درمان افسردگی بعد از طلاق

  1. مشاوره خیانت
  2. طلاق
  3. درمان افسردگی بعد از طلاق

درمان افسردگی بعد از طلاق یکی از نیازهای افرادی است که با جدایی خود نتوانسته اند به صورت منطقی و درست مواجه شوند و دچار اختلالات روحی همانند افسردگی شده اند.

افسردگی شامل روحیاتی است که بر اثر وجود آنان در هر فرد، برخی از رفتارهای غیر معقول و جدید از فرد بروز داده می شود. این رفتارها عمدتا شامل گوشه گیری و عدم حضور در جمع های دوستانه و بدبینی و شکاکی نسبت به اطرافیان است.

در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با جوانب مختلف افسردگی پس از جدایی آشنا کنیم و شرایط آن را بررسی کنیم. همچنین به معرفی روش های درمان افسردگی بعد از طلاق می پردازیم و پیرامون موضوعات زیر اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار می دهیم:

درمان افسردگی بعد از طلاق

افسردگی چیست؟

یکی از شایع ترین اختلالات رفتاری که برخی از افراد در جریان متحمل شدن رنج و درد های عصبی از خود نشان می دهند، افسردگی نامیده می شود. افسردگی شامل غم و اندوه بی دلیلی است که افراد درگیر با آن عمدتا در تمامی زمان ها گرفتار آن هستند و نحوه رهایی از آن را نمی دانند.

علاوه بر عدم توانایی هر فرد برای کنترل رفتارها و احساسات منفی خود در دوران افسردگی، تمایلی نیز برای رهایی از این احساسات در افراد افسرده مشاهده نمی شود. یعنی فرد به صورت دلخواه تمامی موارد منفی و غم انگیز اطراف خود را جذب می کند و با آن ها زندگی می کند.

از دیگر ویژگی های افسردگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افسردگی در افراد به دلیل حوادث تلخ و یا شرایط نا مساعد زندگی ایجاد می شود.
  • در صورتی که افسردگی به درستی درمان نشود منجر به پیشرفت و بروز بیماری های روحی شدید در فرد می شود.
  • افسردگی می تواند منجر به خودکشی و یا دیگر کشی شود.
  • از دست دادن تمامی انگیزه های قبلی برای انجام کارها و امور روزانه از مصادیق بروز افسردگی در افراد است.

علائم افسردگی پس از طلاق چیست؟

بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی از کنترل احساسات و شرایط زندگی خود پس از جدایی ها درگیر افسردگی می شوند. افسردگی به صورت یکباره و آنی در فرد ایجاد نمی شود و همواره نیاز به زمان و عوامل تاثیر گذار دائمی برای بروز و پیشرفت دارد. کنترل احساسات و مدیریت زندگی بعد از طلاق کار ساده ای نیست اما افسردگی و گوشه گیری نیز دردی دوا نخواهد کرد.

با شناسایی درست اولین علائم افسردگی در افراد، می توان به سرعت برای مقابله با گسترش و درونی شدن آنان در فرد افسرده، به روند درمان افسردگی بعد از طلاق کمک زیادی کرد. از جمله علائم افسردگی پس از طلاق موارد زیر است:

  • سوء هاضمه و چاقی و لاغری مفرط
  • از دست دادن انگیزه برای انجام کارها
  • اختلالات خواب و بی خوابی های طولانی مدت
  • تنش ها و استرس های بی دلیل و دائمی
  • تمایل به تنها بودن و گریه های بی دلیل
  • نداشتن تمرکز کافی برای انجام کارها
  • تمایل به خودکشی و تلاش برای انجام آن
  • تخریب اعتماد به نفس
  • بروز احساسات بد بینی و بی اعتمادی نسبت به دیگران
  • خستگی بی دلیل و همیشگی

علل بروز افسردگی پس از جدایی

برای بروز افسردگی پس از طلاق علل و عوامل مختلفی وجود دارد که عمدتا ناشی از تنهایی و تحمل سختی های بوجود آمده پس از طلاق است. مشکلات زندگی بعد از طلاق برای زنان و مردان، ممکن است برای برخی از افراد بسیار سخت باشد. بسیاری از افراد پس از جدایی قادر به کنترل اوضاع جدید نیستند و با مشکلات به وجود آمده نمی توانند درست مواجه شوند. 

