احساس عذاب وجدان بعد از خیانت

  1. مشاوره خیانت
  2. خیانت همسر
  3. بعد از خیانت همسر چه کنیم
  4. احساس عذاب وجدان بعد از خیانت

خیانت، از جمله معضل های اجتماعی است که متاسفانه امروزه گریبان بسیاری از خانواده ها را گرفته است.در این مقاله به سوال چگونه از عذاب وجدان خیانت خلاص شیم و با عذاب وجدان بعد از خیانت چه کنم پاسخ میدهیم.

آسیب های خیانت به همسر، علاوه بر اینکه زوجین را درگیر می کند، می تواند خانواده و حتی جامعه را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

احساس عذاب وجدان بعد از خیانت ، از جمله پیامدهای خیانت است که تا مدت ها فرد خائن را درگیر خود می سازد و می تواند زمینه بروز برخی اختلالات روحی را فراهم آورد.

فراموش نکنید که اگر در دفعات مکرر به همسر خود خیانت کرده اید، لازم است که حتما این موضوع را با یک روانشناس در میان بگذارید. چرا که سهل انگاری شما پیرامون این موضوع، می تواند زندگی چند ساله تان را به باد دهد.

احساس عذاب وجدان بعد از خیانت

بررسی آسیب های خیانت در زندگی زناشویی

زندگی زناشویی، با بستن پیمان تعهد و وفاداری زوجین آغاز می شود. زن و شوهری که در ابتدای زندگی زناشویی خود، مملو از عشق و هیجان هستند، با گذشت زمان، ممکن است شاهد فروکش کردن این نوع احساسات باشند. خیانت، در همین زمان چهره زشت و منفور خود را نشان می دهد.

اینطور که به نظر می آید، گرایش اغلب مردان به خیانت، به سبب برقراری روابط جنسی است. این در حالی است که زنان، به دنبال کسب محبت و حمایت بیشتر دست به خیانت می زنند.

با این حال علت این موضوع در افراد مختلف، متفاوت است. اما در اغلب موارد، آسیب های خیانت، واکنش افراد به خیانت همسرشان، احساس گناه بعد از خیانت و سایر بحران های شکل گرفته در زندگی زناشویی، مشابه یکدیگرند.

افشای خیانت

در اغلب موارد، خیانت به زندگی زناشویی افشا می شود. چرا که زوجین تغییرات رفتاری و نوسانات روحی را در یکدیگر احساس می کنند. از این رو نسبت به یک حقیقت پنهان شده حساس می شوند و در نهایت آن را کشف می کنند.

واکنش فرد به خیانت همسر، در اغلب موارد با بروز تنفر شدید و خشم همراه می شود.

او که اکنون احساس ویران شدگی می کند، از یک سو تمایل به ترک همسر خیانتکار خود دارد و از سوی دیگر، دلش نمی خواهد میدان را به نفع رقیب خود خالی کند. از این رو، برخی افراد دست به اقداماتی نظیر بیرون کردن همسر خائن از خانه و یا ضرب و شتم وی می کنند.

برخی دیگر نیز به منظور شکست رقیب، رفتارهایی افراطی در ابراز علاقه و حتی در روابط جنسی نشان دهند.

در هرصورت، شما با خیانت به همسر خود، اعتماد و اعتبارتان را نزد او از دست می دهید. این موضوع زمانی که از حریم خانواده عبور کند و به گوش اقوام و دوستانتان نیز برسد، به طور کل وجهه و احترام شما از بین می رود.

ترس، عذاب وجدان و ریسک ابتلا به بیماری های مقاربتی در فرد خیانت کار

در یک نگاه کلی می توان گفت، فرد خیانت کار در کنار فرد خیانت دیده، از آسیب های خیانت، رنج می برد. او که اکنون تعهد خود را نسبت به خانواده زیر پا گذاشته، سعی دارد با بکارگیری مکانیزم های دفاعی، خیانت خود را منطقی جلوه دهد.

در حالی که خود نیز می داند اشتباه کرده و با این رفتارها، نمی تواند چیزی را عوض کند. بنابراین از خودش متنفر می شود و با احساس گناه سروکله می زند.

این احساس عذاب وجدان بعد از خیانت ، حتی در صورتی که فرد خیانت کار مورد بخشش قرار گیرد و یا حقیقت خیانت او افشا نشود، همچنان او را آزار می دهد.

از سویی دیگر فردی که دست به خیانت می زند، دائما از رابطه پنهانی خود و وابستگی شدیدی که به آن پیدا کرده است، می ترسد. حتی در مواردی، به ناچار به شریک سوم خود باج می دهد تا از افشار خیانت جلوگیری کند.

