زندگی با زن افسرده

  1. مشاوره خیانت
  2. سیاست ها و مشکلات زندگی مشترک
  3. زندگی با زن افسرده

زندگی با زن افسرده از نظر روانشناسان یکی از معضلاتی است که در برخی از روابط میان زن و شوهر ، با نارضایتی شدید همسر وجود دارد. زنان افسرده دارای خصوصیات و حالات مختلف روحی هستند که کنار آمدن با آن ها و تلاش برای اصلاح و تغییر آنان از مهمترین درخواست های همسرانشان است.

برخی از زنان همواره رفتارهای افسرده گونه را در زندگی خود بروز می دهند و برخی دیگر از زنان تنها در مدت های مشخصی و به دلایل مختلفی دچار افسردگی می شوند.

در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با جوانب مختلف زندگی با زن افسرده آشنا کنیم و پیرامون موضوعات زیر اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم:

زندگی با زن افسرده

خصوصیات زنان افسرده!

افسردگی یکی از اختلالات رفتاری است که سبب بروز غم و اندوه و عدم تمایل برای شرکت در فعالیت های جمعی و تفریحی در فرد می شود.

افسردگی ممکن است از همان ابتدای تولد به دلیل مشکلات ژنتیکی و وراثتی در فرد وجود داشته باشد. همچنین برخی از عوامل و علل بیرونی سبب بروز افسردگی در افراد دیگر در سنین مختلف می شود.

زنان افسرده عمدتا دارای ویژگی ها و خصوصیاتی هستند که از جمله آنان موارد زیر است:

  • بد بینی و عدم خوش انگاری در سراسر موضوعات و مراحل زندگی
  • عدم کسب احساسات مثبت پس از شرکت در برنامه های سرگرمی
  • نداشتن تمرکز و عدم به خاطر سپاری مطالب
  • تمایل به گوشه نشینی و گریه های طولانی مدت
  • اندیشیدن به مرگ و تمایل به خودکشی
  • خواب کم و یا خواب بسیار زیاد
  • نداشتن انرژی برای انجام کارها
  • نا امیدی نسبت به آینده
  • پرخاشگری و عصبانیت نسبت به مسائل ساده
  • برخورداری از دردهای فیزیکی
  • عدم تمایل به شرکت در فعالیت های تفریحی

مهمترین علل افسردگی در زنان!

بروز افسردگی در زنان، همواره دارای علل و عوامل مختلفی است. در برخی از موارد این علل زمینه ای است و ناشی از وراثت و ژنتیک است. اما در برهه هایی از زندگی نیز ممکن است بر اثر تغییرات هورمونی افسردگی در زنان ایجاد شود.

در ادامه دسته بندی ها و علل بارز بروز افسردگی در زنان را مشاهده خواهید کرد:

  • افسردگی با زمینه وارثتی: به ارث رسیدن افسردگی از خانواده و یکی از اعضای خانواده که نسبت درجه یک با فرد دارد، بسیار رایج و متداول است.
    بسیاری از افسردگی ها منشاء وراثتی دارند و روانشناسان پس از بررسی زمینه های ایجاد افسردگی در فرد متوجه به ارث رسیدگی این بیماری به فرد می شوند.
  • افسردگی با اختلالات هورمونی: بروز افسردگی پس از دوره های خاصی از زندگی هر فرد مانند ورود به دوره بلوغ و یا پس از زایمان نیز رایج است.
    تغییر سیستماتیک مغز انسان پس از بروز افسردگی به دلایل هورمونی توسط آزمایش ام آر آی مشخص می شود. در این بررسی مشخص می شود که فرد دچار اختلالاتی در انتقال دستورات به سیستم های عصبی است.
  • افسردگی با علل محیطی: قرار گرفتن در موقعیت های نامناسب مالی و اجتماعی نیز می تواند سبب بروز افسردگی در زنان شود.
    فشار های روحی و عدم وجود تفریح و لذت در زندگی بسیار راحت می تواند زنان را به سمت افسردگی سوق دهد.
  • افسردگی به دلیل یائسگی: از دیگر عللی که ممکن است سبب افسردگی در زنان شود ورود به یائسگی است. در این دوران نیز اختلالات هورمونی و فشار ها و استرس ها سبب افسردگی در فرد می شود.
  • افسردگی بعد از خیانت: برخی از افسردگی ها در زنان ممکن است به دلیل خیانت باشد. افسردگی بعد از خیانت در یک زن نیز می تواند بسیار شدید باشد.

