آیا تنوع طلبی درمان دارد ؟ درمان تنوع طلبی زنان و مردان

  1. مشاوره خیانت
  2. خیانت همسر
  3. جلوگیری از خیانت
  4. آیا تنوع طلبی درمان دارد ؟ درمان تنوع طلبی زنان و مردان

آیا تنوع طلبی درمان دارد ؟ تنوع طلبی در واقع رفتاری آزادانه است که برخی از افراد نسبت به وظایف خود و تعهدات شان پیرامون همسر و زندگی مشترک شان از خود بروز می دهند.

ماندن در رابطه ای که یکی از طرفین آن تنوع طلب باشد بسیار سخت و آزار دهنده است. تنوع طلبی انواع مختلفی دارد که تنوع طلبی جنسی و تنوع طلبی عاطفی از بارز ترین این گونه ها به حساب می آیند.

درمان تنوع طلبی پس از این که ثابت شود یک فرد واقعا تنوع طلب است و هم خود و هم شریک زندگی اش از آن رنج می برند بسیار مهم و حیاتی است.

تنوع طلبی مردان و تنوع طلبی زنان همواره تهدیدی جدی برای روابط زناشویی و بنیان های اصلی خانوادگی است.

در این مقاله بر آنیم تا تمامی جنبه ها و علل و عوامل تنوع طلبی را به شما مخاطبان گرامی معرفی کنیم و اطلاعات مفیدی در پاسخ به این سوال که آیا تنوع طلبی درمان دارد به شما همراهان گرامی بدهیم.

در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

ایا تنوع طلبی درمان دارد ؟

مهمترین علل بروز تنوع طلبی در افراد چیست

تنوع طلبی خصوصیتی است که به سبب وجود مشکلات زمینه ای رفتاری در برخی از افراد بیشتر از دیگران دیده می شود.

علاقمندی به تجربه ی موارد جدید و استقبال از موارد نوین و جدید در تمامی افراد وجود دارد. اما نکته ای که در این میان قابل توجه است این است که برخی از جنبه های زندگی را نمی توان دستخوش تنوع طلبی قرار داد.

منظور از این عبارت این است که، تنوع طلبی شاید در زمینه های عادی مانند: علاقمندی به امتحان کردن غذاها یا لباس ها و وسایل مختلف بدون اشکال باشد، اما تنوع طلبی جنسی و تنوع طلبی عاطفی اثرات مخربی بر روی شخصیت افراد و جایگاه اجتماعی آن ها می گذارد.

از جمله مهمترین علل بروز تنوع طلبی در زنان و مردان موارد زیر است:

  • عدم رضایت کافی از روابط عاطفی و جنسی با همسر و یا پارتنر خود
  • دوری بیش از حد میان زوجین
  • مشغول شدن به فضاهای اجتماعی مجازی و توجه بیش از حد به این برنامه ها
  • مشکلات رفتاری و زمینه ای
  • عدم اعتماد به نفس

تفاوت میان تنوع طلبی و خیانت

در بسیاری از موارد، افراد با دیدن رفتارهای مبنی بر تنوع طلبی از سوی همسر خود، تصور خیانت همسر و انجام آن را از سوی همسرشان در ذهن می پرورند.

حکم به خیانت کار بودن یک فرد تنها با شناسایی تنوع طلبی او کاملا اشتباه و غیر قابل قبول است. این بدان معنی نیست که افراد تنوع طلب هیچ گاه خیانت نمی کنند، بلکه این امکان وجود دارد که این افراد تنها به دلیل کنجکاوی و عدم تمرکز بر روی رفتارهای صحیح درگیر این عمل ناپسند می شوند و شاید هیچ قصدی مبنی بر خیانت و بر هم زدن رابطه قبلیشان با فرد مورد نظر را نداشته باشند.

به همین دلیل بهتر است ویژگی های افراد خائن و تنوع طلب را به درستی ارزیابی کرده و سپس اقدام به درمان و رفع مشکلات زمینه ای شود. 

