خوشحالی مردان بعد از طلاق

  1. مشاوره خیانت
  2. طلاق
  3. خوشحالی مردان بعد از طلاق

خوشحالی مردان بعد از طلاق از رویدادهای نادری است که ممکن است به دلایل بسیار خاص و تحت شرایط استثنایی ایجاد شود. مردان به دلیل داشتن شرایط ویژه روحی، پس از جدایی از همسر یا پارتنر احساسی شان دچار اندوه و خشم می شوند و بروز خوشحالی در آنان بواسطه جدا شدن از همسر، همواره گذرا و غیر دائمی است.

باور اشتباهی که میان عامه مردم پیرامون احساسات و روحیات مردان وجود دارد این است که،پس از جدایی مردان کمتر از زنان دچار احساسات منفی و افسردگی های ناشی از فقدان همسر می شوند.

روانشناسان بر این باورند که فشار ناشی از جدایی و تبعات آن می تواند هر دو طرف رابطه یعنی هم زن و هم مرد را تحت الشعاع قرار دهد و این امر در صورتی که رسیدگی درستی به آن نشود منجر به افسردگی و اختلالات روحی شدید شود.

در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با جوانب مختلف روحیات مردان بعد از جدایی آشنا کنیم و پیرامون شرایطی که سبب خوشحالی مردان بعد از طلاق می شود اطلاعات مفیدی را ارائه دهیم. در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

خوشحالی مردان بعد از طلاقچه شرایطی سبب خوشحالی مردان بعد از طلاق می شود

طلاق و جدایی برای مردان عمدتا یکی از مشکلاتی است که سبب بروز اختلالات روحی و عاطفی در آن ها می شود. عدم رسیدگی درست به مشکلات روحی و فشار های روانی می تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری ها در افراد شود و زندگی آنان را مختل کند.

برخی از مردان پس از جدایی به دلایل مختلفی میزان خاصی از شادی و رهایی را احساس می کنند. فارغ شدن از مسئولیت های همسر داری و یا آزادی در برقراری روابط با دیگران از جمله دلایلی است که سبب خوشحالی مردان پس از طلاق می شود. از دیگر دلایلی که سبب شادی مردان بعد از جدایی می شود موارد زیر است:

  • عدم اجبار برای حضور در خانه در ساعات خاص
  • گسترش فعالیت های مفرح با دوستان و اطرافیان
  • کاهش هزینه های ناشی از تامین مخارج همسر
  • عدم اجبار برای نگهداری از فرزند در صورت واسپاری حضانت به مادر

عوامل تاثیر گذار بر شرایط روحی مردان پس از جدایی

وجود یک سری از شرایط و خصوصیات پس از جدایی می تواند شدت بیشتر و یا کمتری بر شادی مردان بعد از جدایی ایجاد کند. به طور کلی مشکلات بعد از طلاق شامل عواملی است که سبب می شود مدت زمان بروز خوشحالی مردان بعد از طلاق بیشتر و یا کمتر باشد. از جمله این عوامل موارد زیر است:

شدت وابستگی به همسر

یکی از مهمترین پارامترهای تاثیر گذار بر روی میزان آرامش مرد بعد از جدایی، میزان وابستگی روحی و احساسی او به همسرش است. مردانی که وابستگی کمتری به همسرشان دارند و یا به دلایل مشخصی توانمندی جدایی از همسرشان را بیش تر از سایر مردان دارند، پس از جدایی دچار احساسات منفی و دلتنگی مفرط نمی شوند.

دلیل جدایی

از دیگر عواملی که می تواند بر سخت شدن و یا آسان بودن شرایط روحی مرد بعد از جدایی تاثیر بگذارد، دلیلی است که طلاق بر اساس آن انجام شده است. به طور کلی برخی از موضوعات از جمله ناکفایتی همسر در نگهداری از فرزندان و همسر و بروز تنفر ها می تواند تاثیر مثبتی بر روی عدم فشار روحی برای مرد پس از جدایی باشد.

خوشحالی مردان بعد از طلاقاهداف اولیه

مردانی که با عشق، همسر خود را انتخاب نکرده اند و به ازدواج های اجباری و سنتی با آداب و رسوم قدیمی تن داده اند، عمدتا دچار افسردگی ها و اختلالات روحی و عاطفی کمتری به نسبت مردان عاشق پیشه در ازدواج می شوند.

سن زوجین

در صورتی که مرد دارای تجربه های قبلی از جدایی از همسر یا پارتنر های احساسی باشد، کمتر در هنگام طلاق دچار مشکلات روحی می شود. عمدتا بروز طلاق در سنین کم و در افراد بدون تجربه بسیار سخت تر از افرادی است که تجربه بیشتری در این موارد دارند.

درخواست طلاق

اگر مردان اقدام به طلاق کرده باشند و این جدایی به دلیل انتخاب آن ها باشد، آسیب کمتری پس از طلاق می بینند. همچنین در صورتی که همسر یک مرد دارای اشتباهات بیشتری در رابطه باشد، تحمل جدایی و طلاق برای مرد راحت تر می شود.

