خیانت کلامی چیست و چه عواملی در به وجود آمدن آن موثر است؟

  1. مشاوره خیانت
  2. خیانت همسر
  3. انواع خیانت
  4. خیانت کلامی چیست و چه عواملی در به وجود آمدن آن موثر است؟

خیانت کلامی چیست و چه عواملی سبب بروز خیانت کلامی می‌شود؟ این سوالات، موضوعاتی است که ممکن است ذهن برخی از افراد را با خود درگیر کرده‌باشد.

خیانت کلامی نوعی از خیانت است که به گفتگو و ارتباط غیر فیزیکی نامتعارف میان دو نفر گفته می‌شود.

در این نوع از خیانت دو طرف ممکن است هیچ‌گاه همدیگر را نبینند و یا لزوما تمایلی به پیشبرد رابطه خود در دنیای واقعی نداشته‌ باشند.

در این مقاله سعی بر آن داریم تا در ابتدا پاسخی شفاف به سوال خیانت کلامی چیست داده‌باشم و سپس به بررسی علل بوجود آمدن آن و شرایطی که افراد پس از انجام خیانت کلامی تجربه خواهند کرد بپردازیم.

در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

با ما باشید.

خیانت کلامی چیست

خیانت کلامی چیست ؟

به طور کلی خیانت عبارت است از شکستن عهد و پیمانی که دو نفر در قبال قراردادی با هم بسته‌اند.

این جمله بدان معنا نیست که ازدواج و پیوستگی عاطفی میان دو فرد نوعی قرارداد و یا معامله است، بلکه به معنای آن است که طرفین یک رابطه یعنی زن و شوهر باید بر اساس قول و قراری که در هنگام بسته‌شدن عقد آنها به هم داده‌اند، مسیر زندگیشان را طی نموده و در کلیه مراحل در کنار هم باشند.

ارتباط عاطفی نزدیک با افراد دیگر به صورتی که به روحیات همسر لطمه شدیدی وارد شود، نوعی خیانت محسوب می‌شود. از بین رفتن اعتماد‌ها و شکستن هنجارها از جمله تبعاتی است که انواع خیانت در بر خواهد داشت.

یکی از روش‌های خیانت که چندی است رواج زیادی پیدا کرده، خیانت کلامی است. خیانت کلامی اتفاقی است که در هر زمانی و با انگیزه‌های متعدد و شخصی ممکن است رخ دهد.

به طور کلی هنگامی که یک زن و یک مرد خارج از چهارچوب‌های معین عرفی و دینی وارد گفتگویی صمیمانه و نزدیک با یکدیگر می‌شوند و هدف اصلی از این همکلامی لذت بردن و احساس شعف و شادمانی غیر موجه است، خیانت کلامی رخ می‌دهد.

خیانت کلامی ممکن است در موقعیت‌های مختلفی رخ دهد. در محل کار و با همکار، در دانشگاه و با همکلاسان، هنگام خرید با فروشنده و مکان‌ها و زمان‌های دیگر از جمله این موقعیت‌هایی هستند که ممکن است خیانت کلامی از همان مراحل اولیه شکل گیرد.

یکی از رایج‌ترین مکان‌هایی که پتانسیل بالا برای ایجاد روابط پر خطر و خیانت‌های کلامی دارد، فضای مجازی و برنامه‌های پیام‌رسان اینترنتی است.

در این فضاها به سبب در دسترس بودن افراد و حفظ اطلاعات خصوصیشان، افراد تمایل بیشتری به برقراری رابطه و گفتگوی صمیمانه با افراد غیر موجه هستند.

در این نوع از خیانت که به خیانت مجازی نیز مشهور می باشد، یکی از طرفین با استفاده از برنامه‌های ارتباط جمعی و از طریق فضای مجازی اقدام به برقراری ارتباط با فرد یا افرادی می‌کند که از نظر عرفی دارای شایستگی‌های لازم نیستند.

خیانت کلامی بسیار وسوسه کننده است و این به سبب نوع ارتباط و محدودیت آن است.

بسیاری از افرادی که بنابر دلایلی احساسات سرکوب شده‌ای در روابط زناشویی خود دارند در شبکه‌های اجتماعی اقدام به یافتن کسی می‌کنند که بتوانند با او گفتگوهای عاشقانه و احساسی داشته‌باشند. ‌آن ها از این رابطه احساس رضایت می کنند و آن را خیانت تلقی نخواهند کرد.