از جمله تفاوت های میان افراد تنوع طلبی و افراد خیانت کار موارد زیر است:

  • افراد خائن همواره الگوی تکراری را در رفتار خود برای برقراری ارتباط با دیگران دنبال می کنند.
  • داشتن رابطه صرف با دیگران تنها خواسته یک فرد خائن است.
  • افراد تنوع طلب سوء استفاده بیشتری از موقعیت خود می کنند.
  • افراد تنوع طلب همواره دروغ می گویند و افراد خائن مهارت کمتری در گفتن دروغ دارند.
  • با سرگرم شدن فرد تنوع طلب امکان رجوع مجدد او به رفتارهای سابق کمتر می شود.

در ضمن باید گفت در صورتی که همسر تنوع طلبی دارید و بیم آن را دارید که مورد خیانت واقع شوید، بهتر است با راه های جلوگیری از خیانت آشنا شوید تا در مواقع لزوم از این راه ها بهره ببرید.

نتایج حاصل از تحقیقات رفتاری و ویژگی های افراد تنوع طلب

بر اساس بررسی های دوره ای که پیرامون طیف مساوی از مردان و زنان صورت گرفته، محققان به این نتیجه رسیده اند که زنان به میزان بیشتری پایبندی خود به فرد مورد نظرشان را حفظ می کنند و دستخوش برقراری روابط متعدد با افراد دیگر نمی شوند.

این امر شاید به این اصل باز می گردد که زنان کمتر از مردان دچار نارضایتی جنسی می شوند و کمبودهای کمتری در این زمینه پیدا می کنند. علت دیگری که برای این نتیجه می توان در نظر گرفت تفاوت میان سطوح آزادی میان زنان و مردان است.

زمینه بروز رفتار تنوع طلبی در مردان متاسفانه بیشتر از زنان است و به همین دلیل همواره شاهد بروز چنین رفتارهایی از سوی مردان به نسبت بیشتری از سوی زنان هستیم.

ایا تنوع طلبی درمان دارد ؟

مشکلات رایجی که افراد تنوع طلب تجربه می کنند

تنوع طلبی مشکلات زیادی را شامل حال افراد می کند که دوری و عدم تقابل با آن ها امکان پذیر نیست.

به طور کلی، تنوع طلبی سبب ناپایداری وضعیتی در زندگی این افراد می شود و نهایتا فرد به این نتیجه خواهد رسید که عمر خود را بیهوده صرف برقراری ارتباط های مداوم و ناپایدار با افرادی کرده است که تاثیرات مثبت و حمایت گرانه بر روی زندگی او نداشته اند.

ایجاد تنش های متعدد و بوجود آمدن احساس افسردگی به سبب سرخوردگی های متوالی از سوی اطرافیان سبب می شود تا فرد در میانه راه زندگی به کلی از تمامی اطرافیان خود خسته شود و به صورت ناگهانی تنهایی را به برقراری ارتباط ترجیح دهد.

این اشباع و دلزدگی پیامدی است که افراد تنوع طلب غالبا آن را تجربه خواهند کرد.

مقایسه آمار تنوع طلبی در مردان و زنان

آمار وجود مردان و زنان تنوع طلب همواره به نسبت های متفاوتی در جوامع مختلف مشاهده می شوند. این نسبت ها بر اساس فرهنگ و میزان آزادی افراد تعیین می شوند و سبک زندگی و تفکرات انسانی تاثیر مستقیمی بر این شیوه زندگی دارد.

تحقیقات به عمل آمده پیرامون بررسی میزان آمار تنوع طلبی در مردان و زنان شامل نتایج زیر است:

  • آمار تنوع طلبی در مردان بیشتر از زنان است.
  • تنوع طلبی جنسی نرخ بالاتری به نسبت دیگر جنبه های تنوع طلبی دارد.
  • زنان به دلیل وابستگی های عاطفی بیشتر و حس سرپرستی از فرزندان، کمتر دچار تنوع طلبی می شوند.
  • نارضایتی ها سبب اصلی بوجود آمدن تنوع طلبی در مردان و زنان می شود.

درمان تنوع طلبی جنسی و عاطفی

درمان تنوع طلبی جنسی و عاطفی نیازمند به دریافت راهنمایی ها و مشاوره های روانشناسانی است که به تمامی ابعاد شخصیتی این افراد آشنا هستند و تکنیک های موثر و راهنمایی های راه گشایی در این زمینه ارائه می دهند.

