زندگی بعد از طلاق برای مرد

  1. مشاوره خیانت
  2. طلاق
  3. زندگی بعد از طلاق برای مرد

زندگی بعد از طلاق برای مرد، تفاوت هایی با زندگی پس از جدایی برای زنان دارد. یک مرد پس از جدایی عمدتا تجربه و توانایی لازم برای حل مشکلات مالی و اجتماعی و عاطفی خود را ندارد و دچار سردرگمی های زیادی می شود.

مردان به دلیل تفاوت در ترشح استروژن نمی توانند همچون زنان با شرایط موجود کنار بیایند و خود را با آن وفق دهند. همین دلیل می تواند آنان را در تصمیم گیری ها و کنترل شرایط ناتوان کند. علل و عوامل دیگری نیز وجود دارد که سبب ناتوانی مردان از کنترل زندگی بعد از طلاق می شود.

در این مقاله تصمیم داریم تا شما عزیزان را با شرایط زندگی بعد از طلاق برای مرد آشنا کنیم و پیرامون آسیب های در جریان جدایی مانند افسردگی و از دست دادن اعتماد به نفس آشنا کنیم. در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

زندگی بعد از طلاق برای مرد

شرایط زندگی بعد از طلاق برای مرد

به طور کلی می توان گفت، طلاق یکی از بزرگترین اتفاقاتی است که در جریان زندگی مردان می افتد. مردان پس از طلاق واکنش های عصبی و فیزیولوژیکی خاصی از خود نشان می دهند که این عوامل عمدتا به دلیل تاثیر گذاری هورمون ها و ناتوانی در رسیدگی به مشکلات عاطفی و اجتماعی در زندگی آن ها است.

شرایط زندگی بعد از طلاق برای یک مرد، تفاوت های زیادی با شرایط زندگی پس از طلاق برای زن دارد. از جمله مهمترین شرایطی که یک مرد پس از طلاق شاهد آن ها خواهد بود، موارد زیر است:

  • غم و اندوه: مردان به دلیل داشتن وابستگی های بیشتر به همسر و فرزندان پس از جدایی شرایط بسیار سخت و غیر قابل تصویری را تجربه می کنند.
    عدم برخورداری از همدم و گرمای خانه ای که فرزندان در آن از محبت های مادر خود بهره مند بوده اند، سبب بروز مشکلات روحی و ایجاد غم و اندوه زیاد در زندگی مردان می شود.
  • ناتوانی: مردان به نسبت زنان، از سرو سامان دادن زندگیشان پس از جدایی ناتوان تر هستند. این ناتوانی به این دلیل است که مردان قدرت کنترل چند فرآیند مختلف در اطراف خود را ندارند و تنها می توانند در یک زمان به یک مشکل رسیدگی کنند.
    همین امر سبب سردرگمی و ناتوانی در اداره زندگی و امور آن برای مردان پس از جدایی می شود.
  • تخریب اعتماد به نفس: از دست رفتن اعتماد به نفس در مردان پس از طلاق بسیار شایع است.
    مردانی که تحت فشار های روحی و مالی پس از جدایی قرار می گیرند، به سرعت اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و این امر می تواند ناتوانی در احاطه به روحیات و عدم کنترل شرایط موجود را در آن ها تشدید کند.
  • بی مسئولیتی: این ناتوانی ها در کنترل اوضاع اجتماعی و شخصیتی و همچنین فشارهای مالی سبب می شود، تا فرد پس از مدتی از تلاش خسته شود و مسئولیت زندگی فرزندان و خود را کمتر از قبل به عهده بگیرد.
    این روند تا جایی پیش می رود که فرد از قبول مسئولیت هایی که در آن ها لذت و شادی وجود ندارد، سرباز می زند.
  • تنهایی: اکثر مردان بر این باورند که پس از جدایی آزادی بیشتری در روابطشان با دوستان و اطرافیان خواهند داشت. اما این تفکر تنها مدتی پس از طلاق اجرایی می شود.
    با گذشت زمان و ایجاد شرایط سخت مردان از ارتباطات خود با اطرافیان و دوستان به دلیل آزاد شدن زمان و تلاش برای کنترل شرایط می کاهند و این روند تا جایی ادامه پیدا می کند که ظرف مدت کوتاهی در تنهایی و انزوا فرو می روند.
  • شکست در ازدواج بعدی: برآورده نشدن انتظارات مرد در زندگی اول، علت مهمی برای تشکیل خانواده در ازدواج دوم است. هنگامی که مردان در ازدواج بعدی نیز موفقیت را تجربه نمی کنند، به راحتی آن را رها می کنند.
  • عدم موفقیت: نداشتن آرامش و شرایط مستعد برای انجام فعالیت ها، سبب برهم خوردن نظم طبیعی در انجام امور می شود. درست انجام ندادن کارها نیز موفقیت را به تاخیر می اندازد و یا دستیابی به آن را با شکست روبرو می کند.

زندگی بعد از طلاق برای مرد

آسیب های ناشی از طلاق برای مردان

برخی از مردان پس از طلاق علاوه بر داشتن شرایط نامساعد برای زندگی و عدم رسیدن به آرامش دچار برخی از آسیب ها و بیماری ها می شوند. در زیر می توانید عده ای از این بیماری ها و آسیب ها را مشاهده فرمایید:

بیماری های جسمی

برخی از مردان پس از جدایی به سبب تحمل فشار های روحی و عدم رسیدگی صحیح به تغذیه و پیروی از سبک های غلط زندگی دچار بیماری های جسمی زیاد از جمله فشار خون بالا، اضافه وزن و بیماری های قلبی می شوند.