این عدم توانایی برای کنترل شرایط در دراز مدت سبب فشارهای عصبی در فرد می شود که نهایتا منجر به بروز افسردگی خواهد شد. در زیر می توانید علل بروز افسردگی پس از جدایی را در افراد مشاهده فرمایید:

  • ناتوانی در کنترل امور روزمره
  • دلتنگی و پشیمانی به واسطه جدایی از همسر سابق
  • عدم همراهی فرزندان و بزرگ شدن مشکلات آنان
  • فشارهای اطرافیان و ایجاد رنجش به واسطه آن در فرد
  • فشارهای مالی و اقتصادی
  • عدم توانایی در جبران خسارات مالی و اجتماعی
  • عدم مقبولیت های لازم در جمع های دوستانه و فامیلی

در مقاله دیگرمان بخوانید: رابطه خیانت با افسردگی


انواع روش های درمان افسردگی در افراد پس از جدایی

برای درمان افسردگی به صورت جدی و از روش های روانشناسی همواره سه روش اتخاذ می شود. این روش ها عمدتا به واسطه وضعیت فرد و میزان و شدت افسردگی در آنان انتخاب می شوند.

در مراحل اولیه بیماری، استفاده از راهکارهای روان درمانی برای فرد اتخاذ می شود و در مراحل شدت یافتن بیماری استفاده از روش های دارو درمانی در کنار روان درمانی از سوی متخصصان استفاده می شود.

در ادامه می توانید انواع این روش ها را با خصوصیات هر یک مشاهده فرمایید:

درمان های شناختی

 این دسته از روش های درمان افسردگی، به اقداماتی گفته می شود که در جریان آن نگرش فرد نسبت به اطراف و پیرامون خود به واسطه دریافت آموزش ها و مهارت ها تغییر می کند.

در این روش درمانی روانشناسان سعی بر شناسایی شرایط کلی فرد برای خود او می کنند و سپس در هر مرحله میزانی از مشکلات را با تکنیک های رفتاری کنترل و مرتفع می نمایند.

روان درمانی

در این روش درمان افسردگی، عمدتا روانشناسان شدت افسردگی در فرد را سنجیده و بر اساس آن اقدام به تخلیه انرژی های منفی و تغییر سبک زندگی در فرد می پردازند. طبقه بندی مشکلات هر فرد و کاهش میزان تنش ها با استفاده از همکاری مستقیم خود فرد در این روش انجام می شود.

دارو درمانی

زمانی که میزان افسردگی در فرد به اندازه ای است که اقدامات روان درمانی و درمان های شناختی به تنهایی پاسخگو و مثمر ثمر نیستند، متخصصان اقدام به تجویز داروهای ضد افسردگی به همراه سایر روش های ذکر شده برای سرعت بخشی به فرآیند درمان افسردگی در فرد می کنند.

داروهای مهارکننده هیجانات و ضد تنش می تواند تا حدود بسیار زیادی برای فرد موثر واقع شود و با رسیدن به مراحل کمتر افسردگی متخصصان میزان مصرف این داروها را کاهش داده و یا به صورت کلی قطع می نمایند.

درمان افسردگی بعد از طلاق

بهترین روش های درمان افسردگی بعد از طلاق

درمان افسردگی بعد از طلاق اکثرا نیاز به زمان و تلاش خود فرد دارد و با این دو فاکتور اولیه احتمال درمان آن به سرعت وجود خواهد داشت.

برخی از افراد بدون آگاهی از وجود افسردگی خودشان، تمایلی برای درمان آن ندارند و از مراجعه به روانشناس متخصص سرباز می زنند. همین عامل بزرگترین دلیل برای پیشرفت و عدم درمان افسردگی پس از جدایی است.

در زیر می توانید بهترین روش های درمان افسردگی پس از طلاق را مشاهده فرمایید:

برخورداری از راهنمایی مشاوران

 یکی از مهمترین عواملی که سبب شناسایی درست و کامل از روحیات و شرایط فردی پس از جدایی در افراد می شود، مشورت و ملاقات با یک مشاور خانواده است.

مشاوران و روانشناسان می توانند به سرعت و با دقت بالا تمامی عوامل بروز افسردگی در فرد را شناسایی کنند و در جهت برطرف کردن آنان و یا تقویت فرد برای رویارویی با آنان اقدامات لازم را انجام دهند.