شادی پس از طلاق در مردان تا چه زمانی ادامه دارد

با توجه به این که مردان پس از جدایی از قید برخی از تعهد ها رهایی می یابند، شادی و خوشحالی در زندگی آنان ایجاد می شود. اما عمر این شادی به دلایل مختلف کوتاه و ناپایدار است.

بروز عذاب وجدان بعد از طلاق و بی هدفی و پوچی از جمله مسائلی است که تاثیر مستقیم بر روی کیفیت زندگی و احساسات مردان پس از جدایی می گذارد. شادی پس از جدایی در مردان عمدتا بیشتر از یک ماه پایدار نیست و عوامل زیر می تواند سبب این ناپایداری در احساسات مردان بعد از جدایی باشد:

  • عدم پذیرش عاطفی از سوی خانواده و اطرافیان
  • دور شدن دوستان و کاهش تعداد رفقای صمیمی پس از طلاق
  • از دست دادن محبوبیت های اجتماعی
  • دلتنگی و عذاب وجدان از عمل انجام شده
  • از دست دادن شان و منزلت پدرانه نزد فرزندان
  • مشکلات مالی ناشی از پرداخت مهریه به همسر
  • بی هدفی و نداشتن مسیر مشخص فکری

خوشحالی مردان بعد از طلاقمقایسه شدت آسیب های طلاق در مردان و زنان

بروز مشکلات روحی و روانی برای مردان عمدتا در مواردی بیشتر از مشکلات فکری در زنان است. این امر به دلیل شدت یافتن حس دلتنگی بعد از طلاق برای مردان است.

زنان همواره تکیه گاه های شنوایی هستند که مردان می توانند در صورت بروز مشکلات در زندگی شخصی و کاری به آن ها پناه ببرند. به همین دلیل بر اساس آمار های منتشر شده هفتاد درصد مردان تمایل دارند برای رفع مشکلات کاری و اجتماعی خود، به همسرشان مراجعه کنند. این در حالی است که ۳۰ درصد زنان، همسرشان را برای رفع مشکلاتشان انتخاب می کنند. در زیر می توانید مقایسه آماری شدت آسیب های طلاق در مردان و زنان را مشاهده فرمایید:

  • تغییر در سبک زندگی برای مردان بسیار دشوار تر از زنان است و هماهنگی انطباق پذیری در این مورد در مردان دیرتر از زنان اتفاق می افتد.
  • بازگشت مردان به خطاهای دوران مجردی پس از طلاق بسیار بیشتر از زنان است و این امر می تواند زندگی آن ها را بیش از پیش دچار بحران کند.
  • مردان به لحاظ احساسی به زنان بیشتر وابسته هستند و جدایی می تواند در بازه زمانی طولانی تری برای آن ها دشواری های خود را نمایان کند.
  • مردان توانمندی کمتری به نسبت زنان برای برقراری روابط اجتماعی پس از طلاق دارند و این به دلیل ماهیت فیزیولوژیکی مغز آنان است.
  • تخریب اعتماد به نفس در مردان بعد از جدایی بیشتر از زنان اتفاق می افتد.
  • وجود مشکلات جسمی و روحی در مردان بیشتر از زنان بعد از جدایی ایجاد می شود.

معرفی مراحل احساسی مردان در جریان طلاق

پس از جدایی مردان دارای احساسات مرحله ای و گاها متناقضی می شوند که این احساسات پایه گذار خوشحالی و یا ناراحتی در آنان در نبود همسر است.

بروز احساساتی همچون رهایی و فراغت از زندگی مشترک اولین مرحله ای است که مرد بعد از جدایی آن را تجربه می کند. در زیر می توانید مراحل احساسی مردان در جریان طلاق و پس از آن را مشاهده فرمایید:

مرحله اول احساس رهایی

مردان به دلیل ماهیت اجتماعی خود و نقش پدری و همسری همواره به عنوان تامین کننده و ستون خانواده شناخته می شوند. این امر سبب می شودکه با از هم پاشیدن خانواده، این فشار ها از روی مرد برداشته شود و حس فراغت و آزادی بیشتری برای آنان ایجاد شود.

در این مرحله مردان عمدتا رضایت کافی از جدایی دارند و می توان گفت خوشحالی بعد از طلاق برای مردان در ابتدای اتمام رابطه تا مدتی ایجاد می شود.

مرحله دوم احساس توانمندی

در این مرحله اگر مردان پایان دهنده زندگی مشترک بوده باشند و درخواست طلاق و جدایی از جانب آنان صادر شده باشد، میزان رضایت و توانمندی پس از جاری شدن طلاق در آنان شکل می گیرد. بروز احساسات موقت پیرامون غرور از شکل دادن به زندگی و گرفتن تصمیم مهم برای آینده خود، از جمله احساساتی است که مرد در این مرحله تجربه می کند.