خیانت کلامی چیست

انواع خیانت کلامی

خیانت کلامی خود به روشهای مختلف و انواع متفاوتی تقسیم می‌شود. شرایط متفاوت افراد و روش‌های برقراری ارتباط با افراد غیر مجاز سبب شکل گیری انواع مختلفی از خیانت کلامی شده‌است.

از انواع خیانت کلامی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خیانت کلامی محدود

در این نوع از خیانت دو طرف تنها با برقراری ارتباط کلامی از طریق پیام‌رسان‌ها و یا مکالمات تلفنی و حتی حضوری اقدام به خیانت می‌کنند.

در ابتدا فرد با تصور این که فضای مجازی دارای روابط گسترده و آزادی است و این روابط لطمه‌ای به زندگی مشترکش نمی‌زند وارد روابط متعدد با جنس مخالف می‌شود. اما اتفاقی که در ادامه می‌افتد این است که به سبب شرایط خاص هر دو نفر و ذهنیت‌های مثبتی که به دلیل دوری و عدم شناخت کافی میان طرفین ایجاد شده فرد می‌پندارد وابستگی شدیدی به طرف مقابل پیدا کرده و او را سر منزل مقصود و منتهای آرزوی خود تصور می‌کند.

در این شرایط افراد بدون این که تمامی شرایط طرف مقابل را در نظر بگیرند و به سبب دوری و بعد مسافتی، قادر به شناخت صحیح نیستند و همه چیز را بر اساس ذهنیت مثبتی که پیرامون فرد کسب کرده‌اند تصور می‌کنند.

همین امر سبب می‌شود تا روز به روز از همسر خود دورتر شده و زندگی مشترکشان را همچون حصاری دست و پا گیر در اطراف خود بدانند. این در صورتی است که شاید رابطه ای که با فرد دیگر آغاز شده اگر به صورت حضوری و مشترک بود اینقدر جذاب و رویایی جلوه نمی کرد.

  • خیانت کلامی نامحدود

خیانت کلامی نامحدود زمانی پدید می‌آید که فرد از مرحله اول که تنها با انگیزه صحبت و گفتگو اقدام به برقراری ارتباط کرده خارج شده و تمایل شدیدی به ملاقات حضوری و زندگی در کنار دیگری پیدا می‌کند.

در این شرایط زمینه برای خیانت ارتباطی و فیزیکی فراهم می‌شود و در بسیاری از موارد به سبب بروز رفتارهای مشکوک و عکس‌العمل‌های نامتعارف فرد خود را در معرض اتهام قرار می‌دهد و در مراحل بعدی خیانت کلامی و یا خیانت‌های بعدی او آشکار می‌شود.

این طرز فکر در ابتدای شروع خیانت کلامی بسیار مشهود است که کسانی که وارد خیانت کلامی شده‌اند در ابتدا فقط تمایل به صحبت با کسی دارند که روحیات آن‌ها را درک می‌کند و احساس خوبی به آن‌ها می‌دهد.

در ابتدا همه چیز حساب شده و بدون هیچ ریسکی پیش می‌رود و فرد می‌پندارد در تمام شرایط می‌تواند اوضاع را کنترل کند. اما بر اساس نوع رابطه و تفکر رویایی فرد، برقراری ارتباط فیزیکی و حضوری چندی پس از خیانت کلامی پر رنگ شده و فرد را ترغیب به انجام آن می‌کند.

خیانت کلامی چیست

عوامل موثر در بوجود آمدن خیانت کلامی

علل و عوامل مختلفی سبب بوجود آمدن خیانت کلامی میان دو نفر می شود. گاهی افراد با انگیزه‌های متفاوتی اقدام به خیانت کلامی می کنند که از جمله آن ها موارد زیر است:

سرگرمی و تفریح

بسیاری از افراد در ابتدا بواسطه شرایط خاصی که صحبت با جنس مخالف برای آن ها ایجاد می کند گرایش نسبی به برقراری این نوع از روابط می کنند.

پر شدن اوقات فراغت و بوجود آمدن حس خوب کنجکاوی و جستجو در افراد از جمله علل اولیه ای هستند که سبب این خیانت کلامی می شوند.

کمبود توجه

در برخی از موارد فرد به دلیل نداشتن هم صحبت و یا نیاز به جلب توجه از سوی افراد سعی بر برقراری ارتباطاتی این چنینی می کند.

دریافت فرکانس های مثبت از سوی افراد و تجربه دائمی حس تشویق و قدردانی نیز سبب ادامه این سری از روابط و پایداری فرد برای ماندن در آن می‌شود.