تنوع طلبی از دیدگاه روانشناسان اختلالی است که هم اطرافیان فرد را آزار می دهد و هم در دراز مدت می تواند آسیب های شدیدی را متوجه فرد تنوع طلب کند.

همانطور که افراد وسواسی اختیاری در کنترل رفتارهای خود ندارند و برای برطرف کردن آن نیازمند به درمان های رفتاری و دارویی هستند، افراد تنوع طلب نیز نیازمند به دریافت مراقبت ها و کنترل رفتارهای اصلاح گرانه از سوی مشاوران سلامتی دارند.

از جمله راهکارهایی که روانشناسان و متخصصان این زمینه به فرد و اطرافیان او برای درمان تنوع طلبی جنسی و عاطفی پیشنهاد می کنند موارد زیر است:

  • پیرامون نارضایتی های خود صریحا صحبت کنید.
  • همواره به دنبال ایجاد تغییرات متعدد در این افراد نباشید.
  • حفظ احترام و شخصیت برای چنین افرادی همواره نتایج مطلوب و موثری داشته است.
  • در روابط جنسی تنوع لازم را رعایت کنید و از تکراری شدن تمامی روابط خود جلوگیری کنید.
  • او را حمایت کنید و به او به دید فرد تولید کننده پول نگاه نکنید.
  • همواره او را غافلگیر کنید و مناسبت های مختلف را جشن بگیرید.

در این مقاله انواع جنبه های مختلف تنوع طلبی را برای شما بر شمردیم و تلاش کردیم تا پاسخ کامل و روشنی به آیا تنوع طلبی درمان دارد یا خیر داده باشیم.

در صورتی که شما و یا اطرافیانتان از این مشکل رنج می برید پیشنهاد مشاوران ما در همدل مشاور به شما این است که هر چه سریعتر با یک روانشناس آگاه و با تجربه در این زمینه مشورت کنید.

با دریافت مشاوره می توانید به صورت مرحله ای این بیماری و اختلال را برای همیشه درمان کنید. مشاوران و روانشناسان ما در مجموعه همدل مشاور آماده پاسخگویی به سوالات شما مراجعین محترم پیرامون درمان تنوع طلبی هستند.

شماره تماش

14 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • همه چیز ذهنه ، زندگی همونه که بهش فکر میکنی اگر ذهن روی هر مساله ای زوم کنی روش متمرکز میشه در مورد تنوع طلبی هم همینطوره چون شخص فکر می کنه که در سکس با دیگران تجربه های جدید و متفاوتی را بدست خواهد آورد این در حالیه که سکس در کل از یک حالت بیشتر خارج نیست و هر رابطه ای با هر شکل و طول مدتی شروع بشه نهایتش میتونه به سکس ختم بشه و بیش از سکس چیزی نیست که بخواد بهش برسه و عشق چیزی نیست که بشه آن را در سکس یافت یا با سکس بهش رسید. هر فرد تنوع طلبی اگر به این مساله عمیقا فکر کنه و درک کنه که سکس با هر کسی بیش از یک حالت برخوردار نیست اونوقت به این نتیجه خواهد رسید که برای یک رابطه پایدار باید دنبال پارامترها یا گزینه هایی فراتر از سکس باشد که تکراری و قابل جایگزین نیست! خلاصه مطلب اینکه بقول شکسپیر عاشق شخصیت درونی آدمها شوید چیزی که حتی بعد مرگ هم ماندگار خواهد بود…
    پیروز باشید

