‌شود.

سپس به مرور زمان و با روابط خارج از چارچوب شدت بیشتری می‌یابد.

باید با اعتیاد مانند یک بیماری رفتار کرد و پس از مشاهده علائم، هرچه سریع تر به متخصصان مربوطه مراجعه و مراحل درمانی که شامل روان‌درمانی و دارودرمانی می‌شود را طی کرد!

در صورت داشتن سوالات بیشتر در رابطه با این نوع از خیانت و اعتیاد میتوانید با شماره های زیر با مشاوران ” همدل مشاور ” در ارتباط باشید.

 

شماره تماش

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس با همدل مشاور