شرایط زندگی با زن افسرده!

زنان افسرده عمدتا شرکای خوبی برای ادامه زندگی از نظر شوهر و فرزندان نیستند. زنان همانند یک شمع مرکزیت زندگی را به عهده دارند و هنگامی که زنی از نشاط و سلامت روان لازم برخوردار نباشد، پایه های زندگی مشترک و روابط میان مادر و فرزند تا حدود بسیار زیادی سست می شود.

یک زن افسرده به صورت ناخودآگاه سبب می شود تا افراد خانواده از رضایت کافی در ارتباط با او برخودار نشوند و مشکلات زیر به وجود آید:

  • احساس پوچی در ارتباط با سایر اعضای خانواده به صورت مسری و سریع
  • عدم تمایل فرزندان و همسر برای ماندن در خانه
  • بروز مشکلات رفتاری و تغییر سبک زندگی در فرزندان
  • بروز مشکلات آموزشی و سطح یادگیری در فرزندان
  • بدبینی و عدم تمایل به خیرخواهی در برابر دیگران از سوی تمام اعضای خانواده
  • شکاف ارتباطی میان همسر و زن افسرده

زندگی با زن افسرده

با زن افسرده چگونه رفتار کنیم؟

برخوردهای مناسب با زنان افسرده و کاهش تنش ها و فشارهای عصبی در رابطه می تواند کمک بسیار زیادی به بهبودی و رفع افسردگی در زنان کند. ازدیاد احساس رضایت از زندگی به دلیل درک کامل و اعطای حقوق زنان در زمان کوتاهی در زن افسرده شکل می گیرد.

افسردگی زنان از مشکلات زندگی مشترک است که می بایست توسط همسر پیگیری شود. از پارامترهای رفتاری در برابر زنان افسرده موارد زیر است:

او را درک کنید!

زمانی که شوهر یک زن افسرده، درک کاملی از موقعیت و احساسات همسر خود داشته باشد به راحتی می تواند پشتیبانی های مورد نیاز همسرش را در موقعیت های مختلف به او ارائه دهد.

نشانه های افسردگی ممکن است در افراد به صورت واضح بروز پیدا نکند و همین امر زمینه ساز عدم شناخت کامل احساسات و علت اصلی ناراحتی و اندوه زنان از سوی مردان شود.

همیشه او را همراهی کنید!

هنگامی که یک مرد در نقش همسر تلاش خود را برای تنها نگذاشتن همسرش در موقعیت های مختلف زندگی انجام می دهد، زن به صورت ناخودآگاه جذب حمایت و مهربانی همسرش می شود.

همین امر می تواند در دراز مدت بار فشار های عصبی و تنش های فعالیتی را از روی دوش زن بردارد.

شنونده واقعی باشید!

گوش دادن به صحبت های زنان افسرده کمک زیادی به کاهش افسردگی و اندوه در آنان می کند. شنیدن صحبت های یک زن به منزله ورود به قلب و روح او است و زمانی که یک زن کسی را به قلب خود راه می دهد جایی برای تلمبار شدن اندوه و غم وجود نخواهد داشت.

او را به درمان تشویق کنید!

پس از انجام تمامی مراحلی که در قبل پیرامون نحوه رفتار با زن افسرده گفتیم، نهایتا یک زن افسرده می بایست تحت نظارت یک روانشناس، مورد درمان کامل قرار گیرد.

بسیاری از زنان در برابر مراجعه به روانشناس برای درمان، دیواره های دفاعی شدیدی ایجاد می کنند. تشویق به مراجعه به روانشناسان و مشاوران برای علت یابی و تصحیح عادات نادرست زندگی می تواند کمک زیادی به حل مشکل افسردگی در زنان کند.

محیط آرامی را برای او فراهم کنید!