    پاسخ
  • هاج و واج
    نوامبر 13, 2022 04:11

    سلام من 26سالمه میخام داستان رابطه خودم با زن شوهر دار رو براتون بگم شاید کمکی حاصل بشه.من یه فرد تنوع طلبی بودم ولی از رابطه با افراد دست نخورده دوری میکردم. حدودا یه سال پیش عضو گروه اینستاگرامی بودم که همه پسر دخترش تنوع طلب بودن و صحبت های باز درش عادی بود.یه دختری به گروه اضافه شد که بی تجربه و دست نخورده به نظر میرسید و در گپ صوتی با ادب، با اخلاق و محترمانه حرف میزد و صدای دلنشینی داشت و با حیا بود تصویرشو نشون نمیداد.من دلم نمی خواست کسی ازش سو استفاده کنه و خراب بشه.برا همین خواستم بهش آگاهی بدم اصلا قصد رابطه نداشتم اونم باهام راحت شده بود تصویرشو نشونم داد کپی بازیگر ترکیه ای،هانده آرچل بود یا شایدم از هانده آرچل خوشگل، جذابتر و پر استعدادتر در نقش بازی کردن بعد گذشت چند روز بهم ابراز علاقه کرد منم قبول کردم رابطمون شرو شد.خیلی وانمود میکرد ک عاشقمه. منم عاشقش بودم به جای من هرکی هم بود عاشقش میشد اینقد که خوب بود و نقش عاشقی رو عالی بازی میکرد.
    پنج ماه از رابطمون گذشته بود سه بار قرار خواستگاری گذاشته بودیم در دقیقه آخر کنسلش کرده بود.اینم بگم که هر دروغی میگفت با مدرک و سند بود و خیلی زیرکانه فریبم میداد.تا روزی که یه دختر بچه از پشت گوشی مامان صداش کرد.من بهش شک کامل کردم از من اسرار از اون انکار،کارمون به جایی رسید که چند تا چاقو به خودم زدم تا راضی شد حقیقت رو بگه که شوهر و بچه داره.
    من شکه شده بودم انگار داشتم خواب میدیدم باورم نمیشد.
    خیلی سعی کردم فراموشش کنم حتی با مصرف مواد و قرص های روانی. من نتونستم ازش جدا بشم رابطمون رو ادامه دادیم ده ماه بود که باهم بودیم من معتاد شدم ورشکست شدم خونه ماشین سرمایه همه از دستم رفته بود با این حال کل وقتمو باهاش حرف میزدم یا انتظارشو میکشیدم. یه روز بهم زنگ زد با گریه و التماس ازم خواست تا کمکش کنم.سختش بود تا یه دروغ دیگش برملا بشه
    بهم گفت که با عشق دوران مدرسه اش چت کرده و زن عشقش چتشونو دیده رفته شکایت کرده.مجبور شد پیجشو ب من بده من بجاش حرف بزنم تا فکر کنن که چتشون برا من بوده. من کمکش کردم.پتش درومدم این ماجرا رو هم ماسملیش کرد منم همچنان عاشق پیشه بودم دروغاشم دوس داشتم
    من ریکاوری کردم پیجشو تازه دیدم که عمق فاجعه تا کجا بوده.چند تا عشق دیگه هم داره. دیگه شناخته بودمش
    ازش چندشم میشد نفرت داشتم بهش ولی دروغی رنگی تر از دروغ های قلبیش دوباره فریبم داد.
    میگفت: من همزمان چند مرد رو دوست دارم و عاشق چند نفرم.
    بیست و سه سالشه وضع مالی خوبه شوهرش مرد ایده آلی هستش از نظر سکس و عاطفه براش کم نمیذاره.خلاصه که خوشبخته.
    کلی دوس پسر داشته از کارش نفرت داره ولی بازم ادامه میده.
    لطفا بفرمایید نظرتون در مورد همچین آدمی چیه و من چکار کنم؟

    پاسخ
  • سلام – 20 سال زندگی متاهلی. همسرم رو خیلی دوست دارم و تا حد زیادی از ظاهرش راضی هستم. تمایل به تنوع پوشی در پوشیدن لباسش دارم مخصوصا پوشیدن لباس های خواب محرک چه در اتاق خواب و چه بیرون از اتاق خواب (حداقل دو سه شب در هفته). متاسفانه با اینکه از تمایل من به خوبی اطلاع داره و خیلی صریح در این مورد بارها صحبت کردیم ولی نگران این است که این تمایل من به سمت تنوع طلبی پیش بره یا باعث عادی شدن او برایم بشه. می تونید در این مورد اظهار نظر بفرمایید.

    پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر،من با نامزدم دوسال دوست بودیم و در طول دوستیمون چندین بار خیانت دیدم و بخشیدم ،الان خودش میگه به خاطر شرایط بدی که تو دوران مجردی داشته دچار تنوع طلبی شده و میخواد درمان شه و از من کمک میخواد ،من چجور میتونم کمکش کنم ؟باید چیکار کنم

    پاسخ
  • باسلام وخسته نباشید من همسرم ۶ سال هست که بهم خیانت میکنه از راههای گوناگون برای برگردوندنش تلاش کردم خدا میدونه چقدر گذشت کردم تا زندگیم نپاشه بهش فرصت جبران دادم ولی چشم سیری نداره وقتی باهاش بیرون میرم عذاب میکشم فقط به زنای دیگه نگاه میکنه کلا در مقابل جنس مخالف ضعیف هستش با تهدید به طلاق واجراگذاشتن مهریه مقابلش ایستادم ولی باز بهم خیانت میکنه ۵ سال با منشییش ارتباط جنس داشت بزور از زندگیم بیرونش کردم کلی قسم خورد گریه کرد خونه رو به نامم زد وتعهد داد ولی بعد ۱۰ ماه دوباره شاهد گفتگوش با یه زن بدکاره تو ماشین شدم الان کلا دیگه بریدم بعد ۲۵ سال زندگی ودو فرزند نمیدونم چکارکنم طلاق بگیرم یانه ؟لطفا راهماییم کنین دیگه به آخر خط رسیدم بچه هام همیشه تو استرس ودلشوره زندگی میکنن سپاسگزارم

    پاسخ
    • فریبا عبدالله زاده
      سپتامبر 18, 2021 19:09

      سلام متاسفانه امروز بسیار شاهد موارد این چنینی هستیم. طلاق تنها راه خیانت نیست ولی بررسی کنین، شما لیاقت یک زندگی خوب و همراه با ارامش رو دارید. بررسی کنین از همسرتون بخواین به روانشناس مراجعه کنن و همراه هم به مشاور خانواده مراجع کنید و از مشاور کمک بخواید.

      پاسخ
  • باسلام بنده ۲۴ سالم هست و مدته ۲ سال هست که با شخص مقابلم توی رابطه هستم و قصدم کاملا جدی هست و دوستش دارم و کاسب هستم و زمانی که مغازه هستم هرچقدر تلاش میکنم نمیتونم خودمو کنترل کنم که به جنس مخالف نگاه نکنم یا وقتایی که بطور مثال توی فضای مجازی ویدیو مخ زنی میبینم حس میکنم من باید هنوز خیلی بیشتر لذت ببرم از جوونیم و با افراد مختلف حتی برای مدت زمان کوتاه وقت بگذرونم تا یکنواخت نباشه زندگی برام همش حس میکنم خیلی زندگی یکنواخت و سردی دارم حتی بعضی وقتا به جدایی از طرف مقابلم هم فکر میکنم اما فکر شکستن طرف مقابلم و اینکه شاید دیگه هیچوقت نتونم شخصی مورد نظر و سالم پیدا کنم برای زندگی مشترک مانع رفتنم به طرف کسی میشه و اینکه می‌دونم یه فرد تنوع طلب هستم اما دوست دارم الان درمان کنم خودمو تا قبل از اینکه جدی تر بشه در ضمن بجز داداش و پدر طرف مقابلم هم مادرش و هم خواهرانش در مورد من اطلاع دارن میخواستم ازتون که راهنماییم کنید که چطوری میتونم درمان بشم

    یا اینکه راهی بگید ممنونم

    پاسخ
    • فریبا عبدالله زاده
      سپتامبر 9, 2021 14:52

      با سلام. بسیار خوب است که متوجه مشکل خودتون شده اید و قصد درمان دارید. با تماس با شماره های موجود در سایت مشاوران ما کاملا راهنماییتون خواهد کرد.