همچنین ابتلا به پر خوری و یا از دست دادن اشتها می تواند آسیب های زیادی به جسم فرد، پس از طلاق وارد کند. از دیگر آسیب های جسمی می تواند فشار های ناشی از نیازهای جنسی باشد که یک مرد در نبود همسر خود تجربه می کند.

بیماری های روحی

دیگر آسیبی که یک مرد پس از جدایی آن را تجربه می کند آسیب روحی است. بیماری های روحی و روانی مدتی پس از طلاق مردان را به خود دچار می کند و منشاء آن نیز فشار های مالی و اجتماعی و عاطفی است.

بروز افسردگی طولانی مدت و عدم تجربه شادی و آرامش علت اصلی بیماری های روحی در مردان است.

مشکلات مردان پس از جدایی

مردان پس از جدایی مشکلات جدیدی را تجربه می کنند. عمدتا پس از طلاق، افراد مسئولیت های جدیدی را می بایست پذیرا باشند. این مسئولیت ها سرپرستی فرزندان و یا تامین هزینه های ناشی از پرداخت مهریه و نفقه است. این مشکلات همچنین می توانند از بعد ارتباطی نیز بررسی شوند.

در زیر می توانید عمده مشکلات مردان پس از جدایی را مشاهده فرمایید:

  • مشکلات مالی: عدم توانایی برای تامین هزینه های زندگی و پرداخت مهریه و هزینه های جانبی دیگر از مشکلات عمده مردان پس از طلاق است.
  • مشکلات ارتباطی: کناره گیری دوستان از برقراری ارتباط با مردی که به تازگی از همسر خود جدا شده است نیز سبب تنهایی و انزوا می شود.
  • مشکلات اجتماعی: عدم اعتماد به نفس در فرد سبب می شود تا نقش های کمرنگ تری در اجتماع به عهده بگیرد.
  • مشکلات کاری: از دست دادن جایگاه های شغلی و به خطر افتادن موقعیت فرد در حیطه کاری، نیز از دیگر مشکلات مردان پس از جدایی است.
  • مشکلات پدری: فرزندان مردانی که از همسر خود جدا شده اند، عمدتا از پذیرش نصایح و قبول راهنمایی های پدر خود سرباز می زنند.

ارتباط اعتماد به نفس و جدایی در مردان

اعتماد به نفس موردی است که پس از جدایی به شدت ضربه می خورد و علت اصلی آن عدم توانمندی فرد برای کنترل شرایط و دستیابی به موفقیت های پیشین است.

مردان با تجربه شکست های متوالی عمدتا دچار بی اعتمادی نسبت به توانمندی های خود می شوند و تکرار این امر می تواند اعتماد به نفس را برای همیشه در آن ها سرکوب کند.

شرایط ازدواج مجدد برای مرد

تجربه ثابت کرده است که ازدواج مجدد مردان پس از جدایی عمدتا با شکست مواجه می شود. مردان با حمل انتظارات خود از زندگی قبلی و تجربه عدم رضایتمندی پیرامون این خواسته ها، به سرعت از ازدواج مجدد خود سرخورده می شوند و همواره در صدد مقایسه و امتیاز دهی میان همسر پیشین خود و همسر کنونی شان هستند. تکرار این امور فرد را با شکست جدیدی در زندگی مواجه می کند.

تکنیک های زندگی پس از طلاق برای مرد

روانشناسان معتقدند برای کاهش تبعات طلاق برای مردان می توان تکنیک ها و راهکارهایی را دنبال کرد که عمده این تکنیک ها موارد زیر است:

  • پیروی از مشاوره های تخصصی روانشناسان: در این مورد می توان مهمترین عاملی که سبب کنترل اوضاع و کنار آمدن با شرایط جدید می شود را برخورداری از راهنمایی های متخصصان و مشاوران دانست.
    یک راهنمای خوب می تواند در شرایط سخت بهترین و کم هزینه ترین راه ها را به فرد معرفی کند و این امر سبب برقراری آرامش در زندگی افراد پس از طلاق می شود.
  • داشتن ارتباط با همسر قبلی: برخی از روانشناسان معتقدند حفظ ارتباطات کلامی با همسر قبلی می تواند تاثیرات سوء طلاق را از زندگی مردان دور کند. اتخاذ تصمیمات مفید برای فرزندان از جمله مهمترین پیامدهای مثبت در این زمینه است.
  • مسئولیت پذیری: پیروی از توانمندی و برنامه ریزی صحیح برای رسیدگی به امور شخصی و اجتماعی می تواند تعداد زیادی از مسئولیت های فرد را پوشش دهد.
    این امر سبب موفقیت در زندگی می شود و بار ناراحتی ها و عدم تجربه موفقیت را از روی دوش مرد بر می دارد.

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با جوانب مختلف زندگی بعد از طلاق برای مرد آشنا کنیم و پیرامون آسیب های طلاق در زندگی مردان و تکنیک های مقابله با آنان اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

در صورتی که پیرامون هر یک از موارد فوق دچار ابهام و یا سوالی هستید و یا نیازمند به دریافت مشاوره های تخصصی در زمینه کنترل شرایط پس از طلاق هستید می توانید با مشاوران و متخصصان ما در مرکز همدل مشاور تماس حاصل فرمایید.

روانشناسان با تجربه ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان و راهنمایی های مرحله به مرحله پس از وقوع فرآیند طلاق هستند. همدل مشاور پایگاه امن و اطلاع رسان به روزی است که شما را در دستیابی به آرامش و سلامتی در مراحل مختلف زندگی حمایت و هدایت می کند.

شماره تماش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس با همدل مشاور