انتقام

چه بسا زوجینی که به سبب آزار و اذیت هایی که از سوی همسرشان دیده اند اقدام به برقراری ارتباط با افراد دیگر می کنند.

در ابتدای امر آن ها با صحبت کردن پیرامون مشکلاتشان احساس راحتی با طرف مقابل می کنند و در ادامه از حس امنیتی که در رابطه شان وجود دارد احساس رضایت خواهند کرد.

تصور این که یک فرد چقدر می تواند روحیات آن ها را درک کند و مشکلات آن ها را بفهمد سبب آرامش و گرایش بیشتر در این رابطه می‌شود.

جذابیت

در برخی از موارد افراد به سبب زیبایی صحبت‌ها و تصاویر افراد، گرایش ناخودآگاهی به سمت استفاده طولانی مدت از فضای مجازی پیدا می‌ کنند.

دیدن مداوم عکس ها و کلیپ های موجود در شبکه های مجازی سبب ایجاد ذهنیتی مثبت پیرامون افراد حاضر در این فضا می شود. جذابیت بصری موجود در این فضا نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباطاتی که منجر به خیانت کلامی می شوند دارد.

خیانت کلامی چیست

شرایطی کلی افراد پس از خیانت کلامی

افرادی که وارد خیانت کلامی می‌شوند در ابتدا با هدف بهبود شرایط روحی خود اقدام به صحبت و گفتگو با سایر افراد می کنند. اما در ادامه گرایش و علاقه ای که بوجود می آید سبب می شود تا فرد تمایل شدیدی برای برقراری ارتباط به صورت نزدیک و رو در رو داشته باشد.

در برخی از این روابط فرد به سبب بروز حالت ها و تغییراتی که در رفتار و اعمالش مشاهده می شود خود را مستعد خیانت نشان داده و همسر او به راحتی متوجه خیانت همسر خود خواهد شد.

از جمله تبعاتی که فرد پس از خیانت کلامی دچار آن می شود موارد زیر است:

  • آشفتگی و بی قراری به سبب دلتنگی و عدم دسترسی به فرد مورد نظر
  • سرخوردگی و افسردگی به دلیل عدم دستیابی به شرایط ایده‌آل زندگی با فرد مورد نظر
  • بی اعتمادی و نگرانی نسبت به همسر خود و اعضای خانواده
  • پرخاشگری و خشونت به دلیل استرس زیاد
  • گوشه گیری و انزوا در مواجهه با شرایط نامطلوبی که در کنار سایر اعضا خانواده دارد

روش‌های ترک عادت به خیانت کلامی

از جمله مهمترین اقداماتی که برای پیشگیری و یا ترک عادت به خیانت کلامی از سوی مشاوران خانواده توصیه‌ می‌شود موارد زیر است:

  • برنامه‌های ارتباط جمعی را از گوشی خود حذف کنید؛
  • برای سرگرمی از بازی های فکری استفاده کنید؛
  • زمان بیشتری را با خانواده خود بگذرانید و روابط سالم خود را با دوستان گسترش دهید؛
  • واقع‌گرا باشید و تمامی جنبه‌های منفی کار اشتباه خود را در نظر بگیرید؛
  • با یک مشاور با تجربه صحبت کنید؛
  • انتظارات خود مبنی بر برقراری ارتباط صمیمی‌تر با همسرتان را بیان کنید؛
  • به مشکلات عدیده‌ای که پس از خیانت کلامی خواهید داشت بیندیشید.

در این مقاله سعی کردیم تا تمامی جنبه های خیانت کلامی را بررسی کرده و دلایل ایجاد آن را شناسایی کنیم. همچنین به صورت تیتروار روش هایی که سبب ترک عادت به خیانت کلامی است را ذکر کردیم.

در صورت وجود هر گونه سوال و یا ابهامی پیرامون موضوع خیانت کلامی می توانید با مشاوران ما در سایت همدل مشاور تماس گرفته و از راه کار های اساسی و اصولی ایشان در زمینه با دریافت پاسخ کامل و جامع درباره خیانت کلامی چیست و چرا فرد به سمت خیانت کلامی جذب می شود، بهره مند شوید.

دریافت نظرات و راهنمایی های مشاوران امین و با تجربه ما در همدل مشاور می تواند نقش موثری در شناخت بیشتر و بهتر خیانت کلامی و روش های ترک و پیشگیری از آن داشته باشد.

 

شماره تماش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس با همدل مشاور