آلوده شدن به بیماری هایی نظیر اچ آی وی و یا انواع بیماری های مقاربتی نیز از جمله آسیب های دیگر خیانت است.

طلاق و جدایی به علت خیانت

زمانی را تصور کنید که همسرتان متوجه خیانت شما شده است. حتی اگر او شما را ببخشد، نمی تواند مثل گذشته ذهنیت مثبتی نسبت به شما داشته باشد. لذا تفحص و تجسس در حریم شخصی شما را حق خود می داند. او دائما گوشی، ایمیل ها، کیف و لوازم شخصی شما را می گردد.

شما هم دیگر جرات اعتراض به تجاوز به حریم خصوصی خود را نخواهید داشت. در این حالت، ادامه یافتن این رفتارها، غیر قابل تحمل خواهد شد و زمینه اختلاف های شدید را فراهم می آورد. تا جایی که زوجین تصمیم به جدایی و ترک زندگی زناشویی می گیرند.

خیانت از افراد، یک هیولا می سازد

اساسا فرد خیانت کار متهم به فریب، دروغ و سوء استفاده از اعتماد همسر خود می شود. اما در برخی موارد، فرد خیانت کار برای تسکین احساس گناه بعد از خیانت، همسر بیگناه خود را متهم می کند.

او وقت زیادی را برای توجیه همسر، دوستان و اقوام می گذارد تا علت خیانت خود را در سهل انگاری و کوتاهی های همسر خود معرفی کند.

پرواضح است که این تصویر از بی گناهی فرد خیانت کار، جعلی است و نمی تواند به یک شاهکار هنری تبدیل شود.

فرزندان، اولین آسیب پذیران خیانت هستند

فرزندان یک زوج خیانت کار، بیشترین صدمه را می بینند. چرا که والدینی که از یکدیگر سرد شده اند، کودکان را به حال خود رها کرده و کمتر مورد توجه قرار می دهند.

آنان که درکی از خیانت والدین خود ندارند، یا خود را مقصر ماجرا می دانند و یا تصور می کنند با خانواده دیگری معامله شده اند.

این زخم روحی، سالیان سال در کودک باقی می ماند و عملکرد مثبت وی را در خانواده و اجتماع، خدشه دار می کند. پس می توان نتیجه گرفت که خیانت با تاثیرات چند جانبه می تواند نسل های بعد را نیز درگیر کند.

احساس عذاب وجدان بعد از خیانت

چگونه با احساس عذاب وجدان بعد از خیانت کنار بیاییم

طبیعی است که پس از خیانت به همسرتان، با یک احساس گناه شدید در حال مبارزه باشید. در هرصورت نمی توانید تا آخر عمر با این احساس گناه زندگی کنید.

از آنجایی که ماهیت این احساس به صورتی است که شما را به رفتارهای عجولانه وا می دارد، ممکن است دست به اقدامات نادرست بزنید.

آسیب های خیانت، می بایست با صبر و حوصله زیاد و زیر نظر افراد متخصص التیام یابد. بهتر است چند راهکار موثر یاد بگیرید. پس بعد از خیانت همسر چه کنیم؟ استفاده از تکنیک های زیر می تواند بسیار موثر باشد.

از یک روانشناس کمک بگیرید

یک راه منطقی و مطمئن برای کم کردن آسیب های خیانت، در میان گذاشتن این موضوع با یک روانشناس است. چرا که او با وجود تجربه کاری زیاد، شرایط شما را به خوبی درک کرده و مسیر درستی برای بازگشت به رابطه و رهایی از عذاب وجدان بعد از خیانت، پیش رویتان می گذارد.

مشاوره تلفنی، آنلاین، گروهی و حضوری، از جمله متد هایی است که می تواند به حل مشکل شما کمک کند.

در حالتی که همسرتان از موضوع خیانت مطلع شده است، اگر امیدی به ترمیم رابطه وجود دارد، بد نیست که با یکدیگر در جلسات مشاوره شرکت کنید.

یک روانشناس متخصص با آموزش مهارت های ارتباطی و استفاده از اصول روانشناسی بعد از خیانت، روش هایی برای هیجان بخشیدن به زندگی مشترک ارائه می دهد. از این رو می توانید به سروسامان دادن به رابطه زناشویی خود، امیدوار شوید.

بار گناه را تنهایی به دوش نکشید

در برخی موارد، افراد از ترس قضاوت شدن و از بین رفتن وجهه اجتماعی خود، سالیان سال با این عذاب وجدان زندگی می کنند.

باید بدانید که، در این حالت شما در معرض آسیب های روحی جدی هستید. پس اگر فرد مورد اعتمادی را می شناسید، با او دردودل کنید. بی شک راهکار های افراد مسن و عاقل، می تواند کارساز باشد.