قدم مهم دیگری که یک مرد می تواند در زندگی با زن افسرده خود بردارد، برطرف کردن علل ایجاد استرس و اضطراب در زندگی مشترک است.

زنان با عوامل بسیار کوچکی از جمله میهمانی و خرید و تغییر ظاهر به سادگی شاد می شوند و همین بیشتر شدن سطح تفریح و کاهش تنش های ناشی از مسئولیت ها و فشارهای ناشی از به عهده گیری امور فرزندان و زندگی مشترک می تواند کمک زیادی به درمان افسردگی در آنان کند.

تبعات زندگی با همسر افسرده!

علاوه بر مواردی که در قسمت های قبلی پیرامون مشکلات زندگی با زن افسرده بیان کردیم، زنان افسرده مستعد ابتلا به برخی از مشکلات جسمی و روحی دیگر نیز خواهند بود.

خیانت در افراد دو قطبی و یا افسرده بسیار رایج است. از دیگر مشکلاتی که زندگی با زن افسرده ، در جریان خانواده ایجاد می کند موارد زیر است:

  • زنان افسرده مستعد ابتلا به بیماری های جسمی همانند فشار خون بالا و بیماری های قلبی هستند.
  • شدت یافتن بیماری های روحی قبلی مانند استرس و اضطراب با بروز افسردگی ، در زنان رایج است.
  • بروز وسواس های فکری و حرکتی پس از افسردگی نیز در افراد مشاهده می شود.
  • بروز اختلالات رفتاری و مشکلات روانی در فرزندان دارای مادر افسرده، رایج است.
  • خستگی و پوچی در زندگی با زن افسرده رایج است.
  • نداشتن اعتماد به نفس و عدم تمایل به شرکت در میهمانی ها و جمع های دوستانه از مصادیق تاثیرات افسردگی مادران بر روی فرزندان است.
  • کاهش میل جنسی با بروز افسردگی در زنان کاملا مشهود است.
  • عدم قدرتمندی در مراحل سخت زندگی و عدم تمایل به، بر عهده گیری مسئولیت ها در زنان افسرده مشاهده می شود.

نکات مهم پیش از ازدواج با فرد افسرده!

بسیاری از افراد معتقدند ازدواج و زندگی با مرد افسرده و یا زن افسرده نهایتا منجر به جدایی و طلاق می شود. اما بسیاری از ارتباطات مشترکی وجود دارند که، در ابتدا یکی از زوجین دارای بیماری های افسردگی بوده است و فرد افسرده در جریان تعاملات درست با همسر خود و رسیدگی های لازم و مشورت با مشاوران دانا در این زمینه توانسته موفقیت های مورد انتظار در برخورد با سایر اعضای خانواده بدست آورد.

در زیر نکاتی که پیش از ازدواج با فرد افسرده می بایست مد نظر قرار دهیم مشاهده می فرمایید:

  • افراد افسرده لزوما افراد نامناسبی برای ازدواج نیستند.
  • افسردگی به راحتی درمان می شود و مانع فرد برای ازدواج نیست.
  • شناخت نوع افسردگی فرد می تواند ضامن موفقیت در زندگی مشترک با وجود اقدامات درمانی باشد.
  • بررسی عملکرد روزانه فرد افسرده می تواند معرف شدت افسردگی و حدود امیدواری به درمان سریع تر او باشد.

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با جوانب زندگی با زن افسرده و تبعات و روش های درمان افراد افسرده آشنا کنیم. همچنین به معرفی علل افسردگی در زنان و روش های برخورد با زنان افسرده در جریان زندگی مشترک پرداختیم.

در صورتی که پیرامون هر یک از مطالب فوق دچار ابهام و یا سوالی هستید و یا نیازمند به دریافت مشاوره های تخصصی در این زمینه اید می توانید با مشاوران و متخصصان ما در مرکز همدل مشاور تماس حاصل فرمایید.

همدل مشاور پایگاه امن و اطلاع رسان دقیقی است که شما عزیزان را در دستیابی به سطح مطلوبی از آرامش و شادی در زندگی حمایت و هدایت می کند.

 

شماره تماش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس با همدل مشاور