قائل شدن حقوق برای خود

یکی از اقداماتی که مشاوران به افراد افسرده به دلیل جدایی پیشنهاد می دهند، قائل بودن حقوق مسلم برای خود است. این جمله بدان معناست که هر فرد می بایست پس از جدایی به مدت مشخصی در دوران سوگواری و غم باقی بماند تا بدن به صورت فیزیولوژیکی و طبیعی این روند را به اتمام برساند.

نیاز به گریه و تنهایی یک واکنش طبیعی پس از جدایی است و در صورتی که فرد با این احساسات به صورت سرکوب گرانه برخورد کند، تبعات عدم پذیرش آن می تواند تا مدت ها فرد را دچار افسردگی کند. تخلیه های روانی مصداق بارز این مورد است.

یافتن دوستان جدید

 صحبت کردن و بروز احساسات و افکار درونی هر فرد پس از جدایی می تواند تا حدود بسیار زیادی فرد را از خودخوری و مقصر پنداری خود رهایی دهد.

این عامل در صورتی که به درستی انجام نشود با عث تجمع افکار منفی در فرد می شود و در دراز مدت افسردگی را برای فرد به ارمغان می آورد.

سبک جدید زندگی

 درگیر کردن افراد به انجام فعالیت های مهیج و نشاط آوری که منجر به حس موفقیت و شادی در آنان شود، یکی از روش های درمان افسردگی در افراد پس از طلاق است.

انجام ورزش های مفید و هوازی و همچنین تعیین اهداف کوچک و برنامه ریزی برای دستیابی به آنان می تواند روحیات فرد را تا حدود بسیار زیادی تغییر دهد و سبب کاهش میزان استرس و اضطراب در او شود.

کمک گرفتن از دیگران

از جمله مهمترین روش هایی که فرد می تواند برای پیشگیری و یا کاهش بروز افسردگی در خود از آن استفاده کند، کمک گرفتن از دیگران برای انجام امور و کارهای روزانه خود است.

واگذاری برخی از مسئولیت ها به دیگران می تواند از فشارهای مسئولیتی فرد بکاهد و میزان بیشتری از زمان را برای او برای انجام امور شادی بخش و نشاط آور فراهم کند.

تغذیه و خواب مناسب

این دو عامل معمولا در دسته سبک درست زندگی قرار دارند، اما اهمیت آنان به حدی است که امروزه روانشناسان از این دو فاکتور مهم به عنوان برترین عوامل درمان افسردگی در افراد یاد می کنند.

درست خوابیدن و تنظیم چرخه خواب می تواند احساسات منفی را در فرد کنترل کند و از بروز افکار نادرست و غم و اندوه در او بکاهد.

همچنین تغذیه مناسب سبب سلامت میکروارگانیسم های درونی می شود و سلامتی جسمی را برای فرد در بر خواهد داشت. داشتن بدن سالم شرط تصمیم گیری های درست و پیشگیری از بروز غم و اندوه خواهد بود.

راهکارهای پیشگیری از افسردگی پس از طلاق

انجام برخی از اقدامات به منظور پیشگیری از افسردگی پس از طلاق از سوی روانشناسان توصیه می شود. این راهکارها شامل موارد زیر است:

  • انجام ورزش روزانه
  • پیروی از رژیم غذایی مناسب
  • اهمیت قائل شدن برای خود
  • برقراری ارتباطات با دوستان جدید
  • حفظ و گسترش روابط اجتماعی
  • هدفگذاری و تلاش برای رسیدن به آن
  • تقویت ارتباط با فرزندان
  • پیروی از پیشنهادات مشاوران

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با تمامی جوانب افسردگی پس از طلاق آشنا کنیم و پیرامون انواع روش های درمان افسردگی بعد از طلاق اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

در صورتی که پیرامون موارد فوق دچار ابهام و یا سوالی هستید و یا نیازمند به دریافت مشاوره های تخصصی در این زمینه اید می توانید با مشاوران و روانشناسان متخصص ما در مرکز همدل مشاور تماس حاصل فرمایید.

همدل مشاور پایگاه امن و اطلاع رسان دقیقی است که شما عزیزان را در دستیابی به سطح مطلوبی از سلامت روح و روان حمایت و هدایت می کند.

شماره تماش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس با همدل مشاور