مرحله سوم بروز تردید

وقتی مدتی از اتمام رابطه و جدایی می گذرد، احساسات ضد و نقیضی به سمت مردان روانه می شود. این احساسات عمدتا مبتنی بر بروز تردید از درستی تصمیم برای اتمام رابطه و پیدایش یک سری از برخوردها از سوی اطرافیان ایجاد می شود.

در این زمان که معمولا یک یا دو ماه پس از جدایی اتفاق می افتد مردان همواره به این می اندیشند که آیا تصمیم درستی گرفته اند و برای اتمام ارتباطشان با همسر قبلی دلایل موجهی داشته اند یا خیر؟

خوشحالی مردان بعد از طلاق

مرحله چهارم شروع اندوه

در این مرحله که می توان آن را به عنوان مرحله نهایی از احساسات پس از طلاق در نظر گرفت، مردان دچار غم و ناراحتی شدیدی می شوند. تمامی فراغت ها و بی مسئولیت بودن ها پس از جدایی جای خود را به پوچی و بی هدفی می دهند و این امر زمینه ساز بروز عذاب وجدان و ناراحتی فروپاشی نظام خانواده در مردان می شود.

تغییرات مردان پس از جدایی

مردان متناسب با ساختار فکری و نقش آن ها در جامعه پس از اتمام رابطه همسری خود، تغییرات مختلفی را از خود بروز می دهند. این تغییرات عمدتا فکری و روحی هستند و شامل تمایل به تنهایی دائمی و حس اندوه همیشگی در آنان است.

همچنین بروز تغییرات ظاهری به دلیل فشارهای ناشی از تنهایی نیز در مردان پس از جدایی دیده می شود. در زیر می توانید تغییرات مردان پس از جدایی را مشاهده فرمایید:

  • مردان پس از جدایی عمدتا رفقای قبلی خود را از دست می دهند و تنهایی بیشتری را تجربه می کنند.
  • دوری اطرافیان از مرد جدا شده از همسرش و طرد او سبب از دست رفتن عزت نفس در مرد می شود.
  • تمایل مردان به مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی پس از جدایی بیشتر می شود.
  • امکان بروز رفتارهای پر خطر پس از طلاق برای مردان بیشتر از زمانی وجود دارد که در کنار همسر خود هستند.
  • گرایش به برقراری روابط پوچ و سطحی با جنس مخالف پس از طلاق سبب بروز مشکلات روحی و جسمی بیشتر برای مردان می شود.
  • تکامل عقلی در مردان پس از جدایی بیشتر ایجاد می شود و مردان به کمال بیشتری می رسند.

نکات مهم برای سلامت روان مردان پس از جدایی

جدایی برای برخی از مردان سخت و طاقت فرسا نیست و سبب بروز خوشحالی و حس خوب در آنان می شود. عمدتا مردانی که ذاتا مسئولیت پذیر نیستند و تمایلی به پیشرفت و رسیدن به اهداف در زندگی مشترکشان ندارند، پس از طلاق خوش حال ترند.

اما کسانی که از جدایی خود رنج می برند و پس از ایجاد فاصله از همسرشان اندوه و پشیمانی آنان را فرا می گیرد، تعهد و مسئولیت پذیری بیشتری دارند. در مشاوره روانشناسی بعد از طلاق روانشناسان به این دسته از مردان توصیه می کنند از انجام برخی از اقدامات به صورت عجولانه و خودسرانه جلوگیری کنند.

انجام تکنیک های زیر به مردان کمک می کند تا پس از اتمام رابطه میزان خطاها را به حداقل برسانند:

  • بازگشت سریع به رابطه پس از طلاق از اشتباهات مردانی است که وابستگی شدید به همسر پیشین خود دارند.
  • گرایش به امور خارج از توانمندی افراد برای دستیابی به عزت نفس از دست رفته می تواند اثرات سوء‌ در بر داشته باشد.
  • استفاده ابزاری از فرزندان برای تشکیل مجدد زندگی و ساختن پل های تخریب شده قبلی بدون مشورت و کمک گرفتن از مشاوران خانواده ممکن است دوباره منجر به شکست شود.

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با جوانب مختلف احساس مردان پس از جدایی آشنا کنیم و پیرامون علل و زمان خوشحالی مردان بعد از طلاق اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

در صورتی که پیرامون موارد فوق دچار ابهام یا سوالی هستید و یا نیازمند به مشاوره های تخصصی پیرامون شرایط پس از جدایی می باشید به شما توصیه می کنیم با مشاوران و روانشناسان ما در مرکز همدل مشاور تماس حاصل فرمایید.

همدل مشاور پایگاه امن و حامی مطمئنی است که شما را در دستیابی به سطح مطلوبی از آرامش و شادی در زندگی مشترک حمایت و هدایت می کندشماره تماش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس با همدل مشاور