همچنین اگر عقاید مذهبی دارید، بد نیست که با یک مشاور مذهبی نیز گفتگو کنید. یک فرد روحانی، می تواند علاوه بر توجیه شما برای بازگشت به رابطه زناشویی، راه حل های کاربردی برای غلبه بر احساس گناه بعد از خیانت، ارائه دهد.

خودتان را ببخشید

بهتر است احساس گناه را با در نظر گرفتن خطا و اشتباه و دلسوزی برای خود، به احساسی تبدیل کنید که به شما قدرت دهد. این یک خطای متداول انسانی است که در صورت توبه و عدم بازگشت به آن، می تواند قابل بخشش باشد.

توجه داشته باشید که، از این موضوع به عنوان یک ابزار برای توجیه گناهان خود استفاده نکنید. پس دائما با خود تکرار کنید که “من اشتباه کرده ام. اما می خواهم آن را جبران کنم و در آینده همسر خوبی باشم.”

مطمئن شوید که دیگر خیانت نمی کنید

با خودتان قسم بخورید که از این به بعد، به هیچ عنوان تعهد خود را به زندگی زناشویی زیر پا نمی گذارید.

اگر همسرتان از این موضوع آگاه شده است، بهتر است در مقابل او قسم خورده و حتی یک مراسم نمادین به پا کنید. در این حالت انتظار بخشش آنی و اتوماتیک را نداشته باشید. برای آنکه مورد بخشش همسر خود قرار گیرید، باید خودتان را به او اثبات کنید.

به آینده فکر کنید و از گذشته فاصله بگیرید

پذیرفتیم که احساس عذاب وجدان بعد از خیانت در شما طبیعی است. اما اگر دائما با این احساس سروکله بزنید، عملکرد و کارآیی خود را در زندگی زناشویی و شخصی از دست می دهید.

پس پیش از اینکه در این باتلاق گیر بیفتید، افکار آزاردهنده را کنترل کنید. بهتر است به تعهد فعلی خود فکر کنید و بر روی آن تمرکز کنید.

بد نیست زمانی که احساس گناه می کنید، یک کار مثبت و سازنده انجام دهید. مثلا یک قرار عاشقانه با همسرتان بگذارید و وقت بیشتری را به او اختصاص دهید.

آسیب های خیانت به زندگی چیست؟
آیا احساس عذاب وجدان بعد از خیانت در همه افراد وجود دارد؟
چگونه با احساس عذاب وجدان بعد از خیانت کنار بیاییم؟
چرا به همسر خود خیانت می کنیم؟
آسیب های خیانت به زندگی چیست؟
  • ترس و عذاب وجدان
  • ریسک بیماری های مقاربتی
  • طلاق عاطفی
  • طلاق
  • آسیب به فرزندان
آیا احساس عذاب وجدان بعد از خیانت در همه افراد وجود دارد؟

خیر! اغلب افراد بعد از خیانت احساس عذاب وجدان می کنند، اما افراد بسیاری نیز وجود دارند که هیچ حسی نداشته و مجددا نیز این کار را تکرار خواهند کرد.

افراد با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارند و به این دلیل است که راهکاری های مختلفی هنگام مواجهه با خیانت وجود دارد.

چگونه با احساس عذاب وجدان بعد از خیانت کنار بیاییم؟
  • از یک روانشناس کمک بگیرید
  • بار گناه را تنهایی به دوش نکشید
  • خودتان را ببخشید
  • مطمئن شوید که دیگر خیانت نمی کنید
  • به آینده فکر کنید و از گذشته فاصله بگیرید
چرا به همسر خود خیانت می کنیم؟
  • تنوع طلبی
  • ضعف در اخلاقیات
  • سست بودن
  • کم اهمیت دادن به خانواده
  • شانه خالی کردن از بار مسئولیت خانواده

نتیجه گیری

خیانت، بدترین اشتباه و گناهی است که می توان در حق زندگی زناشویی انجام داد. پس با پذیرش این موضوع، سعی کنید دیگر مرتکب این اشتباه نشوید.

بهتر است این اتفاق ناخوشایند را به یک فرصت تبدیل کنید. عواملی که منجر به خیانت می شود را از بین برده و از افرادی که شما را به این سمت و سو سوق می دهند دوری کنید. خیلی زود متوجه آثار مثبت وفاداری و صداقت خود در زندگی زناشویی می شوید و از آن لذت می برید.

در صورت داشتن هرگونه سوال و نیاز به مشاوره و راهنمایی روانشناسان مجرب، میتوانید با شماره های زیر، با مشاوران همدل مشاور در تماس باشید.شماره تماش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonتماس با همدل مشاور