      پاسخ
  • مانیا
    می 26, 2021 21:47

    سلام
    من ۲۶سالمه و نان باینری هستم. احساس می کنم تنوع طلبم راهنماییم کنید.وقتی تو رابطه به جایی می رسم که پای تعهد دائمی وسطه و طرف منو می خواد تا آخر عمر مال خودش باشم می ترسم. چون باورم اینه نمی تونم تااخر عمر با یک نفرباشم.و حس ناخوشایندی از این دلبستگی طرف مقابلم می کنم.لطفا راهنماییم کنید

    پاسخ
    • تحریریه همدل مشاور
      ژوئن 21, 2021 21:09

      باسلام در بحث ازدواج وعدم تمایل به ان عوامل مختلفی ازجمله عدم مسئولیت پذیری وتعهد، نداشتن ویزگیهای روانی سالم، اختلالات شخصیتی و…. دخیل هستند باید مواردذکر شده در شما بررسی شود تا دلیل اصلی مشخص ودرمان گردد از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید

      پاسخ
      • با سلام و خسته نباشید، من مدت ۱۰ ماه هست که با پسری دوست هستم و خیلی از رابطمون راضی بودم ولی متاسفانه دو ماه هست که با من رابطه نمی زاره و بعد از ریشه یابی متوجه شدیم کلا به دلیل اینکه تقریبا ۱۸ ساله که هر ۶ ماه با یک نفر دوست بوده تنوع طلب شده و به لحاظ فکری نمی تونه با کسی بعد از ۷ الی ۸ ماه رابطه داشته باشه ولی اگه به هم بزنه و با یه نفر دیگه دوست بشه سریعا به حالت نرمال میرسه و میتونه سکس داشته باشه و جالبتر اینکه اگه بعد یه مدت با دوست دختر قبلی مجدد میتونه سکس کنه ، لطفا راهنمایی کنید که باید چیکار کنیم ، خودش هم از این موضوع ناراحته

  • یاسین
    می 7, 2021 03:34

    سلام شاید با گفتن این حرفا اینجا فقط یکم اروم شم یعنی میدونم هیچ کس نمیتونه به کمکم بیاد جز جرعت انجام تفکراتم چه سخته بخوای بین دوتا چیز خیلی قوی قرار بگیری همیشه دوس نداشتم تو همچین شرایطی قرار بگیرم یه طرف قدرت رفتن از کنار کسی که بدون اون میمیری یه طرف ریکس تغیر دادن یه ادم که راه اشتباهی میره 😔دلش میخواد شاید انجام نده یا شاید تا قبل ازدواج یا یه عادتی که تو گذشتش بوده بازم انجامش میده یا برای پولش اصلا تغیر میکنه یه روز ایا میتونم بدون فکر کردن به اینکه کسی بهش دست میزنه بخوابم فکرای من از تخیل خودم نیست بلکه بهم ثابت شده ولی قدرت میخواد تصمیم گیری بری یا بمونی و تغیرش بدی و اگر تغیر نکرد چی این دروغا تا کی ادامه پیدا میکنه .نمیدونم چطور این دوس داشتن و عادت ایقد قوی شد ولی الان باید یکاری کنم نمیدونم کی همه چی تموم میشه شبایی که بخاطر راه دورمون به راحتی با برنامه هایی که ریخته منو غافل گیر کنه و تو شرایط انجام شده قرارم بده ولی یه نفر خیلی برام مهمه که باید تغیرش بدم .کمک میخوام نمیخوام جا بزنم

    پاسخ
    • تحریریه همدل مشاور
      می 23, 2021 08:42

      باسلام توضیحات شما واضح وشفاف نبود چند سالتونه؟؟؟ وارد رابطه عاطفی شده اید؟ اگر وارد رابطه با جنس مخالف شده اید ومتوجه شده اید انتخابتان اشتباه بوده بهتر است هر چه زودتراین رابطه تمام شود واینکه گفتید می خواهید تغییرش دهید این یک باور غلط است هر فردی تا زمانی که خودش نخواهد کسی نمی تواند اورا تغییر دهد

      پاسخ
  • سلام و با شریف تان بخیر.وقتی مردی نمی پذیرد تنوع طلب است و تن به مشاوره نمیدهد چگونه او را مجاب کنیم برای درمان به مشاوره مراجعه کند؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس با همدل مشاور